• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Column Jos Steutelings: Print verbindt

COLUMN - We worden de laatste maanden overspoeld door digitale communicatie. Of het nu gaat over online commerciële aanbiedingen, infosessies, vergaderingen of events, de hoeveelheid aan mails en sociale mediaberichten is niet meer te tellen. Ik vraag me dan ook echt af hoe effectief de huidige manier van digitaal communiceren is?

• Door Jos Steutelings, directeur VIGC, leestijd ca. 2 minuten

De slinger slaat door

Het is net alsof bij (maatschappelijke) veranderingen de neiging steeds aanwezig is om in uitersten te vervallen. Na een aarzeling ten gevolge van de gewijzigde situatie, heeft iedereen ineens ‘het licht gezien’ en wordt er massaal overgeschakeld naar een nieuw soort ‘normaal’. De early adaptors komen hier meestal een tijdje mee weg. Maar al snel treedt er verzadiging op.

Ik spreek uit ervaring door te zeggen dat we bij VIGC vorig jaar heel snel de omschakeling naar een digitaal aanbod hebben kunnen realiseren. En we waren daar heel succesvol in. Onze #inuwkot kennissessies werden massaal bekeken. En ook onze eerste reeks van virtuele beursvloeren werden net als Het Congres en BOPE massaal gevolgd.

Naarmate de tijd verstreek, werd het echter al snel duidelijk dat opeens iedereen zich online ging manifesteren en zijn plaats in de virtuele wereld begon op te eisen. Allemaal goed en wel, tot je als ontvanger van al die communicatie op een bepaald moment door de bomen het bos niet meer ziet. En ik heb heel sterk het gevoel dat we daar nu aanbeland zijn!

Print als rustpunt

Ik ben er dan ook meer dan ooit van overtuigd dat wij als grafische sector voor een stuk kunnen bijdragen aan een tegenbeweging. Drukwerk is dan ook heel effectief als communicatiemiddel. Bovendien kan door het juist inzetten van onze hoogtechnologische drukwerkprocessen en -technologieën op een heel duurzame manier geproduceerd worden. Denk alleen nog maar aan wat o.a. personalisatie zou kunnen betekenen op dat vlak.

De efficiëntie en impact van drukwerk zijn bovendien ook veel groter dan deze van digitale communicatie. Deze laatste is dan ook heel vluchtig. Drukwerk valt op in de ruis die digitale communicatie vandaag de dag dikwijls is. Neem daarbij ook nog eens het tactiele en het psychologisch aspect van drukwerk, en we zijn er!

Creativiteit

Iedereen die ook maar enig commercieel gevoel heeft binnen onze sector moet zich bewust zijn van de sterke positie die fysieke communicatie inneemt. We moeten samen vooroordelen over onze sector ombuigen naar creatieve oplossingen, waarbij print als waardevol en eigentijds wordt ervaren.

Ik zie dit als een collectieve verantwoordelijkheid die moet starten vanuit ieder individu dat werkzaam is binnen onze sector. Een bottom up benadering en veel creativiteit kunnen hopelijk de rust en effectiviteit in onze manier van communiceren terugbrengen en zo de slinger iets meer laten doorslaan in het voordeel van drukwerk. Ik ben er in ieder geval klaar voor.


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

“abonnement”
Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Jos Steutelings nieuwe Managing Director VIGC PERSBERICHT - Jos Steutelings, sinds 2014 actief als senior innovation consultant bij VIGC in Turnhout, volgt Lode Vlayen op als managing director. Hij zegt het bestaande beleid verder te willen...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Jos Steutelings BRANCHE - Jos Steutelings, directeur van het Belgische VIGC werkt met zijn team al 8 weken vanaf huis. Het innovatiecentrum is actief op het gebied van trainingen, consultancy en seminars....
  3. VIGC start web-to-print e-commerce opleiding Net als vele andere sectoren moeten ook drukkerijen klaar zijn voor de digitale omschakeling die nu aan sneltempo plaatsvindt doorheen de hele maatschappij. De klant van vandaag wil zijn drukwerk...
  4. Scholma 2.0 verbindt offline met online PRODUCTIE INNOVATIE - ‘We zijn ons aan het voorbereiden op de toekomst’, zegt directeur Martin Scholma. Zijn bedrijf zoekt het in de combinatie van drukwerk met online oplossingen. ‘Met een...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

25 juni 2021 door de redactie Reageer

Categorie: column Tags: jos steutelings, print, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.