• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Vakdag Print&Sign voelde onvoorspelbaarheid markt

EVENEMENT - Het was zowel op de beursvloer als tijdens de lezingen te merken, woorden als onzekerheid en onvoorspelbaarheid werden maar al te vaak genoemd. De nasleep van alle corona-effecten en de huidige situatie in de Oekraïne waren voelbaar. Toch was de sfeer positief, we hebben veel geleerd van de recente tegenslagen en laten dus geen negatieve omslag toe.

• Leestijd ca. 3 minuten

Hans-Jürgen Caspers

De branche wil de positiviteit vasthouden, de kansen zien en het herstel in de versnelling zetten. Lang niet iedereen zal dat kunnen, de verschillen worden duidelijk zichtbaar. Prijskopers moeten achteraan in de rij aansluiten, loyale klanten krijgen voorrang. Kosten, prijzen, leverings-problemen, het is allemaal afhankelijk van je eigen gedragingen binnen de markt. En die verschillen worden steeds duidelijker. De lezing van Hans-Jürgen Caspers, directeur Igepa Nederland, maakte dat overduidelijk.
Hij schetste een realistisch beeld van de papierindustrie vanaf het pre-coronatijdperk, tijdens corona en het post-coronatijdperk, mede beïnvloed door de situatie in de Oekraïne. Natuurlijk benoemde hij ook de 4 maanden durende stakingen bij UPM, waardoor er maar liefst 600.000 ton papier minder werd geproduceerd.

Caspers: "De beschikbaarheid van papier is een uitdaging geworden."

Hij stelde dat in de afgelopen 20-25 jaar de prijs werd bepaald door overcapaciteit, en dus relatief laag was. Dat is inmiddels fors veranderd. Grafisch papier is in versneld tempo afgebouwd en papierfabrieken werden en worden omgebouwd naar kartonproductie voor verpakkingen. Er is echter zoveel capaciteit uit de markt gehaald dat de vraag het aanbod overtreft, waardoor prijzen al geruime tijd stijgen. En daarvan is het einde nog niet in zicht.

Caspers: "In de afgelopen 10 jaar is het grafisch papierverbuik (WFU en WFC) in ons land gedaald van 240.000 ton tot 160.000 ton

Grand Hall

Het was jammer dat zijn lezing een beetje 'geïsoleerd' werd in een achterafzaaltje op de tweede verdieping. Het had beter gepast binnen bijvoorbeeld een rondetafelgesprek met meer spelers uit de hoek van consumables en logistiek in de 'Grand Hall'. Daar acteerden in hoofdzaak generalisten die dan zo nu en dan zeiden: "Ook in uw branche heeft u te maken met.....". Hoe aardig ook, het was een beetje jammer dat er geen vakgericht onderdeel werd aangeboden in de prachtige 'Grand Hall'.

Het voor iedereen actuele thema rondom papier, consumables, logistiek, kosten en prijzen kreeg geen plek in de Grand Hall.

Jeroen Smit, Tom Coronel en Arnout van den Bossche

Jeroen Smit, 'druk doende' op het podium van de Grand Hall en hield daarmee de aandacht vast

Het is zeker niet zo dat de meer algemene lezingen niet de moeite waard zouden zijn geweest.
Dit type sprekers zijn altijd goed voor het prikkelen van onze relativerende hersencellen.
Door op een afstandje te kijken naar de wijze waarop we acteren. We verstoppen ons in onze dagelijkse gewoontes en prikkelen onszelf te weinig om naar anderen te luisteren. Laat staan dat we kennis delen met anderen, misschien zelfs wel met concurrenten. Allemaal waar, in de zaal knikten we naar elkaar om die wijze woorden maar even te bevestigen. Maar het is zo vreselijk moeilijk om vandaag met juist die boodschappen van gisteren aan de slag te gaan.

Hoe kom ik nu aan personeel?

Minstens net zo actueel was de 'roadmap' van Aldert van Buuren om gericht personeel te werven. Het bleek vooral te gaan om personeel voor papierfabrieken, want ook daar is gebrek aan operationeel vakmanschap, net zoals in zovele andere branches en sectoren. De website uitdagendpapier vormt echter een prima handvat om meer gericht campagnes op te zetten, met vooral het accent op 'influencer marketing', al dan niet vanuit het eigen personeel door middel van blogposts of vlogs. Van Buuren toonde aan dat de 'gewone' vacature-website echt niet meer voldoende is om personeel te werven voor sectoren die bij jongeren niet meteen op het netvlies staan. En hoe kan je dat beter doen dan met een papierfabriek die op het eerste oog voor jongeren niet een high-tech uitstraling zal hebben, maar dat wel degelijk is.

Lezingen op het gebied van automatisering door Ramon van Wingerden van Prindustry en
Philip Cremers van Four Pees, gecombineerd met het vraagstuk: 'Inkjet naast offset en toner'
door Sander Hendrix van Canon, maakten het vakinhoudelijke lezingenprogramma compleet.

Levendige beursvloer

Zoals elk jaar bood de beursvloer voldoende gelegenheid tot netwerken. De nieuwe stands en verlichting (dit keer in geel/blauw) gaven de beursvloer een frisse uitnodigende look&feel. Het was niet overdreven druk, dat was ook te zien aan het aantal deelnemers in de verschillende lezingen, zowel de drie 'keynotes' als in de 'vaksessies'. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel en een 'walking dinner'. Organisator Printmatters kan wederom terugkijken op een succesvolle Vakdag Print&Sign.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Weekendopinie: Geslaagde Graficus Vakdag 2016 Het succes van de derde editie van de Graficus Vakdag was vooral te danken aan de gezellige en ontspannen sfeer, zonder dat er echt sprake was van een baanbrekend 'smart'...
  2. Vakdag Print & Sign 2020: ‘Vertrouwen in groei’ EVENEMENT - De 7e editie voelde als vertrouwd. Zelfs de indeling van de hal was vrijwel identiek aan vorig jaar. De dynamiek van de branche was in de compacte maar...
  3. Vakdag: ‘Sign’ hal weer terug naar ‘Theater’ hal EVENEMENT - Voor de meer operationele bezoekers die vorig jaar hun waardering uitspraken over de 'Sign' hal was het misschien een teleurstelling. Print en Sign moesten elkaar zien te vinden...
  4. Vakdag Print & Sign ‘bomvol’ met bezoekers EVENEMENT - Exacte cijfers zullen door de uitgever van PRINTmatters zondermeer vol trots deze week nog  worden gepresenteerd, maar vast staat wel al dat de 2019 editie meer bezoekers trok...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

25 mei 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.