• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Campagne #laathetonsblijvenmaken van start

BRANCHE - 20 brancheorganisaties uit de maakindustrie, waaronder het KVGO, hebben samen met VNO-NCW en MKB Nederland het initiatief genomen om aandacht te vragen voor de extreem hoge energieprijzen waarmee bedrijven geconfronteerd worden. De campagne is vooral gericht op de landelijke overheid en de EU.

• Leestijd ca. 3 minuten

Twintig deelnemende brancheorganisaties, waaronder KVGO

Naast de EU lijkt het er ook op dat de Nederlands overheid niet kan of wil ingrijpen in deze grootschalige energiecrisis ten gevolge van de oorlog in de Oekraïne. De politieke traagheid om tot de juiste oplossingen te komen, heeft flinke gevolgen voor het bedrijfsleven in de volle breedte. Was het tijdens de corona pandemie nog zo dat de politiek het statement kon maken dat zwakke bedrijven het na de steun dan toch ook niet zouden redden, nu staan ook gezonde bedrijven op omvallen. De enorm hoge energiekosten is niet de schuld van het bedrijfsleven, maar de overheid blijft traag polderen in eigen land en binnen de EU.

KVGO mede initiatiefnemer binnen de 20 deelnemende brancheorganisaties

Ondanks het feit dat de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs nog positief was over de huidige ontwikkelingen en zelfs vond dat de gascrisis nu wel over zijn hoogtepunt was, blijven de energiefacturen torenhoog. VNO-NCW en MKB Nederland stellen dat 25% van de energie-intensieve bedrijven in de rode cijfers komt door de extreme energieprijzen. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor geheel Europa.

"De toekomst van de Europese maakindustrie staat op het spel"

Drie tot acht keer meer

Zo een 25% van de bedrijven betaalt - afhankelijk van de lopende contracten - nu drie tot acht keer meer voor gas en 33% heeft te maken met dezelfde verhogingen voor elektriciteit. Dat is gebleken uit een flitspeiling, gehouden door VNO-NCW in samenwerking met MKB Nederland. De organisaties spraken met meerdere ondernemers in uiteenlopende MKB segmenten. Eén van hen was het bedrijf Schut Papier, een relatief kleine papierfabriek met 43 medewerkers in Heelsum.

Rene Kort, directeur van Schut Papier zegt: "De gasprijs is voor ons met 955% toegenomen, elektra met 810%. Ik heb het drie keer nagerekend om het zeker te weten. Nu zeggen klanten al dat we 60% duurder zijn dan papierfabrieken in andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland, waar de bedrijven wel steun krijgen. Wij zijn geen ETS (Emission Trade System) bedrijf en krijgen dus geen compensatie. Ik ben van nature optimistisch, maar ik zie weinig perspectief. Ook al vanwege het feit dat we met 1450 zonnepanelen die we in 2017 hebben laten installeren, straks steeds minder geld terug gaan krijgen voor de teruglevering."

Flitspeiling gehouden onder 722 energie-intensieve bedrijven, waaronder dus ook de grafische branche

Wouter Haan, directeur van Simian in het Groningse Westerbroek, zegt blij te zijn met zijn 5700 panelen op het grootste dakoppervlak van zijn bedrijfspand. Haan: "We gebruiken in onze productie nauwelijks gas. Zelfs de droger voor de bedrukte kleding werkt op elektra. Qua algehele stroomvoorziening ben ik superblij met onze investering in het zonnepark. Met 5700 zonnepanelen zorgen we ervoor dat we zo'n 60% van onze energie zelf opwekken. De afgelopen zomermaanden zijn onze energiekosten dus veranderd in energieopbrengsten. Duurzaam en financieel zeer interessant."

Het dak met 5700 zonnepanelen bij Simian in Westerbroek

Niet door te berekenen

84% van de bedrijven zegt de verhogingen in de energieprijzen niet door te kunnen berekenen aan hun klanten. Dat geldt niet in de laatste plaats ook voor de grafische branche. Deze verhogingen kunnen niet zomaar opgestapeld worden bij de reeds eerder doorgevoerde verhogingen voor de hogere kosten van papierinkoop en logistiek.

Plaats deze banner ook op uw website

Van de ondervraagde ondernemers heeft 6% een variabel contract, of een vast contract wat binnenkort afloopt. Slechts 10% heeft een langlopend vast contract, zij blijven dus vooralsnog buiten schot.

Het KVGO vraagt ook uw hulp!

Het KVGO vraagt via haar website aan de leden om vooral actief mee te doen met de campagne, niet het KVGO alleen, maar alle bedrijven samen hebben een groot bereik. Natuurlijk kunnen ook niet-leden meedoen deze boodschap te verspreiden. Verspreid vooral persoonlijke boodschappen, echter wel met de hashtag #laathetonsblijvenmaken. Dat kan op alle social media kanalen. Voor het gemak voor de lezers van printmedianieuws zijn de PDF links naar de flyer en de pamfletten ook hier geplaatst:

  • Flyer van de campagne
  • Pamflet van de campagne (2 pagina’s)
  • Pamflet van de campagne (4 pagina’s)

VNO-NCW, MKB Nederland en de aangesloten brancheorganisaties hopen daarmee wel de aandacht van de Nederlandse- en Europese politiek te trekken om passende maatregelen te nemen om de maakindustrie de helpende hand toe te reiken. Vragen kunnen natuurlijk aan het KVGO worden gesteld via 020-5435678 of via e-mail.

Kopbeeld: een gedeelte van één van de media uitingen

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ‘Print Pakt’: KVGO start campagne voor drukwerk Op de Ledenraadvergadering van het KVGO afgelopen woensdag werd de nieuwe campagne getoond om drukwerk te promoten. De titel luidt ‘Print Pakt’ en is vooral bedoeld om drukkers te ondersteunen...
  2. KVGO start campagne voor drukwerk: ‘Print Pakt’ Tijdens de Ledenraad van het KVGO in Soestduinen werd het startschot gegeven voor een campagne voor drukwerk onder de naam ‘Print Pakt’. Maar er gebeurde meer: het jaarverslag werd behandeld,...
  3. Campagne ‘Je leest beter van papier’ te verdedigend BRANCHE - Dat je beter van papier leest is zeer betrekkelijk. Natuurlijk is het lezen van een roman vanaf een iPad geen lolletje, vanaf een goede e-Reader is de 'bijna-papier'...
  4. ‘Print Pakt’ campagne wordt nauwelijks gebruikt BRANCHE - Voorzitter Cees Verweij van het KVGO was er duidelijk over. ‘Ik hoor onze leden zelden over Print Pakt.’ Gisteren, woensdag 25 mei, was de voorjaarsvergadering van de grafische...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 september 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: #laathetonsblijvenmaken, campagne, kvgo, MKB Nederland, VNO-NCW

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Podcast: ‘De Nederlander die Miljoenen Verdiende met Drukwerk’ 9 juni 2023
  • Mariska Mooijekind Projectmedewerker Communicatie bij het KVGO 9 juni 2023
  • Eigen producten steeds vaker in ’the spotlight’ 9 juni 2023
  • Ook Febelgra trapt af met nieuwe campagne 9 juni 2023
  • Europese ‘aanrijdings- en schadeformulieren’ te koop in webshop bij Group Joost 8 juni 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Manager Technische Dienst
  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Energievoorziening: ga praten met je leveranciers
  • Fespa München ruim 4 hallen sign- en packagingprint
  • Klanten ontzet over einde Kodak Nexfinity en Ascend
  • KVGO activeert herstel met juiste vorm en inhoud
  • Grafisch dagboek uit Kirgizië: deel 3

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.