• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Leden van de Staten-Generaal: werk aan de winkel!

OPINIE - Het is de derde dinsdag van september. We zijn dan volgens traditie gewend dat de Koning de Troonrede voorleest. Met talloze communicatiedeskundigen wordt een soort gemiddelde gecomponeerd omtrent hetgeen we in het komende jaar kunnen verwachten.
Wat zijn de vooruitzichten voor de printmediabranche?

• Leestijd ca. 6 minuten, zie ook #UPDATE onderaan dit artikel

Eerst even naar politiek Den Haag. We zijn een uitermate traag land geworden. Angela Eijlander (directeur van SNS Bank) gebruikte onlangs het woord 'vertraagtaal', welke Dichter des Vaderlands Lieke Marsmans introduceerde. Niets fout aan gestructureerd overleg, polderen, hoor en wederhoor (ook in de media), maar besluiten laten zo lang op zich wachten. Alles wordt 'meegenomen' en 'het moet wel haalbaar zijn' waren slechts een paar voorbeelden die Eijlander noemde als componenten van de 'vertraagtaal' in haar 'troonrede' in een recente uitgave van opinieblad FORUM van VNO-NCW.

Verlammende effecten

De hele maatschappij heeft kunnen ervaren welke verlammende effecten corona heeft gehad op ons dagelijks leven. Nee, het was en is zeker geen 'gewoon' griepje, zoals de complotdenkers ons willen doen geloven, maar inmiddels is wel zoveel duidelijk dat Den Haag langzaam maar zeker tot de conclusie komt dat een maatschappij 'op slot' zetten ook de oplossing niet is. Gek genoeg is er wel wetgeving in de maak om het 'op slot' zetten in een permanente wet te verankeren, zodat 'vertraagtaal' niet meer nodig zal zijn, om plotseling wel een lockdown door te kunnen voeren, mocht dat nodig zijn, terwijl er in die kringen ook 'nooit meer een lockdown' wordt geroepen.

Koning Willem Alexander tijdens de Troonrede 2022

Energiecrisis die er niet is

De printmediabranche kon zich - al dan niet met steun van de overheid - met een rare mengvorm van zwarte - en rode cijfers binnen de uiteenlopende segmenten tijdens en na corona redelijk in stand houden. Maar de afname van de papiervraag zette papierfabrikanten massaal in beweging om toch vooral karton te gaan maken omdat wij - de consument - zonodig online 'speeltjes' moesten kopen, die toch netjes in een doosje verpakt moesten worden. Een korte termijn reactie, met uiterst vervelende gevolgen in de gehele papierketen. Vanaf de verwerking van oud papier, de toelevering van pulp, de prijstoename door logistieke problemen en dus in zijn geheel de onbalans in vraag en aanbod met een enorm uiteenlopend 'prijzenspel'. De opportunistische inkoper die steeds de laagste prijs wilde, had het nakijken.

In Frankrijk betaalt de consument €1,50 voor een liter benzine, is dit in Europees verband nog uit te leggen?

Dit alles werd op de voet gevolgd door de prijzen van energie. Hoe gek kan het zijn dat een in oppervlakte gezien 'relatief' kleine oorlog op onze wereldbol, de hele wereldmarkt voor alle primaire brandstoffen op zijn kop zette? Benzine, diesel, elektra en gas bereikten ongekend hoge prijzen, en de 'vertraagtaal' viert hoogtij vanuit Den Haag. Er is geen energiecrisis, de voorraden zijn wereldwijd 'gewoon' beschikbaar, maar politieke structuurtjes, rare afspraken, individueel gewin en verborgen agenda's voeren de boventoon. Vooral in ons land, waar de consument de hoofdprijs betaalt ten opzichte van vele andere landen in Europa. We leveren 'ons' gas aan België en Duitsland, vanwege afspraken uit het verleden. Den Haag ziet er niets in om gewoon keihard te zeggen 'wij eerst'.
Er worden idiote constructies bedacht. Iedereen roept dat er vrijwel niets kan worden gedaan op korte termijn, maar de prijs verhogen voor bedrijven en consument is zo gedaan. Kun je het nog volgen?

Sigrid Kaag (D66): Minister van Financiën opende op Prinsjesdag meteen met de nu komende steunmaatregelen voor burgers rondom de torenhoge energiekosten

Nederland betaalt de op één na hoogste gasprijs van Europa. België, Duitsland en Frankrijk zitten op ca. 45-60% van onze prijs.

Technologisch gezien positieve ontwikkelingen

Je wilt halverwege dit verhaal misschien afhaken, dus maar snel het woord 'positiviteit' in bovenstaande kop gezet om je aandacht te blijven trekken. De versnelling in de steeds verdergaande automatisering van onze branche heeft in de afgelopen drie jaar ongekende hoogte bereikt. Workflow systemen, web-to-print, administratieve automatisering, digitale high-end printsystemen, inline afwerksystemen en ook logistieke automatisering hebben flinke stappen gemaakt.
Daarvan profiteren echter vooral de grotere online spelers, die zich dergelijke investeringen kunnen veroorloven, uitzonderingen daargelaten.

De overvloed aan kleine(re) bedrijven kunnen zich niet (meer) richten op kwantiteit, de concurrentie is te heftig vanuit de geautomatiseerde printfabrieken. Alleen kwalitatief onderscheidende unieke producties bieden (nog steeds) kansen in een markt waar juist heel veel individuele aandacht nodig is voor de klanten.

Een tweedeling in de printmediabranche is al langer gaande

Kan het KVGO ook niet-leden wat bieden?

Het KVGO bestaat bij de gratie van die doorgaans kleinere bedrijven. Het aantal middelgrote en grote ledenbedrijven is gering. De kans op groei in ledenaantallen is dan ook klein.
Het roer moet om, een nieuw verdienmodel is in de maak om de organisatie op gepaste sterkte te kunnen behouden en de leden te kunnen bedienen met de diensten, die worden verlangd.

Groei zit in het aantrekken van niet-leden, alleen is de vraag hoe dan het onderscheid kan worden gemaakt met betalende leden. Een flinke uitdaging voor het bestuur, dat zich altijd op het standpunt heeft gesteld: wie niet betaalt, doet ook niet mee.

Iets doen voor niet-leden vraagt 'out-of-the-box' denken van het KVGO bestuur

Applicaties centraal, niet de technologie

Applicaties met beprint karton: eindeloze mogelijkheden

De term 'applicaties' leeft al langer binnen de branche. Bedoeld wordt concrete eindproducten met een duidelijk doel voor de afnemer. Print biedt een oneindige reeks toepassingen, die geen online equivalent heeft. Online is maar ten dele een concurrent van print voor een beperkt aantal applicaties. Print heeft volop kansen, als bedrijven die applicaties ontdekken bij bestaande klanten of zelfs binnen nieuwe markten. Print heeft een langer blijvende impact bij de juiste combinatie van kwaliteit, creativiteit en timing. Daar liggen nog steeds volop kansen.

Vakbonden zetten in op forse loonsverhogingen

FNV zet in op compensatie structureel koopkrachtverlies.
Dat betekent dat zij 12% loonsverhoging als eis inzetten voor geheel 2023 over de volle breedte van de economie.
De vakbond zegt dat de inflatie dit jaar en komend jaar gemiddeld het niveau van 14% zal bereiken.

CAO onderhandelingen zullen binnen de printmediabranche zeker niet eenvoudig worden met een looneis van 12%

Vandaag krijgen we waarschijnlijk te horen op welke wijze de regering de hoge energiekosten gaat compenseren voor burgers. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat bedrijven niet in aanmerking komen voor compensatie van de hoge energieprijzen. Als daarnaast een looneis van 12% op tafel komt te liggen, wordt 2023 een zwaar jaar.

Nieuwe kansen kunnen zien

Als we straks naar de Troonrede gaan luisteren, zullen we geen protestgeluiden horen. De Troonrede is een nauwkeurig in elkaar gezet stuk tekst, met vooral geen polariserende uitspraken. Alles is netjes, Nederland moet zich klaarmaken om met 'energie' weer nieuwe kansen te zien. Natuurlijk is die benadering prettig, het klinkt goed, het is net marketing. Maar de huidige onzekere tijd maakt 'kansen zien' niet voor iedereen even makkelijk. Hopelijk dat de campagne van VNO-NCW in samenwerking met twintig brancheorganisatie de ogen doet openen in Den Haag en Brussel.

De campagne van VNO-NCW om meer aandacht te vragen bij de overheid voor de maakindustrie

Ingetogenheid is op zijn plaats

De fraaie beelden gisteren uit Engeland tijdens de begrafenis van Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk, zullen we vandaag in Den Haag niet zien. We zijn weer ingetogen met uiterlijk vertoon.
En dat is voor Prinsjesdag 2022 wel zo gepast. Vandaag geen feestje om te pronken, ondanks het feit dat de overheidsfinanciën op orde lijken te zijn, vanwege een goed draaiende economie. Dat laatste voelt samen met een historisch lage werkloosheid wel heel vreemd aan.

#UPDATE via NOS: Het was eerder de bedoeling dat de energiebelasting voor MKB bedrijven ook volgend jaar zou worden verlaagd, maar nu er een prijsplafond komt, gaat dat niet meer door. Het prijsplafond gaat dus ook gelden voor ondernemers die recht hebben op belastingvermindering in de energiebelasting. Het kabinet werkt nog aan een pakket voor het midden- en kleinbedrijf. Minister Jetten zei vandaag dat hij denkt aan een aparte subsidieregeling voor "energie-intensieve mkb'ers". Hoe dat laatste precies wordt vormgegeven, weet hij nog niet. "De regeling moet wel uitvoerbaar zijn", voegde hij eraan toe. Een duidelijk voorbeeld van de vertraagtaal.

Kopfoto: Pixabay

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Online drukker Flyeralarm: winkel in Amsterdam De grote Duitse online drukker Flyeralarm opent een winkel in de Van Baerlestraat in Amsterdam. HP komt op de drupa met maar liefst vijf nieuwe printers, De Vries is Koninklijk...
  2. Onderhandelingen cao openstellen voor niet-leden OPINIE - Het KVGO meldt op haar website volledig achter de AVV (Algemeen Verbindend Verklaard) plannen van de vakbonden te staan. Ze gaan daarin zo ver dat ze ook samen...
  3. Leden FNV KIEM huiverig over Comfortabele CAO De leden van FNV KIEM hebben ingestemd met de voorstellen over een nieuwe GrafiMedia CAO, die is afgelopen op 1 augustus. Het gaat om twee loonsverhogingen (1 % op 1...
  4. Energiekosten houden KVGO-leden in de greep BRANCHE - Op 30 juni jl. ging het KVGO rechtstreeks in gesprek met de minister voor Klimaat en Energie, Rob Jetten, over de energiecrisis en de impact hiervan op de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 september 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: Kansen, prinsjesdag, Staten-Generaal, vakbonden, vertraagtaal

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Eerste groep deelnemers ‘Week van de Grafimedia’ bekend 23 mei 2025
  • Deense Filip Sørensen gekroond tot World Wrap Master 2025 22 mei 2025
  • Aantal gecertificeerde bossen groeit wereldwijd 22 mei 2025
  • Omzet Agfa bij Digital Printing Solutions in eerste kwartaal 3% lager 21 mei 2025
  • Printmedianieuws met voorspellingen voor het tweede kwartaal 20 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Stora Enso stoot ruim 12% van Zweedse bossen af
  • EU markt papier- en (golf)kartonnen verpakkingen
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • Printweek enquête: te afhankelijk van grote klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.