• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

GGZ Friesland standaardiseert communicatie met Brandportal

PARTNER BIJDRAGE – “We hebben de vele ontwerpvragen gestandaardiseerd, waardoor we veel tijd besparen.” Aan het woord zijn de vormgevers van GGZ Friesland. Inge Postma en Marco Kuipers automatiseerden de communicatieprocessen met de Prindustry Brandportal. Ruim 160 medewerkers van 11 submerken loggen dagelijks in om drukwerk zelf aan te passen en meteen te bestellen.

• Leestijd ca. 4 minuten

GGZ Friesland biedt professionele hulp aan mensen met ernstige psychiatrische problemen. Dat doen ze met 1.800 medewerkers die verspreid werken over tientallen locaties. GGZ Friesland bestaat uit verschillende soorten zorg, onderverdeeld met eigen merknamen. Zo is Kinnik er voor kind- en jeugd ggz en Van Andel voor ouderenpsychiatrie. In totaal zijn er
11 submerken. Al deze instellingen moeten communiceren. Intern met medewerkers en extern met patiënten, naasten en verwijzers. Dat gebeurt met de hulp van Inge en Marco, die beiden al ruim
10 jaar werken als vormgevers bij GGZ Friesland. “We zijn in de praktijk met een variëteit aan communicatie-acties bezig. Van flyers en personeelsbladen tot online media en beursstands.
Dat maakt ons werk tot een leuke uitdaging!”

Klein communicatiebureau in eigen huis

Inge en Marco maken deel uit van het GGZ Friesland communicatieteam dat ze als 'een mini communicatiebureau in eigen huis' omschrijven. “We doen alle communicatie zelf. Het team bestaat uit 11 medewerkers die alles kunnen maken. De foto’s, vormgeving, events, het drukwerk. We maken diverse campagnes voor alle merken. Veel van het drukwerk kunnen we produceren bij onze interne repro. Het mooie is dat deze repro-afdeling ‘gerund’ wordt door cliënten, onder begeleiding van een werkbegeleider. Cliënten van de dagbesteding die printen, drukken, snijden, vouwen. Het maakt de communicatiecirkel in huis helemaal rond.”

Friese communicatie

Ingezoomd op één van de projecten, komt de arbeidsmarktcampagne meteen op bij Inge.
“Op een congres voor psychiatrie in Veldhoven wilden we nieuwe collega’s werven. De huisstijl is de rode draad in ons ontwerp, maar daar kunnen we ons creatieve sausje overheen doen. Natuurlijk laten we Friesland dan opvallen in deze andere regio. We hebben een zeilboot ontworpen voor in de beursstand waarbij bezoekers de zeilen kunnen hijsen.”

Oerwoud aan communicatievragen

Het communicatieteam kan tegenwoordig sneller antwoord geven op communicatievragen, door drukwerk te standaardiseren in een eigen webshop. Inge verduidelijkt: “Als communicatieafdeling werden we altijd overspoeld met vragen vanuit alle locaties. Zo heeft iedereen voortdurend nieuwe visitekaartjes nodig. Elke keer kwamen ze daarvoor naar ons toe. Dat kostte veel tijd. Daarom zijn we gaandeweg gaan kijken hoe we zulke communicatievragen konden standaardiseren. We wilden één oplossing voor alle GGZ Friesland merken. Een intern bestelportaal voor drukwerk, inclusief de zekerstelling van een consistente huisstijl.”

Standaardiseren met Brandportal

“Zo kwamen we bij Prindustry terecht voor een Brandportal”, vervolgt collega Marco. “We gebruiken deze Brandportal als bestelportaal voor al het drukwerk, door verschillende gebruikers, en met huisstijl templates per product en merk. Als je inlogt op het Brandportal staan er kant-en-klare producten klaar om per merk te bestellen. Dat betekent dat iedere medewerker niet eerst zelf alle drukwerkopties hoeft te selecteren, maar dat keuzes als de juiste papiersoort of het formaat zijn voorgeselecteerd. Zo is er altijd consistentie. Bij enkele producten worden de locatiegegevens automatisch ingevuld, zoals bij het briefpapier. Voor andere producten staan sjablonen klaar waarin enkele variabelen kunnen worden aangepast, zoals bij de visitekaartjes. De standaard opdrachten gaan door naar de eigen repro of extern naar een drukkerij. De orders voor onze repro gaan automatisch door, maar de bestellingen naar externe leveranciers hebben we ingesteld op hand-matige doorvoer, zodat we de bestanden eerst kunnen controleren.”

De Brandportal in actie

De Brandportal wordt gebruikt door ongeveer 160 gebruikers. “In theorie kan iedere medewerker nu zelf drukwerk bestellen. In de praktijk moet dit wel met toestemming van een manager. Vooral veel van de managementassistenten gebruiken het portaal. Zij zijn degenen die de opdracht krijgen om nieuw briefpapier, enveloppen, folders of visitekaartjes te bestellen.”
Inge vult aan: “In het begin waren er nog wel vragen over de Brandportal, maar iedereen is er nu redelijk vertrouwd mee. Ze zijn er erg tevreden over. Het ziet er ook goed uit. Het is heel fijn om alles vanaf één platform te kunnen regelen. Missen mensen iets? Dan voegen wij het toe! We updaten de portal regelmatig, bijvoorbeeld met nieuwe flyers of aangepaste folders.”
“De Brandportal scheelt ons veel tijd en werk”, vervolgt Marco. “We hoeven nu niet alles handmatig te doen. De templates zijn ideaal voor medewerkers om zelf aanpassingen te doen zonder dat de huisstijl verloren gaat.”

Producten-GGZ-Friesland-brandportal

Kerstkaarten ook in online proces

Ook seizoenscommunicatie is in de Brandportal georganiseerd. Zoals het regelen van de kerstkaarten in de drukke decembermaand. Inge: “Voorheen kregen we van elke afdeling apart de vraag of we kaarten konden ontwerpen, schrijven en versturen. Nu hebben we dit vanuit de webshopomgeving ingericht. Medewerkers kunnen via templates ontwerpen kiezen en teksten aanpassen. De kaarten gaan bij onze eigen repro in productie en worden direct verstuurd.”

Flyers laten maken met templates

Het tweetal is nog lang niet klaar met nieuwe communicatieplannen. “In de Brandportal willen we in de toekomst de templatemogelijkheden uitbreiden. Dat betekent dat we diverse flyerontwerpen klaarzetten voor gebruik, in de huisstijl van elk merk. We willen mensen dan zelf producten als flyers laten maken aan de hand van deze vaste templates. Er staan al een paar ontwerpen klaar, maar we willen er nog veel meer voordat we dit live zetten.”
Verder is er een plan om de repro een eigen webshop voor het drukwerk te geven als ze met meer externe klanten gaan werken. “Dan gaan we ook commercieel aan de slag met een bestelportaal.
Een mooie nieuwe stap voor en met het reproteam!”

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Brandportal klantoplossingen met deze drie ondernemers! BEDRIJVEN - Niet denken vanuit je eigen aanbod, maar vanuit de behoefte van je klanten. Dat kenmerkt de drie bedrijven uit deze ondernemersreportage. Het zijn alle drie aanbieders van een...
  2. Sneller bestelproces met brandportal voor klanten! MARKETING - Concordia is een drukkerij in Mannheim die vanuit Duitsland hun weg wist te vinden naar het IT platform van Prindustry. Voor één van hun grootste klanten wilden zij...
  3. Maatwerk en klantportalen bij Groels PARTNER BIJDRAGE - Online en offline communicatie combinaties maken kunnen ze bij Groels als geen ander. Hoewel het bedrijf in 1959 startte als drukkerij, is het bedrukken van communicatie nu...
  4. Bestelportaal voor Statiegeld Nederland PARTNER BIJDRAGE - Het bestelportaal voor Statiegeld Nederland toont de kracht van samenwerking tussen softwareontwikkelaar Prindustry, printpartner Smid Media Solutions en editor CHILI publish....

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

18 november 2022 door de redactie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Brandportal, GGZ Friesland, Prindustry

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Best Folder Awards 2023 uitreiking op 20 juni 28 maart 2023
  • Jet Press FP790 met Hybrid DFE op Interpack 2023  28 maart 2023
  • Kyocera zoekt groei in commercial print met overname Franse Nixka 28 maart 2023
  • Adobe stapt in kunstmatige intelligentie met Adobe Firefly 28 maart 2023
  • Wat te zien op Packaging Innovations 28 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd
  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.