• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

KVGO event werd geen vervolg op KVGO LIVE!

OPINIE - Met een kleine 100 deelnemers kan het KVGO tevreden terugkijken op de 'Dag van de grafische ondernemer’. Qua vorm werd het helaas geen 'herstart' van het succesvolle KVGO LIVE! uit 2019. De weg naar meer events vanuit het KVGO wordt echter voorbereid onder coaching van directeur Brecht Grieten. Met dat format komt het wel goed.

• Leestijd ca. 4 minuten

Na de besloten vergadering sloten zo een 30 extra genodigden aan voor het open gedeelte van de middag in Conferentiecentrum Drakenburg in Baarn. Verwacht werd dat de uitkomst van de keuze voor het nieuwe contributiemodel vanuit het besloten deel (algemene vergadering) uitgebreid besproken zou worden. Het bleef echter bij wat algemene mededelingen. De Ledenraad en het bestuur komen in een later stadium terug op het uitgewerkte model, waarbij duidelijk onderscheid bestaat in de visie van kleine, middelgrote en grote ondernemingen.

Lees ook het verslag van het KVGO.

Nieuwe website een feestje waard

Lancering van de nieuwe website
Het nieuwe kvgo magazine

Zeer verrassend was de aankondiging van de compleet nieuwe KVGO website, die op dat moment ook al LIVE stond. KVGO directeur Brecht Grieten kondigde het wat ingetogen aan met een slide in een slechts tekstuele zakelijke presentatie die niet echt tot de verbeelding sprak. Het zou een feestje waard zijn geweest de site live te presenteren. Met de slogan 'Voor alle bedrijven in de grafische industrie' zet het KVGO de deuren in ieder geval heel flink wat wijder open, vooral dus ook voor niet-leden. Toch was er geen duidelijk zichtbare sprake van uitgenodigde niet-leden, die het KVGO juist wel graag tot haar leden zou willen rekenen. Dus een iets te ingetogen start in vergelijking tot KVGO LIVE! van 2019 toen vooral ook de grotere online spelers aanwezig waren.

Woordkunstenaar Willem Gunneman zorgde voor de komische noot en zong uit volle borst de woorden aan elkaar die door de aanwezigen als 'kenmerken van de middag' werden genoemd.

Voorzichtig maar wel veel gedaan

Wervende brochure

Grieten koos zijn woorden zorgvuldig, hield zijn overzicht zakelijk, maar tussen de regels was er overduidelijk positiviteit uit zijn woorden te ontleden. Een actieve benadering vanuit het KVGO om gerichte bijeenkomsten te organiseren, meer marketing voor hetgeen het KVGO en haar partners te bieden hebben, een vernieuwd KVGO magazine (ja, natuurlijk in print!), een aansprekende en wervende brochure 'Daarom doe ik mee'. En de oproep het KVGO vooral ook zelf aan te spreken om samen de toekomst van de organisatie vorm te geven. Grieten zei bij zijn aanstelling al dat het vooral ontbreekt aan marketing bij het KVGO. Na de voorbije maanden liet hij nu in korte tijd de tastbare resultaten zien van de eerste vernieuwende stappen in die richting.

KVGO liet ondanks nog wat ingetogenheid duidelijke nieuwe en vooral positieve koers zien

Inhoudelijke parallelsessies

Na bovenstaande concrete aankondigingen - die echter helaas door de vorm als wat algemene mededelingen werden ervaren - werden de 100 deelnemers 'verspreid' over vier zalen om aldaar deel te nemen aan inhoudelijke sessies over 'maatwerk arbeidsvoorwaarden', 'wijziging pensioenstelsel', 'samen digitaal veilig' en ' informatieplicht energiebesparende maatregelen'. Natuurlijk onderwerpen die actueel en belangrijk zijn en ook het bewijs dat de verschillende KVGO specialisten weten waarover zij het hebben.

KVGO koos met inhoudelijke parallel sessies voor bewijs eigen kennen en kunnen ten dienste van de leden

Zo een vorm heeft natuurlijk altijd het nadeel dat je als deelnemer 75% van de inhoud mist. Een plenair ronde tafel gesprek over misschien één of twee van de gekozen onderwerpen - natuurlijk inspelend op de huidige actualiteit - had de aandacht van iedereen vast kunnen houden. Je merkt dat er nog geen vastomlijnd format is, het is voor het KVGO nog even zoeken. Het VIGC heeft een al jarenlang beproefd format en na een paar online events, gedwongen door de pandemie, kon het offline format weer snel worden opgepakt, zoals onlangs vertoond tijdens 'Het Congres' in Mechelen. Bij het KVGO zal een vast format ook in ons land kunnen resulteren in zeker één jaarlijks thema gerichte congres. In ons Hollandse grafische landschap zou zoiets ook zeker moeten kunnen. Printmedianieuws/blokboek, KVGO en het toenmalige CMBO deden dat in 2019. Dat formaat is zo weer te gebruiken.

Jos Steutelings

Na de parallelsessies presenteerde directeur Jos Steutelings van het VIGC een overzicht van de huidige actuele ontwikkelingen binnen de branche. Hij gaf diverse tips mee over (marco economische) marktontwikkelingen, applicaties, personele aspecten, het huidige dynamische kostenplaatje en de technologie. Aansprekend was natuurlijk het filmpje 'The World Needs Good Labelling'.

Waar bleef het 'netwerkbuffet'?

De sfeer was positief en ontspannen, je voelde duidelijk dat mensen behoefte hebben aan een 'half vol' glas, zoals Jos Steutelings verwoordde in zijn verhaal, waarbij ook hij de huidige glazen bol niet meer raadpleegde, maar zelf zijn glas vooral half vol schonk om de positiviteit binnen de branche te benadrukken. En dat is zeker het resultaat van deze middag, alhoewel er links en rechts gevraagd werd wanneer het netwerkbuffet geopend zou worden. Het was maar een 'woordje' op de uitnodiging, de borrelhapjes waren zonder twijfel heerlijk, maar van een buffet was geen sprake.

Kopbeeld: Woordkunstenaar Willem Gunneman kreeg de zaal mee


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

“abonnement”
Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Vandaag geen Algemene Vergadering KVGO OPINIE - Juist de vergadering van vandaag zou een belangrijk keerpunt zijn in het voortbestaan van het KVGO. Een gedifferentieerd contributie systeem zou de aantrekkelijkheid van de vereniging een 'boost'...
  2. Brecht Grieten per 1 juli nieuwe directeur KVGO BRANCHE - Het KVGO heeft door middel van wervingsbureau GasselingSearch de opvolger gevonden voor de huidige KVGO directeur Bram ter Beek. Brecht Grieten komt per 1 juli in dienst bij...
  3. Nieuwe KVGO-directeur Brecht Grieten van start MENSEN - Per 1 juli jl. ben ik in dienst getreden bij het KVGO als directeur. Samen met de leden, het bestuur en de medewerkers ga ik flink aan de...
  4. Geen applaus voor printcampagne van KVGO Afgelopen week was ‘print’ veel in het nieuws: met een campagne van het KVGO om het gebruik van drukwerk te stimuleren (‘Print Pakt’), maar ook met de aankondiging dat De...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 november 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: events, kvgo, magazine, website

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.