• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De branche in 2022: talloze uitdagende cijfers

BRANCHE - Het behoeft nauwelijks toelichting dat 2022 in alle opzichten een uitdagend jaar was. Voor vrijwel alle grondstoffen moet meer worden betaald, alsmede vooral ook voor energie. De opstuwende inflatie zorgde ook nog voor hogere loonkosten. Toch zijn er voldoende signalen dat de branche het in diverse segmenten goed doet en in sommige gevallen zelfs buitengewoon goed. Een samenvatting van de cijfers over 2022 met daar waar mogelijk een vooruitblik binnen dit jaar.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Indien van toepassing, voorzien van aanvullingen door de redactie (cursief weergegeven)

• Dit artikel wordt u aangeboden door GOC

Opdrachtgever voor het onderzoek - uitgevoerd door het GOC - is het A&O Fonds Grafimediabranche. De cijfers zijn voor een groot gedeelte afkomstig van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek), deels van UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) en op het gebied van cijfers over het beroepsonderwijs komen de cijfers van DUO (Diens Uitvoering Onderwijs).

Het herstel van de branche na corona lijkt in zijn algemeenheid structureel, al is dat niet zomaar voor elk bedrijf het geval. Sommige bedrijven hebben door uiteenlopende redenen grote problemen op het gebied van de personele bezetting en de beroepsmatige invulling. Vakmensen die de branche door pensionering verlaten latten zich maar moeilijk vervangen, de instroom van MBO'ers is al jaren dalende, mede ook door het ontbreken van vakgerichte opleidingen op dat niveau vanuit het regulieren beroepsonderwijs.

Directeur A&O Fonds Grafimediabranche Richard Leloux schreef de inleiding, GOC onderzoeker Jos Teunen gaf een inhoudelijke toelichting op de wijze waarop de cijfers tot stand zijn gekomen.

Alleen 'grootbedrijf' groeit qua aantallen bedrijven

Ook het aantal ZZP'ers krimpt inmiddels binnen de branche

De krimp van de branche vanaf 2010 is - zoals in bovenstaande tabel te zien is - fors en structureel. Het enige segment waarin groei waar te nemen is, is het grootbedrijf. Althans ten opzichte van 2020. In 2010 bestonden nog 40 bedrijven met meer dan 100 werknemers. In zijn totaliteit laat de branche krimp zien en het is niet waarschijnlijk dat die krimp snel tot stilstand komt. De provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant zorgen voor meer dan de helft van de gevestigde grafische bedrijven in ons land.

Lage aantallen faillissementen

De krimp van de branche wordt nauwelijks door faillissementen veroorzaakt, dat aantal loopt sinds 2019 fors terug. Het aantal opheffingen van bedrijven liet in 2022 wel een flinke toename zien. De verdeling van de activiteiten van bedrijven is volgens opgave van het CBS (en de daaraan gekoppelde SBI codes (Standaard Bedrijfsindeling) van de KvK nog steeds 'ouderwets en vaak achterhaald.
Dat er nog steeds ruim 12% prepress bedrijven zouden bestaan (in aantal 330) komt niet overeen met de werkelijkheid (red.)

Prijsindex en doorberekenen

De voorlopige prijsindex voor grafische producties lag in 2022 op 113,3%. De inkoopindex voor 2022 voor papier/karton en inkten op resp. 185,4% en 111%. (2015 als basisindex op 100%).
De inkoopprijsindex voor papier/karton is ongewoon hoog. (red.)

Na mei 2022 kromp het aandeel bedrijven dat kosten doorberekende aan hun opdrachtgevers

Het durven doorberekenen van inflatie in zijn algemeenheid nam vanaf 2021 flink toe, volgens vele analisten een ongebruikelijk fenomeen binnen de printmedia branche.

De eerste aanjagers van de verhogingen in de verkoopprijzen waren zonder twijfel de (grotere) online print bedrijven, die dat deden op basis van hun scherpe cijferanalyses binnen hun doorgaans goed georganiseerde management systemen en BI (business Intelligence) conclusies. (red.)

Ons land kent geen prijsindex voor een vooraf samengesteld 'boodschappenmandje', zoals de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) dat wel kennen voor de online print bedrijven binnen de Zipcon Online Print Index (ZOPI). Of de Benelux gaat meedoen binnen deze vorm van prijsanalyses is afhankelijk van het Initiative Online Print. (red.)

Omzetontwikkelingen en het economische klimaat

Met een index van 100% voor 2015 is de jaarlijkse omzetontwikkeling in 2022 terecht gekomen op 98,8% komend vanaf 80,2% en 88,6% voor resp. 2020 en 2021. Een flink herstel, waarmee ook de netto omzet in 2022 toenam tot €3,449 miljard euro. In 2020 werd het dieptepunt bereikt van bijna €2,783 miljard euro.

Totale omzet grafische branche neemt weer toe

De min of meer positief gestemde cijfers laten zich nog niet vertalen in het vertrouwen in het economische klimaat. Slechts een minderheid zegt vertrouwen te hebben in de nabije toekomst, de onzekerheid overheerste in 2022 en ook nog in het begin van dit jaar.

Structureel zijn de maanden januari en februari het zwakst in de omzetbijdrage (gem. 6,5%), november en december doorgaans het sterkst (ca. 9%).

Een meerderheid van de bedrijven heeft in 2022 groei ervaren, een logisch gevolg van de omzetstijging voor de gehele branche tot €3,449 miljard in het afgelopen jaar, ca. 357 miljoen euro meer in vergelijking tot 2021. Vooral de grotere bedrijven - waarin zich een flink aantal online print bedrijven bevinden - hebben de grootste omzettoename gerealiseerd.

De financiële kengetallen van het rapport lopen wat achter, gegevens over 2021 en 2022 ontbreken en 2020 mag niet als representatief worden beschouwd. Voor die gegevens verwijst de redactie naar het volledige rapport (PDF). (red.)

Belemmeringen laten wat vreemde tegenstellingen zien

Het valt in onderstaand grafiek duidelijk op dat het gebrek aan (bekwame) arbeidskrachten de afgelopen jaren flink is toegenomen. Maar daarnaast ook zorgen over voldoende opdrachten vanuit de markt. Dat vertaalt zich echter niet in een toename van de beperkingen op financieel gebied, maar ook niet op het gebied van productiemiddelen, materialen en bedrijfsruimtes. Het aantal bedrijven dat geen belemmeringen ervaart is (over de afgelopen drie jaar) gemiddeld stabiel op ca. 30%. In 2019 schommelde dat percentage tussen 42% en 54%.

Import en export

De import en export van boeken blijven onverminderd op nummer één staan. België is het grootste exportland, terwijl vanuit Duitsland het meeste wordt geïmporteerd. De cijfers zijn van 2021, de redactie maakte derhalve de keuze deze cijfers in deze 2022 analyse niet verder uit te werken. Verwezen wordt naar het complete rapport (PDF).

Ziekteverzuim en vergrijzing

Ziekteverzuim neemt over de gehele linie toe

Het ziekteverzuim stijgt structureel in geheel Nederland, bij de grootste bedrijven is het verzuim het grootst. Er zijn via het UWV geen directe gegevens bekend binnen de printmedia branche.

Het aantal werkzame personen binnen de branche boven de 50 jaar is relatief gezien hoog. Dat komt echter doordat de instroom van jonge mensen (voornamelijk vanuit het MBO) stagneert. In 2022 was de gemiddelde leeftijd van een werknemer binnen de branche 46,5 jaar.

Morgen in deel 2 van deze samenvatting: KVGO ledenbedrijven in cijfers en de arbeidsmarktanalyse


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ABN-AMRO met positieve IT cijfers binnen TMT BRANCHE - TMT staat binnen ABN-AMRO voor Technologie-, Media- en Telecomsector. Regelmatig brengt de bank trendrapporten uit met de belangrijkste ontwikkelingen op financieel gebied binnen diverse deelsegmenten. De kop van...
  2. Cijfers 2022 Mediahuis: last van energie en papier FINANCIEEL - De Belgische uitgever kende een reeks groei jaren, vooral ook in ons land. Maar 2022 laat een 'lastig' jaar zien met vooral aan de kostenkant cijfers die het...
  3. ‘Grafimedia in Cijfers 2021’: feiten en conclusies BRANCHE - De jaarlijkse publicatie staat weer vol met actuele cijfers, waarbij in het eerste hoofdstuk natuurlijk verwezen wordt naar de gevolgen van de coronacrisis. Niemand kon vermoeden dat we...
  4. Aantal faillissementen in branche nu historisch laag BRANCHE - Ondanks ligt stijgende cijfers rondom het aantal landelijke faillissementen blijft het aantal faillissementen binnen de printmediabranche zeer beperkt. In Grafimedia in Cijfers 2021 werden relatief positieve cijfers vermeld....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 mei 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2022, a&o, cijfers, GOC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Dutch Design Week viert 25 jaar met thema ‘Past. Present. Possible.’ 10 juli 2025
  • HP lanceert Indigo 6K+ Digital Press: slimmer, sneller en duurzamer 10 juli 2025
  • Kopers massaal in de rij voor Landa Digital Printing 9 juli 2025
  • ECO3 investeert in schonere lucht bij Duitse productie van offsetplaten 9 juli 2025
  • Grafisch Nieuws in nieuw jasje 8 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Talloze gegadigden voor overname van Landa
  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.