• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

2022 nog geen jaar van ‘back to normal’ in de branche

PARTNERBIJDRAGE - Aan het begin van dit jaar maakte de redactie een samenvatting over het jaar 2021. De wat late verschijning had toen alles te maken met verschillende economische factoren destijds, die vertraging opleverden in het cijfermateriaal. Printmedianieuws maakte een samenvatting.

• Dit artikel wordt u aangeboden door A&O fonds grafimediabranche en GOC
• Leestijd ca. 5 minuten

• Lees ook deel 2
•
Download het volledige rapport (leestijd ca. 90 minuten)

Voor de snelle lezer: een aantal conclusies

Er zijn in de 2022 rapportage een aantal conclusies te trekken, die 2022 kenmerken als een bijzonder (herstel)jaar na de twee 'verwarrende' jaren 2020 en 2021. Zo is er bijvoorbeeld sprake van herstel in de omzet ten opzichte van voorgaande jaren, maar die wordt vooral veroorzaakt door het doorberekenen van gestegen kosten, en slechts ten dele door een beperkt hoger volume. Daarbij nam het belang in het gebruik van grafisch papier met ruim 10% toe en verpakkingspapier/karton juist af. Het financiële herstel in 2022 is tevens het gevolg van het aflossen van schulden in 2021 vanwege de negatieve eigen vermogen ontwikkelingen in 2020.
Het aantal faillissementen nam in 2022 wel iets toe, maar bleef in dat jaar relatief laag. In de eerste zes maanden van dit jaar is er sprake van een toename, het einde van die toename laat zich moeilijk voorspellen.
De ontslagwerkloosheid binnen de branche lag in 2022 op ruim 3% en komt daarmee in lijn met het Nederlands gemiddelde. De krapte aan personeel is één van de grotere belemmeringen voor de bedrijfstak, die zich overigens nog steeds zorgen maakt over het economisch klimaat.
De altijd min of meer stabiele kwartaalpatronen herstelden zich niet in 2022. Een bewijs dat vele ontwikkelingen en onzekerheden die we in 2020/2021 voor het eerst zagen, in 2022 nog duidelijk voelbaar waren.

2022 laat nog geen gewoon hersteljaar zien, het was nog niet 'back to normal'

Aantallen bedrijven binnen de branche

jos-teunen
GOC onderzoeker Jos Teunen stelde de rapportage over 2022 samen

Dat het aantal bedrijven in vrijwel elke omvang al jaren daalt, behoeft geen toelichting. In 15 jaar tijd is vanaf 2007 de omvang van de branche met ca. 34% afgenomen. Er zijn nu nog zo een 2.660 bedrijven ten opzichte van 4.040 in 2007. Daarbij is de daling van het aantal ZZP'ers het kleinst (ca. 14,5%) en bij bedrijven vanaf 5 personen tot en met 99 personen het grootst (gemiddeld 44,6%).

Het aandeel ZZP'ers binnen het totaal van 2.660 bedrijven bedraagt 1.485, dat staat voor een fors aandeel van ca. 59%

Index ontwikkeling aantal bedrijven

Qua verdeling naar provincies wijzigt er al jaren vrijwel niets. Noord- en Zuid-Holland vertegenwoordigen de meeste bedrijven, gevolgd door Noord-Brabant en Gelderland. Ook wijzigt er weinig in de nog altijd wat 'kromme' verdeling tussen prepress, druk/print en afwerking. De KvK SBI codes (Standaard Bedrijfsindeling) moeten door bedrijven zelf gemuteerd worden als daar aanleiding toe is. Dat gebeurt vrijwel niet meer na de oprichting/inschrijving in het handelsregister. Daardoor blijft het aantal bedrijven met de SBI code voor prepress gewoon bestaan, terwijl er in de praktijk nog nauwelijks gespecialiseerde prepress bedrijven zijn. Volgens de CBS cijfers van januari 2023 zouden er nog 355 prepress/premedia bedrijven bestaan.

Nieuwe bedrijven, fusies/overnames en opheffingen/faillissementen

In 2022 werden er relatief weinig nieuwe bedrijven opgericht. 75 ZZP'ers startten in dat jaar en er startten 15 bedrijven met 2-9 werknemers. Bij de fusies en overnames gingen 5 bedrijven samen verder met een personeelsbestand tussen de 2 en 9 werknemers, 10 bedrijven gingen samen verder met 10-49 werknemers en 5 bedrijven met meer dan 50 werknemers zochten elkaar ook op in 2022.

Hoofd- en nevenactiviteiten

Bedrijven doe 'er steeds meer bij'. Toch heeft de meerderheid (53%) van alle grafische bedrijven geen nevenactiviteiten. Ruim 29% heeft één nevenactiviteit en bijna 18% heeft twee nevenactiviteiten. Niet-grafische nevenactiviteiten komen verreweg het meest voor, gevolgd door reclamebureau achtige werkzaamheden of ontwerp activiteiten, gevolgd door fotografie. ook komen activiteiten voor als uitgeverij of webhosting.

Buiten de grafisch branche worden echter ook grafische activiteiten uitgevoerd, zoals ontwerpen en printen. Bij printen kan gesteld worden dat naarmate apparatuur qua kosten economische inzetbaar wordt, bedrijven vaker kiezen om zelf te gaan printen.

Werkgelegenheid en werkloosheid

De omvang van de branche door ASF, UWV en CBS

ASF Grafimedia, UWV en CBS hebben elk hun eigen registratiemethoden voor wat betreft het samenstellen van aantallen werkzame personen in de branche. Toch zijn de verschillen niet grot, gemiddeld noteren de drie organisatie (tot en met eind 2021) een werkgelegenheid van ca. 18.260 werkzame personen binnen de branche. CBS stelt daarbij dat het aantal fte's daarbij ca. 15.500 bedraagt. Het aantal mannen is daarbij naar verhouding nog steeds relatief hoog met ca. 66%, vrouwen 34%.

De belangrijkste reden voor de teruglopende werkloosheid is een sterke afname van de instroom in de ww. Het instroomrisico, als percentage van het aantal verzekerde werknemers aan het begin van het jaar, is in 2022 teruggelopen naar 3,2%. Voor geheel Nederland bedroeg dat percentage in 2022 3,5%.
De grafische werkloosheid kenmerkt zich door een sterke vergrijzing, sterker dan binnen de gehele Nederlandse werkloosheid geldt.

Een tipje van de sluier rondom omzetcijfers en resultaten

Morgen deel 2 van de samenvatting van de economische ontwikkelingen over 2022. In dat deel zoomt de redactie in op de cijfers die behaald worden binnen de branche, doorgaans één van de hoofdstukken waarvoor de branche veel interesse heeft.

Omzet grafimedia branche, index = 100 voor het jaar 2015

Zoals in de inleiding al werd gesteld is het 'herstel' van de omzet in 2022 vooral veroorzaakt door het doorberekenen van hogere kosten. De omzet steeg van ruim 3,074 miljard euro naar ruim 3,202 miljard euro.

Grafisch papier herstelde enigszins in 2022, verpakkingspapier/karton daalde

VNP becijferde binnen de branche de afzet van papier, onderverdeel in grafisch papier en diverse soorten verpakkingspapiersoorten. Dan blijkt dat het gebruik van grafisch papier zich in 2022 enigszins herstelde, maar dat verpakkingspapier juist iets afnam (557.000 ton) na in 2020 een topjaar te hebben meegemaakt (581.000 ton). Het jaar waarin consumenten massaal online inkopen deden, waarbij de producten om logistieke redenen in karton verpakt moeten worden. In 2021 werd een eerste afname duidelijk en die zette dus in 2022 door. En dat terwijl zowel de grafische branche als de papierbranche massaal de overstap maakten richting verpakkingen. Grafisch papier nam in 2022 juist toe van 45.000 ton naar 50.000 ton!

Morgen meer over de economische cijfers uit het onderzoek en de uiteindelijk conclusies over 2022 en een vooruitlopende visie over 2023

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. De branche in 2022: talloze uitdagende cijfers BRANCHE - Het behoeft nauwelijks toelichting dat 2022 in alle opzichten een uitdagend jaar was. Voor vrijwel alle grondstoffen moet meer worden betaald, alsmede vooral ook voor energie. De opstuwende inflatie...
  2. Doorgronden ‘plaatje 2022’ vereist nauwkeurigheid PARTNERBIJDRAGE - In deel 2 van de samenvatting omtrent het rapport 'Grafimediabranche Economische ontwikkelingen - Rapportage over 2022' de meest concrete financiële resultaten binnen de branche. 2022 was in vele...
  3. Geen echte opvallende pieken en dalen in cijfers 2018 BRANCHE - Het vergt altijd de nodige tijd de context van alle mogelijke cijfers vanuit de branche duiding te geven. Jos Teunen, onderzoeker bij het GOC, stelde in opdracht van...
  4. Printmedia branche in 2023 nog geen cao ‘gedoe’ BRANCHE - De cao voor de printmedia branche loopt nog tot en met 1 april 2024. De kans dat onderhandelingen voor de nieuwe 'versie' al dit jaar de zaken op...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

26 juni 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: 2022, a&o, cijfers, GOC, jos teunen, ontwikkelingen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.