• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

INKISH.tv op bezoek bij Fotofabriek in Groningen

BEDRIJVEN - Stephan de Vries is algemeen directeur bij het Groningse bedrijf letterlijk onder de vlag met de naam Chris Russell. Chris de Jonge is Information Technology Security Engineer. Morten Reitoft sprak met beiden. De redactie van printmedianieuws maakte de samenvatting.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt aangeboden door INKISHtv in samenwerking met de redactie van printmedianieuws

Bij aankomst in Groningen aan de Osloweg zie je de naam Chris Russell bovenaan de grote bannervlaggen staan, met daaronder de merknamen waaronder het bedrijf actief is in de markt: Fotofabriek, Studentendrukwerk en Drukwerknodig. Het interview van Morten Reitoft richt zich op de Fotofabriek.

Kijk ca. 12 minuten naar onderstaande film, of lees de samenvatting in 3 minuten

Historie

CEO Stephan de Vries in gesprek met Morten Reitoft

Als je zoekt naar een persoon Chris Russell is er werkelijk niemand te vinden die ook maar enige connectie heeft met de printmedia wereld. Het schijnt zo te zijn dat Russell de basis van het bedrijf 40 jaar geleden heeft opgezet en er zelf maar een jaar werkte. Stephan de Vries zei dat Chris Russell het bedrijf een paar jaar geleden bezocht en zelf geen idee had dat zijn naam nog steeds op de gevel stond.

Bij de merken onder de overkoepelende naam Chris Russell zijn ongeveer 250 mensen werkzaam in Groningen

Uniek filmpje van elke productie

Fotofabriek produceert naar eigen zeggen dagelijks meer dan 6000 producten; de meeste bestellingen worden dezelfde dag nog verzonden. Bovendien worden alle producties automatisch gefilmd zodat de klant het productieproces kan volgen. De opdrachtgevers kunnen deze opnames zelf delen en genereren daarmee ook verdere interesse voor Fotofabriek. Jaarlijks worden op die manier ca. 2 miljoen video's gemaakt. Een uniek stukje marketing.

Zicht op de productie bij Fotofabriek

Fotofabriek is gericht op de productie van hoog kwalitatieve fotoboeken. De Vries accentueerde aan het begin van het interview meteen dat de fotoboeken gericht zijn op duurzaamheid: "Als in een fotoboek een pagina na vele jaren bladeren een pagina losraakt, dan zorgen wij er weer voor dat de pagina hersteld wordt, de rest van het boek blijft bestaan, we gooien dus niets weg."

De Vries: "We maken hier dus geen hoog volume drukwerk dat uiteindelijk in het papierafval verdwijnt...."

Invloed van automatisering

Bij de hoge productievraag is automatisering onontbeerlijk in het productieproces. Met een mix van digitale productie (altijd dubbel uitgevoerde) systemen van onder andere Kodak, Kyocera, Xerox, Mimaki en Duplo, Tecnau (voor afwerking) heeft het bedrijf genoeg capaciteit om aan de vraag te kunnen voldoen, met voldoende interne flexibiliteit, ook tijdens eventuele storingen en/of onderhoud. De productie staat nooit stil. De Vries: "Klanten kunnen online meekijken naar de productie. Ik denk dat we daarin wereldwijd uniek zijn. De video's worden compleet geautomatiseerd geproduceerd."

'All digital' workflow

Vanuit de oorsprong - 17 jaar geleden - is Fotofabriek al volledig digitaal gestart. Dat geldt natuurlijk ook voor de workflow, waar alles realtime wordt geregistreerd. De workflow begint bij een eigen e-commerce omgeving en een eigen prepress workflow systeem. Met Ultimate TechnoGraphics worden JDF/JMF, imposition en afwerking per productie verdeeld over de verschillende productieprinters en afwerk apparatuur. Fotofabriek maakt al tien jaar gebruik van de software van Ultimate. De argumentatie daarvoor is gelegen in het feit dat Ultimate niet is gebonden aan specifieke output apparatuur.

Het bedrijf heeft zelf de nodige kennis in huis voor het doen van preventief onderhoud, maar kan ook verreweg de meeste storingen zelf oplossen

IT van groot belang: het gaat om persoonlijke data

Chris de Jonge benadrukt het belang van 'data veiligheid' in het productieproces: "Fotoboeken zijn allemaal persoonlijke verhalen van individuele mensen. Als je deze services online aanbiedt, moet de beveiliging dus 100% in orde te zijn om privacy te garanderen."

De IT afdeling omvat maar liefst 25 medewerkers.

Consumenten hebben geen planning, maar willen wel snel geleverd krijgen

Als het op snelheid aankomt, zou je misschien denken dat de 'gewone' consument het niet zoveel uitmaakt wanneer een besteld fotoboek geleverd wordt. Dat is echter niet zo, consumenten zijn gewend aan de snelheid van webshops, waar ze producten bestellen. Dat een eigen boek nog wel geproduceerd moet worden, wordt door consumenten vaak vergeten. De Vries: "De druk op verzenden is dus ook bij consumenten groot, de meeste bestellingen gaan dezelfde dag de deur uit."

De Vries, met een glimlachje: "Oma moet ook haar kalender voor haar verjaardag op tijd kunnen krijgen."

We zijn meer een software bedrijf dan een printbedrijf

De Vries: "Natuurlijk zijn de machines van belang voor de juiste klantervaring op papier. Maar alles draait hier om beheer van processen en workflows. De software is de alom bepalende factor voor ons succes. De 'customer yourney' draait op software."

Groei

De Vries sluit het interview af met de stelling dat het bedrijf in de komende drie tot vijf jaar zeker zal blijven doorgroeien en haar voorsprong in de markt zal behouden: "Daar waar andere bedrijven nu digitaal gaan omarmen, hebben ze minimaal drie tot vijf jaar te gaan om op het niveau te komen, waar wij nu in 2023 staan."

Foto's: screenshots uit de film

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Russell: reclamebureau, online drukker en fotofabriek BEDRIJVEN - De combinatie van reclamebureau, online drukker en fotoboekenproducent maakt Chris Russell uit Groningen uniek. Door de samenwerking met de ANWB groeit het bedrijf naar 120 tot 150 medewerkers....
  2. INKISH ‘Learn with Us’ over inkjetontwikkelingen EVENEMENTEN - In het verlengde van onze serie over inkjet ontwikkelingen vindt bij onze mediapartner INKISH een 5 daags online event plaats vanuit diverse invalshoeken over inkjet, de markten en...
  3. Ook INKISH.TV denkt dat drupa 2021 niet doorgaat EVENEMENT - De speculaties over drupa 2021 blijven aanhouden. Aanvankelijk was corona de eerste aanleiding om drupa 2020 uit te stellen. Maar naarmate de tijd verstrijkt was corona 'slechts' het...
  4. Vier live-streams van Fespa ’22 Berlijn door INKISH EVENEMENT - Onze internationale mediapartner INKISH.tv maakte vier live-stream gedurende Fespa 2022 in Berlijn. De redactie zet alle vier de opnames voor dit Pinksterweekend op een rij. Je moet er...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

17 oktober 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: fotofabriek, Groningen, inkish.tv

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Overname RTL Nederland door DPG Media voldoet grotendeels aan voorwaarden ACM 16 mei 2025
  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.