
OPINIE - Online drukwerk staat op een keerpunt: vertrouwen is de voorwaarde voor toekomstige groei. Lange tijd leek de groei van online drukkerijen maar één kant op te gaan, maar de crises van de afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten. Bernd Zipper, organisator van het Online Print Symposium geeft zijn mening over de toekomst van online print.

• Leestijd ca. 6 minuten
• Met kleine redactionele aanpassingen overgenomen vanaf de website van Bernd Zipper, auteur is Judith Grajewski
• Kosteloos aangeboden door Bernd Zipper
Is de 'gouden eeuw van online drukwerk' dan voorbij, zoals Bernd Zipper zich afvroeg op het Online Print Symposium 2025? Eén ding is zeker: De markt verandert van koers. Online drukwerk staat op een keerpunt - en dit vereist meer dan alleen de juiste productietechnologie. Als je in de toekomst succesvol wilt blijven, moet je vertrouwen creëren en rekening houden met de belangrijkste trends in de samenleving.

Kleine bedrijven met een omzet tot vier miljoen euro kunnen bijvoorbeeld groeien in de niche, zoals Zipper beschreef in zijn presentatie tijdens het Online Print Symposium. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de boeken-trend, personalisatie of direct-mail. Middelgrote bedrijven boven de vier miljoen euro hebben het echter steeds moeilijker en stagneren qua groei. "Dat is een probleem, want dit zijn de MKB-bedrijven die eigenlijk altijd zoveel bewegen en de motor zijn van de hele branche. Maar we zien dat deze bedrijven het ongelooflijk moeilijk hebben om te voldoen aan alle eisen die op hen afkomen," zegt Zipper.
Om stagnatie weer om te zetten in groei, moeten bedrijven 'hun huiswerk doen en leren hoe ze nieuwe klanten op de juiste manier kunnen benaderen en werven'. Klinkt eenvoudig, maar vereist dat bedrijven hun aanpak in veel opzichten herzien. Bernd Zipper legde precies uit wat hij daarmee bedoelde aan de hand van acht trends die volgens hem in de toekomst een fundamentele invloed zullen hebben op de activiteiten van onlinedrukkerijen.
Beginsituatie: Onzekerheid leidt tot terughoudendheid
De huidige crises veranderen de markt steeds meer: klanten zijn onzeker. Onzekerheid leidt echter tot terughoudendheid; terughoudendheid op het gebied van uitgaven en investeringen. Dit is precies waarom bedrijven in het algemeen en onlinedrukkerijen in het bijzonder worden opgeroepen om antwoorden te geven. "Als we in de toekomst met deze situatie willen omgaan, als we omzet willen blijven genereren, dan moeten we klanten iets geven dat ze in tijden van onzekerheid nodig hebben en dat we in het verleden misschien te veel hebben verwaarloosd: Vertrouwen," zegt Zipper.
Vertrouwen verslaat onzekerheid - en hoe sociale media kunnen helpen
Vertrouwen ontstaat onder andere wanneer klanten het gevoel hebben dat ze goed worden verzorgd door hun dienstverleners - in veel opzichten, want het gaat om meer dan alleen het eerste contact. Social commerce was dan ook een belangrijke trend die steeds terugkwam in de presentatie van Zipper. Wat vroeger werd gezien als een speeltuin voor schoonheidsproducten is nu een serieus verkoopkanaal, zelfs in de B2B-sector. "Social commerce is actieve verkoop," zegt Zipper. "Of we het nu leuk vinden of niet, mensen brengen steeds meer tijd door op hun mobiele telefoon. Alleen al in 2024 brengen we ongeveer 60% van onze tijd door op onze mobiele telefoons of online in het algemeen. Het is dus niet meer dan logisch dat we [ook als bedrijf] deze mediakanalen gebruiken."

Dit werd ook onderstreept door de cijfers die hij liet zien: "Volgens ElectroIQ zal de omzet in de social commerce sector dit jaar naar verwachting 2,1 biljoen US dollar bedragen. Het verwachte groeipercentage voor West-Europa is 34%."
Zipper schetste een social commerce ecosysteem en legde uit hoe drukkerijen zich kunnen vestigen als 'third party commerce enablers' in de structuur tussen platformgebruikers, content creators, influencers en resellers en kleinere merken.

Platformen zoals Etsy of TikTok laten ook op indrukwekkende wijze zien hoe producten kunnen worden 'geëmotionaliseerd', gepersonaliseerd en direct verkocht - klanten kopen tegenwoordig immers niet meer alleen een product, maar een verhaal, een merk, een houding.
Print on Demand ontmoet Creator Business ontmoet Etsy

Dit is ook de focus van twee andere trends die Zipper apart belichtte in zijn presentatie: Print on Demand en de Creator Business. De markt voor print on demand groeit - met 27,7% per jaar tussen 2024 en 2032, volgens Zion Market Research. Aanbieders zoals Gelato, Printify en Printful hebben nieuwe standaarden gezet op het gebied van flexibiliteit en personalisatie. Vooral de vervlechting van de creator economy en online drukwerk is spannend. Steeds meer influencers en content creators gebruiken printproducten - zoals gepersonaliseerde boeken of merchandise - als integraal onderdeel van hun bedrijfsmodel. "Print leeft - maar anders. Het gaat niet langer alleen om grote oplages, maar om individuele, hoogwaardige producten met een verhaal erachter."

Dit is ook te zien op de Etsy marktplaats, waar veel gebeurt op het gebied van gepersonaliseerd drukwerk. "Etsy is een spannend platform met 96 miljoen kopers en maar liefst 8 miljoen verkopers en een verwijzingsnetwerk dat in de loop der jaren is gegroeid. Elke seconde zijn er negen zoekopdrachten op Etsy die draaien om gepersonaliseerde printproducten. Natuurlijk gaat veel hiervan over cadeaus. Toch is er iets in ontwikkeling - maar zonder ons als online drukkers."
Kunstmatige intelligentie, soevereiniteit in design en API-business
Een ander belangrijk onderwerp is kunstmatige intelligentie (AI). De industrie-expert maakte nogmaals duidelijk dat AI geen kortetermijnhype is, maar een technologische revolutie met ontwrichtend potentieel. Europese bedrijven moeten nu hun eigen initiatieven ontwikkelen om te voorkomen dat ze achterop raken bij Amerikaanse of Chinese bedrijven - en hij zinspeelde onder andere op het Online Print Initiative dat zich momenteel ook bezighoudt met het onderwerp AI. "De mechanismen zijn er - we hebben ook in Europa een sterke AI-ontwikkeling nodig!", was zijn oproep. "Wie AI verstandig gebruikt, kan zijn productiviteit verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen openen."
Kunstmatige intelligentie speelt ook een belangrijke rol in spannende ontwikkelingen binnen de online printindustrie: Printess, bijvoorbeeld, presenteerde net op tijd voor de OPS-lancering Printess MAKE, een AI-gebaseerde uitbreiding voor haar editor, die klanten creatieve vrijheid geeft op het gebied van ontwerp en er tegelijkertijd voor zorgt dat drukklare gegevens worden gegenereerd.
Of de Mass Customization Crew, die met Crispy Mountain en Portavice is uitgebreid met twee nieuwe leden en klanten nu nog uitgebreider kan ondersteunen bij de succesvolle implementatie van op mass customization gebaseerde bedrijfsmodellen. Het sleutelwoord waaronder hij deze trend samenvatte: API-business.
Klanten winnen echter ook aan vertrouwen als ze er zeker van kunnen zijn dat een dienstverlener op een verantwoorde manier met hulpbronnen omgaat. Dit is precies waar de verantwoord printen trend om de hoek komt kijken, met onderwerpen als mass customization, 'echt groen printen' en nieuwe AI-printservices die hieraan bijdragen.
Online printen op een kruispunt - maar de tekenen wijzen op groei
Bernd Zipper raadt aanbieders van online printservices aan om al deze trends in overweging te nemen - en niet alleen misschien! Want al deze trends dienen het doel om vertrouwen op te bouwen en zo de basis te leggen voor toekomstige groei.
Uitdagingen en kansen: De lessen van Zipper
Zijn bevindingen aan het einde van de presentatie: "Online print zal blijven groeien, AI is een tool om nauwer met klanten te communiceren en customer centricity is actieve klantenservice. Als we dit actief nastreven en onze klantrelaties onderhouden, dan kunnen we nieuwe 'klantbellen' openen en succesvol deelnemen aan dit social commerce-spel. Maar alleen als we wendbaar, flexibel en veerkrachtig zijn. En het belangrijkste: wat heeft de klant nodig? De klant heeft niet per se de laagste prijs nodig. Ze hebben de beste service nodig en ze moeten ons weer kunnen vertrouwen. Online drukwerk is een nieuwe kans om drukwerk weer relevant te maken voor de klant. Daar moeten we aan werken! Met relevante diensten, persoonlijke diensten en vertrouwen."
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.