• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes

BRANCHE - Op onder andere BNR (Business News Radio) doet KvK regelmatig de oproep om bedrijven hun SBI-codes (Standaard Bedrijfsindeling) te updaten. Verouderde SBI codes kunnen volgens de Kamer van Koophandel nadelige invloeden hebben, zoals bij het aanvragen van subsidies. De campagne loopt vooruit op een herziening van de SBI codes.

• Leestijd ca. 2 minuten

Bedrijven kunnen meerdere SBI codes gebruiken. Zo moeten bedrijven hun hoofdactiviteit aangeven, maar mogen daarnaast nevenactiviteiten melden. Zo is het voor de hand liggend dat een drukkerij naast drukken/printen ook aan 'prepress' doet. Prepress is dan een secundaire SBI-code en wordt vanuit KvK niet gezien als een afzonderlijke bedrijf.

Basis van de SBI codes voor de branche
SBI codes voor aanvullende werkzaamheden

Toch vele prepress bedrijven

Bedrijven die aanvankelijk juist wel een prepress bedrijf waren en nu zijn gaan ontwerpen of drukken printen, hebben te maken met een omgekeerde situatie. Die worden dus geteld als prepress bedrijf en niet als studio en/of drukkerij/printbedrijf.

SBI-codes mogen niet worden gebruikt om kunstmatig in meerdere sectoren voordelen (zoals subsidies) te kunnen claimen.

Commerciële databronnen (zoals Graydon, Company.info, Altares) tellen óók bedrijven die 1812 (dienstverlening voor de drukkerij zoals prepress & afwerking) als nevenactiviteit hebben geregistreerd. In zo'n bron vind je dus méér bedrijven dan bij CBS of KvK die uitsluitend op hoofdactiviteit filteren.

Een niet ongebruikelijke combinatie met SBI codes binnen de branche

Veranderingen per september 2025

Kijk vooral naar bovenstaande film om de werking van de SBI codes te begrijpen

Ook drukkerij niet eenduidig

Door verschuivingen in de markt, met name richting verpakkingen en labels, is de SBI code 1811 te generiek. 1813 staat voor 'overige drukkerijen'. Alleen converters (voor het maken van dozen, trays, sleeves) of materiaalfabrikanten gaan over naar 1721/2222. Dat maakt zuivere marktanalyses op basis van SBI’s lastig(er).

KvK niet leidend in vaststellen SBI codes

Niet KvK, maar CBS is dé verantwoordelijke instantie voor de SBI-indeling. Zij stelt de SBI-tabel op, onderhoudt en actualiseert deze in lijn met Europese normen. Het CBS ontwikkelt de nieuwe SBI in samenwerking met Eurostat (de Europese statistiekorganisatie). Concreet betekent dit dat het CBS de SBI-typologie vaststelt en wijzigingen doorvoert zodra NACE (de EU-standaard) wijzigt. SBI is afgeleid van de Europese classificatie NACE en moet voldoen aan EU-regelgeving. Eurostat coördineert de periodieke herziening van NACE, waar de SBI aan wordt aangepast.

In de praktijk betrekt het CBS externe partijen bij de SBI-herziening. Zo is het CBS tijdens de voorbereiding van SBI 2025 actief in contact getreden met brancheorganisaties, pensioenfondsen en andere stakeholders.

Bedrijven kunnen via de KvK zelf om een SBI-codewijziging verzoeken als hun activiteiten veranderen. Voor sectoroverleg bestaan er geen formele comités, maar het CBS nodigt (als behorend bij het revisietraject) branche- en koepelorganisaties uit voor commentaar.
Het CBS bepaalt echter altijd de uiteindelijke SBI-typologie. Tijdens de laatste herziening heeft het CBS zelf actief belanghebbenden benaderd om input te verzamelen (bijv. via nieuwsbrieven en bijeenkomsten). Hiermee ontstaat een informele overlegstructuur waarbij het bedrijfsleven suggesties kan leveren, hoewel de formele besluitvorming bij het CBS ligt.

Bedrijven kunnen er zelf ook veel aan doen

De eindverantwoording voor de juiste keuze van SBI codes ligt natuurlijk altijd bij de bedrijven zelf. De oproep van de KvK is zeker te rechtvaardigen binnen de grafimedia branche. Het zou de ingezette nieuwe route - voor het meer gericht kunnen doen van relevante voorspellingen - alleen maar kunnen versterken.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. HEMA speelt met QR codes op raamstickers Het wordt wel eens print-to-web genoemd, de interactie vanaf geprinte QR (Quick Response) codes richting het web. De HEMA heeft vanaf 2 december tot en met 31 december een voor...
  2. Campagne #laathetonsblijvenmaken van start BRANCHE - 20 brancheorganisaties uit de maakindustrie, waaronder het KVGO, hebben samen met VNO-NCW en MKB Nederland het initiatief genomen om aandacht te vragen voor de extreem hoge energieprijzen waarmee...
  3. A&O campagne: aandacht voor personeelsbehoud BRANCHE - Een nieuwe campagne van het A&O Fonds Grafimediabranche zet de spotlights op ziekteverzuim, personeelsbehoud, leiderschap en ontwikkeling in de grafimediabranche....
  4. Misleidende anti-print-campagne in NRC Een printmedium dat zichzelf laat plagen door het publiceren van een anti-print campagne moet zich wel erg vergissen, of zeker weten dat het met dat medium is gedaan. Wie publiceerde...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

17 juni 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2025, herziening, KvK, SBI

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • SBI codes op de schop: check uw SBI codes 16 juni 2025
  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes
  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.