• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Keep Me Posted: recht op papieren informatie

BRANCHE - Als mede-oprichter van Keep Me Posted EU pleit Intergraf al jarenlang voor het recht van burgers om zelf te kiezen hoe zij essentiële informatie ontvangen – op papier of digitaal. Euronews belichtte onlangs de risico's die gepaard zouden gaan met het 100% verdwijnen van papier. Miljoenen mensen worden op die manier buitengesloten.

• Leestijd ca. 3 minuten

Het Europese CBS (Eurostat) bracht de digitale vaardigheden in kaart binnen de gehele EU. Nederland is aanvoerder binnen de EU met 82,7% gevolgd door Finland. Buiten de EU zijn Noorwegen en Zwitserland de koplopers. Het EU gemiddelde ligt op 55,6%.

In ons land heeft ca. 98% van de huishoudens toegang tot internet.

Toch heeft dus 17,3% in ons land moeite met het hanteren van 'digitale verwerking' van essentiële informatie. Een niet te negeren hoeveelheid, due dus zeker pleit voor het behoud van het 'print alternatief' voor die doelgroep die dat nodig heeft. En dat geldt in onverminderde mate ook voor het EU gemiddelde.

Intergraf roept als overkoepelende printmedia brancheorganisatie binnen de EU op tot het behoud van het recht op papieren informatie voor diegenen die dat nodig achten. Daarbij gaat het niet alleen om digitale vaardigheden, maar ook om voorkeur, vertrouwen en veiligheid.

Keep Me Posted

Keep Me Posted EU is mede opgericht door Intergraf en pleit al jaren voor het recht van burgers om zelf te kiezen hoe zij essentiële informatie ontvangen – op papier of digitaal. Nu de EU haar routekaart opstelt voor consumentenbescherming, roept Intergraf beleidsmakers op te garanderen dat papier voor iedereen een toegankelijke en betaalbare optie blijft.

Klik voor vergrote weergave

Een aantal feiten opgetekend door Keep Me Posted

Met 19 onderbouwingen onderschrijft Keep Me Posted haar campagne
  • 54% van de consumenten zegt dat ze het meest waarschijnlijk misleidende/bedrieglijke of frauduleuze advertenties of aanbiedingen tegenkomen op internet — veel meer dan degenen die telefonische (18%), post (15%) of huis-aan-huisverkoop noemen.
  • 21% van de consumenten gaf aan bezorgd te zijn dat hun creditcardgegevens gestolen zouden kunnen worden.
  • 62% van de consumenten die nog nooit een grensoverschrijdende aankoop op afstand hadden gedaan, gaf aan dat angst voor fraude hen ervan weerhield.
  • 12% van de internetgebruikers in de EU is al slachtoffer geweest van online fraude en 8% heeft te maken gehad met identiteitsdiefstal.
  • 21 % van de personen tussen 16 en 74 jaar in de EU heeft nog nooit gebruik gemaakt van internet – thuis, op het werk of elders (meer dan 40 % in Roemenië en Bulgarije, meer dan 30 % in Griekenland, Italië, Portugal, Polen en Cyprus).
  • In 2013 had 21 % van de Europese huishoudens geen internettoegang (meer dan 40 % in Bulgarije, Griekenland en Roemenië, meer dan 30 % in Kroatië, Italië, Cyprus, Litouwen en Portugal).
  • 60% van de burgers zou niet kiezen voor een bedrijf dat geen papieren factuur aanbiedt.
  • 80% van de burgers vindt het belangrijk om te kunnen kiezen hoe zij toegang krijgen tot financiële informatie en afschriften van alle dienstverleners.

Europese Unie heeft de digitale transitie tot prioriteit gemaakt

Steeds meer publieke diensten, maar ook reclame, worden online aangeboden via websites, e-mail of apps. Dit streven van de EU wordt gepresenteerd als de kans om de economie te moderniseren en papier te besparen.

Het tegengeluid binnen Keep Me Posted EU wordt gefinancierd door de enveloppen-, print-, papier- en postsector, en wordt gesteund door ngo’s die ouderen, mensen met een beperking, vakbonden en consumentenorganisaties vertegenwoordigen.

Het rapport

In het rapport (link met formulier om het rapport te downloaden) dat eerder dit jaar verscheen, tonen zij aan dat vooral senioren, mensen met een beperking, huishoudens met een laag inkomen en inwoners van landelijke gebieden het grootste risico lopen uitgesloten te worden door de gevolgen van de digitale transitie.

Gebrek aan digitale vaardigheden maakt het moeilijker om essentiële taken te verrichten, zoals belastingaangifte doen, toegang krijgen tot medische rekeningen of het betalen van energierekeningen.

In 2023 beschikte slechts 56% van de EU-burgers over basis- of bovengemiddelde digitale vaardigheden (zie kopafbeelding).

Het rapport benadrukt ook dat de keuze voor papier boven digitaal niet alleen met vaardigheden te maken heeft, maar ook met voorkeur. Sommige ondernemers en burgers geven aan dat zij papier verkiezen om belangrijke documenten overzichtelijk(er) te bewaren.

Daarnaast wijst het rapport, op basis van een enquête uit 2025 (gehouden door de bekende organisatie Two Sides), erop dat de helft van de bevolking zich zorgen maakt over online veiligheid en het risico dat persoonlijke gegevens worden gehackt, en dat men zich al overbelast voelt door het vele schermgebruik.

Nu de EU werkt aan een vijfjarenplan voor consumenten beschermingswetgeving, dringt Keep Me Posted er bij de Europese Commissie op aan dat geen enkele consument maag worden genegeerd binnen de wens de digitale transformatie uit te rollen. Kort gezegd vragen zij dat burgers zelf mogen kiezen, zonder dat daar een hogere of lagere prijs tegenover staat.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. DRUPA 2016 update: management informatie Snel kunnen beschikken over betrouwbare en volledige management informatie is essentieel om te komen tot een optimale productie en bedrijfsvoering. Kan dat met een management informatie systeem?...
  2. Newsweek krijgt weer papieren uitgave Na meer dan een jaar avonturen in digitale vorm op de website gaat het Amerikaanse weekblad Newsweek vanaf begin volgend jaar weer verschijnen als gedrukt product. De uitgever hoopt op...
  3. Papieren krant daalt snel in oplage Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt...
  4. Digitale oplage compenseert daling papieren krant Het lijkt een omslagpunt: voor het eerst groeit de digitale oplage van sommige dagbladen sneller dan de daling van de papieren oplage....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

9 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: digitaal, Intergraf, Keep Me Posted, keuze, print

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Keep Me Posted: recht op papieren informatie
  • PR-bureau Duomedia stopt na 25 jaar
  • Landa niet te redden met 80 miljoen dollar van FIMI
  • Duurzame inzetbaarheid in vier delen
  • 90% van de Nederlanders leest papieren folders

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.