• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche

BRANCHE - A&O Fonds Grafimediabranche publiceerde recent een hele reeks kengetallen rondom werknemersbewegingen binnen de grafimediabranche. De samenvatting (met verwijzingen naar bronnen) en de belangrijkste conclusies, in deel 2 de details met een aantal grafieken en tabellen.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Rapport samengesteld door Jos Teunen (GOC) op basis van diverse bronnen, in opdracht van A&O fonds Grafimediabranche

Richard Leloux-A&O Fonds
Richard Leloux

Waarom deze uitgebreide rapportage? Richard Leloux, directeur A&O fonds Grafimediabranche : "In het kader van de komende cao onderhandelingen is het zinvol dat partijen beschikken over actuele informatie met betrekking tot 'medewerkers bewegingen' in de branche."

Blijvende daling omvang van de branche

De daling van het aantal werknemers en zelfstandigen binnen de branche is al jaren geen verrassende ontwikkeling meer. Enerzijds zorgen de digitale communicatie alternatieven voor een herverdeling van de omvang van de branche en anderzijds ook de automatisering en toenemende efficiency binnen de branche zelf zorgt voor deze reductie.

Tussen 2007 en 2025 is de totale werkgelegenheid (*) binnen de branche fors afgenomen (van pakweg 42.000 tot 27.500). Het aandeel vrouwen is tussen 2007 en 2024 gestegen van 25% tot 33%. Dit komt vooral door een reductie in puur technische functies en juist een toename in meer creatieve functies.

Instroom jongeren stagneert ten opzichte van vergrijzing en pensionering oudere werknemers

Header WeekvdGrafimedia_2025_AFB

Een ander bekend verschijnsel is de onbalans tussen in- en uitstroom binnen de branche. Inmiddels heeft de tweede editie van 'De week van de Grafimedia' plaatsgevonden bij een flinke reeks bedrijven binnen de branche. Op die manier wordt een impuls gegeven aan de instroom van enerzijds jongeren en anderzijds mensen met competenties die binnen de huidige veel meer procesmatige industrie noodzakelijk zijn. Dat gebeurt zowel op mbo als op hbo niveau.

Per jaar worden ca. 1400 vacatures door zo een 30% van de bedrijven binnen de branche ingevuld. 35% van de bedrijven maakt gebruik van 'flexpersoneel'.

WW, ziekteverzuim en WIA: belangrijke signalen

Het percentage ontslagwerkloosheid binnen de branche schommelt zo rondom het landelijke niveau, zo een 3,4%. Actuele cijfers van het CBS laten echter gemiddeld een toename zien. In augustus lag het precentage op 3,9% en afgelopen september werd 4% berekend. Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen zegt echter dat aantal mensen met werk anno 2025 het hoogste niveau ooit heeft bereikt. UWV heeft min of meer dezelfde mening volgens hoofd arbeidsinformatie- en advies Rob Witjes. Wel maakt hij zich zorgen over de invloed van AI binnen met name de ICT branche.

CBS: 'Werkloosheid op hoogste punt in vier jaar tijd'

Tot 2017 lag het ziekteverzuim (zie kopbeeld) in de branche op ongeveer hetzelfde niveau als gemiddeld in Nederland en steeds onder dat van de totale industrie. Daarna zien we het ziekteverzuim in de branche steeds hoger worden ten opzichte van totaal Nederland. Het ziekteverzuim ligt inmiddels op 6,5% voor de gecombineerde cijfers van de zowel de grafische branche als de papierbranche.

De instroom in de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) gecombineerd met WAO (arbeidsongeschiktheid) is binnen de branche erg hoog (20%) in vergelijking tot het landelijke niveau van 7%. Dat is een belangrijk signaal voor de branche. Hoge werkdruk met als gevolgen stress en uiteindelijk een volledige burn-out voeren de WAO instroom op. Lichamelijk zwaar werk (tillen etc.) geldt voor 22,5% van de WIA uitkeringen.

Duurzame inzetbaarheid

create-your-future

De branche zet volop in op 'duurzame inzetbaarheid. In de vier delen gezond en vitaal, leiderschap, motivatie en betrokkenheid en (nog te publiceren) ontwikkelroute. Met vier duidelijke infographics worden diverse aandachtspunten belicht, waarbinnen werkgevers door middel van een uitgebreid subsidieprogramma de duurzame inzetbaarheid van werknemers kunnen verbeteren.

De tevredenheid met het werk en met de arbeidsomstandigheden is in de grafische industrie lager dan in de totale industrie en ook lager in vergelijk met het algemene beeld in Nederland. Wel is het zo dat beide indicatoren in de afgelopen jaren beter scoren zodat de kloof minder groot is geworden.

(*) De binnen de cao werkingssfeer vallende werknemers omvat ca. 18.000 werknemers.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  2. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  3. ‘Create your future’ met hulp van het A&O Fonds (1) BRANCHE - Hoe blijven medewerkers fit, gemotiveerd en vakbekwaam en hoe blijft u als bedrijf gezond? Dat is een uitdaging waar veel bedrijven voor staan....
  4. 2024 A&O fonds grafimediabranche subsidiegids BRANCHE - Half februari maakte A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux al bekend dat via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1,2 euro beschikbaar kwam in het kader van...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: a&o, analyse, duurzame inzetbaarheid, feiten, jos teunen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche
  • Print krijgt een stem: het verhaal achter Soundbook
  • Koningin Máxima opent 25e Dutch Design Week
  • Doe mee aan KVGO Young Management-programma
  • PRINTING United Alliance start met AI consultancy

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.