• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Wat wil de klant betalen voor een artikel?

Onlangs publiceerde De Nieuwe Reporter een artikel omtrent de prijs die de consument zou willen betalen voor een digitaal gepubliceerd artikel. Dat deden zij op basis van de prijs die een artikel in print zou kosten. Deden zij de berekening op juiste wijze?

Het artikel pakte meteen de bestaande prijzen van eLinea, Blendle en MyJour als voorbeelden om deze vervolgens te vergelijken met de prijs van een artikel in print. Een interessante maar ook grotendeels onvolledige analyse, daar met geen woord werd gesproken over de invloed van adverteerders op de kostprijs en dus de uiteindelijke consumentenprijs van een artikel. De auteur van het stuk relativeerde echter zelf wel de 'berekende' cijfers, het zou nog veel te vroeg zijn voor keiharde conclusies.

2centWat de prijs voor een digitaal artikel zou mogen zijn is onlangs ook uitgebreid consumenten onderzocht binnen een breder onderzoek welke ik mocht uitvoeren voor de Rabobank. Samen met Multiscope werd een aantal vragen geformuleerd, welke uiteindelijk resulteerde in de 'ideale' prijs per artikel voor kranten en tijdschriften. Er werden in totaal 1000 (niet zakelijke) consumenten bevraagd. Een vergelijking met de prijs voor print of een stukje muziek werd niet gemaakt.

75% van de ondervraagden gaf aan niets te betalen voor artikelen die via laptop, tablet of smartphone via websites of apps worden geconsumeerd. 2% zegt wel eens een digitale editie van een krant te kopen, bij een tijdschrift komt dat in 8% van de ondervraagden voor. Bij tijdschriften gebeurt dat ook vaker.

5cent50% van de gebruikers van betaalwebsites of apps komen bij het willen doorlezen op een registratie/betaal pagina terecht, waarbij 17% zich hooguit (gratis) registreert, 80% klikt meteen weg. Toch zegt 25% van de ondervraagden wel een abonnementsvorm te willen overwegen waarbij men zelf een in te stellen maximum bedrag per maand wil vaststellen. 33% wil niet meer dan € 2,50 per maand uitgeven, 50% maximaal 5 euro, de rest is bereid meer dan 5 euro betalen.

Men zegt echter niet te willen betalen voor 'gewoon' nieuws, er moet dus meerwaarde geboden worden in de vorm van achtergronden, verdieping en analyse. Men wil het al dan niet doorlezen van een artikel beoordelen op basis van de titel, een inleidende tekst en soms het aantal woorden en/of de nodige leestijd.

Per artikel heeft men tussen de 2 en 3 eurocent over voor respectievelijk kranten- en tijdschriften artikel. Daarnaast zegt 75% een bepaald aantal artikelen vooraf gratis te willen lezen. 25% wil een volledige ongelimiteerde gratis periode. De consument wil dus gemiddeld per artikel ca. 2,5 eurocent betalen, met een maandelijke limiet van gemiddeld €3,75. Dat komt neer op ca. 150 artikelen per maand, ofwel ca. 5 artikelen per dag.

Vergelijkingen

20centIn de praktijk lijken de prijzen voor losse artikelen voorlopig nog andere bedragen zien. Myjour 'Pay-Per-Article' berekent 1 tot 5 My (virtuele geldvorm)  (één My kost afhankelijk van de samengestelde bundel tussen de 5,5 en 6,7 cent). Het prijsniveau per artikel beweegt zich daarmee tussen de 5,5 en 33,5 cent. Artikelen uit de NRC Reader kosten 2 My’s, ruim 13 cent per stuk.

eLinea berekent ongeveer hetzelfde bedrag. Bij de 'Pay-Per-Article' kost het grootste deel van de artikelen 10 cent, een minimaal deel 20 tot 30 cent. Er zijn ook uitzonderingen voor zogenaamde 'premium content', een artikel met Photoshoptips kost 1,79 en artikelen uit Auto Review Magazine 1 euro. De 'All-You-Can-Read' variant kost een tientje per maand, welke vooraf via PayPal wordt afgerekend.

Premium artikelen bij Printmedianieuws kosten ca. 22 cent per stuk, uitgaande van ca. 400 artikelen voor 90 euro ex. BTW per jaar.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Blendle: ‘Betalen per artikel werkt tóch nog niet’ FINANCIEEL - Blendle stopt per 1 augustus met het betalen per artikel. Volgens oprichter Alexander Klöpping bleef het kruimelwerk. Betalen voor online content zit weliswaar in de lift, maar het...
  2. Weekendopinie: betalen per artikel? Het zal u niet verbazen dat wij als uitgever ook nadenken over de wijze waarop wij het voor u zo makkelijk mogelijk kunnen maken om onze artikelen te lezen. En...
  3. Drukwerk bij Drukzo.nl betalen met bitcoins Drukzo.nl noemt betalen met bitcoins een ‘primeur voor de grafische industrie’, maar volgens Het Financieele Dagblad is met dit internetgeld ‘de gekte uitgebroken’. Immers, bitcoin stijgt extreem in waarde en...
  4. ‘Drukwerk pas betalen bij succes’ BEDRIJVEN - Wie als doel heeft om drukwerk 'gratis' te produceren voor opdrachtgevers, trekt onmiddellijk de aandacht. Directeur Rob Wilders van Ecomediagroep heeft er goede ervaringen mee en wil tot...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

30 december 2013 door Peter Luit Reageer

Categorie: financieel Tags: betaalmodellen, businessmodellen

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Viscom gaat in mei ‘gewoon’ door 26 februari 2021
  • BVDM vindt prijsverhogingen papier zorgelijk 26 februari 2021
  • ADC Nederland investeert in Canon varioPRINT iX3200 25 februari 2021
  • Vijf livestreams van Diergaarde Blijdorp op reclamedisplays 25 februari 2021
  • Leuke klus met weinig effect: verkiezingsborden 24 februari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Mediahuis zegt in jaarcijfers 2020 weinig over print
  • Strijd tegen JA/JA-stickers verloren zaak?
  • Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Leveranciers in afwerking en hun ‘inkjet’ klanten
  • Niels Postma opent grenzen

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing