• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Wat wil de klant betalen voor een artikel?

Onlangs publiceerde De Nieuwe Reporter een artikel omtrent de prijs die de consument zou willen betalen voor een digitaal gepubliceerd artikel. Dat deden zij op basis van de prijs die een artikel in print zou kosten. Deden zij de berekening op juiste wijze?

Het artikel pakte meteen de bestaande prijzen van eLinea, Blendle en MyJour als voorbeelden om deze vervolgens te vergelijken met de prijs van een artikel in print. Een interessante maar ook grotendeels onvolledige analyse, daar met geen woord werd gesproken over de invloed van adverteerders op de kostprijs en dus de uiteindelijke consumentenprijs van een artikel. De auteur van het stuk relativeerde echter zelf wel de 'berekende' cijfers, het zou nog veel te vroeg zijn voor keiharde conclusies.

2centWat de prijs voor een digitaal artikel zou mogen zijn is onlangs ook uitgebreid consumenten onderzocht binnen een breder onderzoek welke ik mocht uitvoeren voor de Rabobank. Samen met Multiscope werd een aantal vragen geformuleerd, welke uiteindelijk resulteerde in de 'ideale' prijs per artikel voor kranten en tijdschriften. Er werden in totaal 1000 (niet zakelijke) consumenten bevraagd. Een vergelijking met de prijs voor print of een stukje muziek werd niet gemaakt.

75% van de ondervraagden gaf aan niets te betalen voor artikelen die via laptop, tablet of smartphone via websites of apps worden geconsumeerd. 2% zegt wel eens een digitale editie van een krant te kopen, bij een tijdschrift komt dat in 8% van de ondervraagden voor. Bij tijdschriften gebeurt dat ook vaker.

5cent50% van de gebruikers van betaalwebsites of apps komen bij het willen doorlezen op een registratie/betaal pagina terecht, waarbij 17% zich hooguit (gratis) registreert, 80% klikt meteen weg. Toch zegt 25% van de ondervraagden wel een abonnementsvorm te willen overwegen waarbij men zelf een in te stellen maximum bedrag per maand wil vaststellen. 33% wil niet meer dan € 2,50 per maand uitgeven, 50% maximaal 5 euro, de rest is bereid meer dan 5 euro betalen.

Men zegt echter niet te willen betalen voor 'gewoon' nieuws, er moet dus meerwaarde geboden worden in de vorm van achtergronden, verdieping en analyse. Men wil het al dan niet doorlezen van een artikel beoordelen op basis van de titel, een inleidende tekst en soms het aantal woorden en/of de nodige leestijd.

Per artikel heeft men tussen de 2 en 3 eurocent over voor respectievelijk kranten- en tijdschriften artikel. Daarnaast zegt 75% een bepaald aantal artikelen vooraf gratis te willen lezen. 25% wil een volledige ongelimiteerde gratis periode. De consument wil dus gemiddeld per artikel ca. 2,5 eurocent betalen, met een maandelijke limiet van gemiddeld €3,75. Dat komt neer op ca. 150 artikelen per maand, ofwel ca. 5 artikelen per dag.

Vergelijkingen

20centIn de praktijk lijken de prijzen voor losse artikelen voorlopig nog andere bedragen zien. Myjour 'Pay-Per-Article' berekent 1 tot 5 My (virtuele geldvorm)  (één My kost afhankelijk van de samengestelde bundel tussen de 5,5 en 6,7 cent). Het prijsniveau per artikel beweegt zich daarmee tussen de 5,5 en 33,5 cent. Artikelen uit de NRC Reader kosten 2 My’s, ruim 13 cent per stuk.

eLinea berekent ongeveer hetzelfde bedrag. Bij de 'Pay-Per-Article' kost het grootste deel van de artikelen 10 cent, een minimaal deel 20 tot 30 cent. Er zijn ook uitzonderingen voor zogenaamde 'premium content', een artikel met Photoshoptips kost 1,79 en artikelen uit Auto Review Magazine 1 euro. De 'All-You-Can-Read' variant kost een tientje per maand, welke vooraf via PayPal wordt afgerekend.

Premium artikelen bij Printmedianieuws kosten ca. 22 cent per stuk, uitgaande van ca. 400 artikelen voor 90 euro ex. BTW per jaar.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Weekendopinie: betalen per artikel? Het zal u niet verbazen dat wij als uitgever ook nadenken over de wijze waarop wij het voor u zo makkelijk mogelijk kunnen maken om onze artikelen te lezen. En...
  2. Blendle: ‘Betalen per artikel werkt tóch nog niet’ FINANCIEEL - Blendle stopt per 1 augustus met het betalen per artikel. Volgens oprichter Alexander Klöpping bleef het kruimelwerk. Betalen voor online content zit weliswaar in de lift, maar het...
  3. Flinke kosten gemaakt voor niet bestaande klant SOCIAAL - Een inbreker die zijn rijbewijs uit zijn zak laat vallen tijdens zijn ‘werkzaamheden’ zodat hij direct kan worden opgepakt, is natuurlijk niet snugger. Kan niet waar zijn denk...
  4. Drukwerk bij Drukzo.nl betalen met bitcoins Drukzo.nl noemt betalen met bitcoins een ‘primeur voor de grafische industrie’, maar volgens Het Financieele Dagblad is met dit internetgeld ‘de gekte uitgebroken’. Immers, bitcoin stijgt extreem in waarde en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

30 december 2013 door Peter Luit Reageer

Categorie: financieel Tags: betaalmodellen, businessmodellen

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.