• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Reclamebranche daagt A’dam vanwege JA|JA-sticker

BRANCHE - De Gemeente Amsterdam voert vanaf 1 juni 2017 de JA/JA-sticker in op alle brievenbussen. Het KVGO en de branchevereniging MailDB staan op hun achterste benen en dagvaarden de Gemeente voor dit besluit. Lees het persbericht.

Op 20 april 2016 nam de gemeente Amsterdam het besluit om in Amsterdam een opt-in-systeem voor reclamefolders te introduceren. Amsterdam passeerde de branche bij het voorbereiden en aannemen van het opt-in-systeem. De input van de branche is structureel genegeerd. De gemeente weigert nu te wachten met de invoering van de JA|JA sticker totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de rechtmatigheid daarvan. De reclamebranche, onder aanvoering van MailDB en het KVGO dagvaarden de gemeente Amsterdam nu.

Consument de dupe versus symboolpolitiek

Als de invoering doorgaat kan ongeadresseerd commercieel reclamedrukwerk straks alleen bezorgd worden als een JA|JA sticker op de voordeur staat ('opt-in-systeem'). Dit leidt tot grote schade voor de retailers in Amsterdam die via de folders 67% van hun klanten bereiken. Naast de negatieve gevolgen van dit voorstel voor de economische belangen van retailers en de reclamebranche zijn er ook vraagtekens bij de milieuwinst, wordt een perfect landelijk systeem ondermijnd en worden de marktverhoudingen verstoord. De beoogde milieuwinst die de Amsterdamse wethouder Choho de inwoners voorrekent is gebaseerd op een onderzoek dat door de onderzoekers zelf in twijfel is getrokken. De vermeende behoefte aan consumentenbescherming is evenmin bewezen. Symboolpolitiek met verstrekkende gevolgen voor retailers en reclamebranche. Stephan van den Eijnden, voorzitter MailDB (brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk): 'Uiteindelijk is straks de consument de dupe. Zoals het er nu voorstaat, wordt een geordend systeem omvergetrokken en zal dit tot enorme onduidelijkheid leiden, niet alleen voor consumenten, de reclamebranche en retailers, maar ook voor gemeenten en toezichthouders'. De bezwaren van de reclamebranche tegen invoering van het opt-in-systeem luiden in de kern als volgt:

Gebruikte cijfers van gemeente kloppen niet

De gemeente Amsterdam verwijst in het besluit naar een onderzoek van MilieuCentraal om de stelling te onderbouwen dat drie op de tien folders ongelezen worden weggegooid. De gemeente probeert met invoering van de JA|JA sticker naar eigen zeggen 'ongevraagde verspilling' te voorkomen. Opmerkelijk is dat MilieuCentraal is teruggekomen op deze cijfers en aangeeft dat zij niet meer achter de interpretatie staat van deze cijfers. Ander bewijs voor de stelling dat folders verspilling zijn heeft de gemeente Amsterdam niet. Toch houdt de gemeente vast aan de beslissing om het opt-in-systeem in te voeren.

‘Feiten doen er niet toe’

Stephan van den Eijnden: 'Het lijkt hier te gaan om een 'duurzaamheidstheater'. Feiten doen er niet toe. De onnodige schadelijke gevolgen voor onze branche, voor retailers en voor het MKB (die van reclame afhankelijk zijn) onderzocht de gemeente evenmin. Ook de belangen van de grote groep consumenten die de folders graag ontvangen lijken er niet toe te doen'. Daarbij komt dat de gemeente wil dat de retail de kansen van digitaal adverteren oppakt. Voorbij wordt gegaan aan de milieudruk van digitale media en het geringere effect van digitale folders. De vermeende verspilling doet zich in grotere mate voor bij digitale reclamefolders.

Ondermijning landelijk systeem

Nederland kent al twintig jaar een opt-out-systeem. De reclamebranche investeert in het ter beschikking stellen van NEE|NEE- en NEE|JA-stickers aan consumenten. Consumenten kunnen gratis in onder meer gemeentehuizen deze stickers krijgen. Met groot succes. Ongeveer 42% van de Amsterdammers heeft al een dergelijke sticker. Het huidige systeem werkt dus uitstekend. Op landelijk niveau heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu onlangs ook vastgesteld dat het opt-out-systeem behouden dient te worden. Het is niet duidelijk waarom de gemeente Amsterdam ervoor kiest om uit de pas te lopen en hiermee partijen die jarenlang hebben geïnvesteerd in het opt-out-systeem te schaden. Als elke gemeente zich vrij voelt om eigen regels te stellen voor de bezorging van drukwerk, dan wordt het maken van reclame in Nederland onmogelijk.

Concurrentievervalsing

Bram ter Beek

Vreemd genoeg vallen huis-aan-huisbladen en politieke folders in het besluit niet onder het in te voeren opt-in-systeem. Deze mogen dus bezorgd blijven worden tenzij een NEE|JA of NEE|NEE sticker is geplakt. Dit is zeer tegenstrijdig. Huis-aan-huisbladen maken immers ook reclame voor producten en diensten, net als reclamefolders. Verwacht wordt dat een verschuiving van reclame zal plaatsvinden van reclamefolders naar huis-aan-huisbladen. Dit betekent dikkere huis-aan-huisbladen. Bram ter Beek, manager bij brancheorganisatie KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen): 'De gemeente houdt totaal geen rekening met deze verschuiving, terwijl dit effect ieder theoretisch resultaat ondermijnt om ongevraagde verspilling tegen te gaan'. Slotsom is dat verspreiders van huis-aan-huisbladen een concurrentievoordeel krijgen. Het besluit van de gemeente verstoort dus de marktverhoudingen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Miljoenen schade Em. De Jong door JA/JA-sticker BRANCHE - De invoering van de JA/JA-sticker in Amsterdam leidt tot ‘aanzienlijke’ schade voor leden van het KVGO, zo blijkt uit de dagvaarding, die aan de Gemeente Amsterdam is gestuurd....
  2. Uitstel JA/JA-sticker Amsterdam: of toch afstel? BRANCHE – De invoeringsdatum van de JA-/A sticker op de Amsterdamse brievenbussen is uitgesteld. De gemeente zal nog voor de zomer met een nieuwe datum komen. Door het uitstel zorgt...
  3. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...
  4. Utrecht loopt vooruit op hoger beroep JAJA sticker BRANCHE - Utrecht wacht het hoger beroep in de JAJA kwestie in Amsterdam niet af. Dat hoeft ook niet, elke gemeente staat - tot nu toe - nog op zichzelf...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

12 december 2016 door Erik van Erp 2 Reacties

Categorie: branche Tags: kvgo

Reacties

  1. Klaas Strooker zegt

    13 december 2016 om 11:58

    Ik mis de Ja – Nee sticker.

    Ja ik wil reclame folders Nee, ik wil geen huis aan huis krant.

    Log in om te reageren
  2. Wilfred zegt

    14 december 2016 om 10:40

    Heeft iemand al nagedacht over het bijbaantjes-effect wat dit besluit heeft op een enorme groep die een extra zakcentje verdient door het bezorgen van reclamefolders? Er zijn ook genoeg mensen op het sociaal minimum die deze inkomsten heel hard nodig hebben om te kunnen overleven.

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.