• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Herstel grafimediabranche, flexibilisering zet door

BRANCHE - De creatieve sector in Nederland profiteert mee van het herstel van de economie. Het aantal faillissementen van onder meer drukkerijen daalde, de werkgelegenheid nam toe en ook de omzet van veel creatieve bedrijven groeide in 2016. Dat blijkt uit trendonderzoek van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche.

Download de uitgave Trends 2017 (PDF)

Groei werkgelegenheid voor rekening van zzp’ers

De werkgelegenheid in de creatieve sector groeide vorig jaar met 3,1% procent. Eind 2016 werkten er 275.415 mensen in de sector. Van kunstenaars tot drukkers, van architecten tot journalisten en van gameontwikkelaars tot reclamemakers. De groei van de werkgelegenheid komt volledig voor rekening van zzp’ers. Inmiddels werkt 59 procent van de professionals in de creatieve industrie voor zichzelf. Tien jaar geleden gold dat nog slechts voor 1 op de 3 medewerkers in de creatieve sector. Het aantal vaste banen nam in 2016 juist af, net als het aantal bedrijven met personeel in dienst. Onder andere het aantal drukkerijen, prepressbedrijven en nabewerkingsbedrijven nam af. Het aantal drukkerijen, prepressbedrijven en grafische nabewerkingsbedrijven nam ook vorig jaar af, al was dat minder vaak noodgedwongen door een faillissement en in een lager tempo. Eind vorig jaar telde de grafimediasector nog 3.190 bedrijven. Samen waren die bedrijven goed voor 17.958 banen. De daling van de werkgelegenheid zette zich daarmee nog altijd door.

Omzet van uitgeverijen en reclamebureaus stabiliseert

Ook met de omzetten in de creatieve sector gaat het weer de goede kant op. Vooral uitgeverijen, reclamebureaus, av-productiebedrijven en musea doen het goed. Ook de boekverkoop en het bioscoopbezoek zitten in de lift. Fotografen en vormgevers zien hun inkomsten nog wel altijd dalen. De omzet van grafimediabedrijven stabiliseerde in 2016. Vooral het eerste half jaar deden drukkerijen het goed, met name door een toename van exportorders. Een kwart van de grafimediabedrijven meldde in 2016 zelfs een snelle omzetgroei. Verpakkingsdrukkers en internetdrukkers zijn binnen de branche de uitblinkers.

Meer investeringen in grafimediasector ondanks overcapaciteit

Het herstel binnen de grafimediasector komt ook tot uiting in toenemende investeringen. In 2016 groeide het volume van de investeringen voor het tweede jaar op rij. Ongeveer een derde van het geïnvesteerde bedrag wordt gebruikt voor vervanging van bestaande machines en installaties, bijna de helft voor uitbreiding van het machinepark en 14% voor verhoging van de efficiency. De toegenomen investeringen lijken op gespannen voet te staan met de benuttingsgraad van het beschikbare productiepotentieel binnen de branche. Die daalde opnieuw, wat duidt dat er nog altijd structurele overcapaciteit binnen de branche is.

Teveel jongeren volgen een creatieve opleiding

Zorgen zijn er als het gaat om het toekomstperspectief van jongeren die willen instromen in de creatieve sector. Eén op de tien jongeren in Nederland volgde vorig jaar een creatieve mbo- of hbo-opleiding, terwijl de creatieve sector slechts goed is voor 3,3 procent van de werkgelegenheid. Een groot deel van de huidige studenten zal dan ook aangewezen zijn op een toekomst als zzp’er, met veel concurrentie en een inkomen dat blijvend onder druk staat. Dat geldt niet voor grafische technici in opleiding. Zij hebben relatief goede arbeidsmarktperspectieven.

Soft skills steeds belangrijker in de creatieve sector

Wie aan de slag wil of actief wil blijven in de creatieve sector, heeft anno 2017 niet alleen meer vaktechnische kennis nodig. Door automatisering en robotisering verdwijnen naar verwachting ook in de komende jaren nog veel banen in de sector. Het gaat daarbij met name om laaggekwalificeerde functies zoals in- en uitvoerwerk bij machines en transport- en expeditiewerkzaamheden. Tegelijkertijd neemt de scheiding tussen leidinggevende, coördinerende en uitvoerende functies af en ontstaan steeds meer operatorfuncties. Daarvoor zijn soft skills van groot belang. Het gaat daarbij om competenties als probleemoplossend en analytisch vermogen, samenwerken, flexibiliteit en leerbereidheid. Ook voor andere grafische beroepen geldt dat het belang toeneemt om procesmatig te kunnen samenwerken.

Robotisering, big data en gepersonaliseerde communicatie

Als het gaat om innovaties ziet GOC een tweedeling in de sector. In de grafische industrie vindt vooral automatisering en robotisering plaats om nog efficiënter te kunnen werken. Grote doorbraken in druktechnieken, zoals rechtstreeks aangestuurde digitale printsystemen, worden pas op de middellange termijn verwacht. Andere trends die GOC signaleert, zijn de opkomst van augmented reality en het inzetten van big data voor gepersonaliseerde marketing en communicatiesystemen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Overcapaciteit blijft grafimediabranche parten spelen BRANCHE - De grafische sector heeft begin vorig jaar, net als de hele Nederlandse economie, een opleving laten zien. Die is voor het bedrijfsleven en de economie als geheel door...
  2. Grafimedia in cijfers 2019: voorzichtig herstel FINANCIEEL - Bedrijven in de printmediabranche zagen hun omzet afgelopen jaar gemiddeld teruglopen, maar velen wisten de noodzakelijke prijsverhogingen door hogere kosten door te voeren en wisten daarmee hun resultaten...
  3. Cijfermatige analyse grafimediabranche 2019-2020 BRANCHE - Jaarlijks stelt het GOC de branchecijfers samen in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche. De redactie maakte een samenvattende analyse op basis van het onlangs gepubliceerde rapport....
  4. ‘Duurzame inzetbaarheid in grafimediabranche’ PARTNER BIJDRAGE - Een grootschalige analyse van arbeidsomstandigheden in de grafimediabranche laat zien dat er werk aan de winkel is op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zeker nu de sector...

marketing

31 oktober 2017 door marketing Reageer

Categorie: marketing Tags: a&o, GOC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.