• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Herstel grafimediabranche, flexibilisering zet door

BRANCHE - De creatieve sector in Nederland profiteert mee van het herstel van de economie. Het aantal faillissementen van onder meer drukkerijen daalde, de werkgelegenheid nam toe en ook de omzet van veel creatieve bedrijven groeide in 2016. Dat blijkt uit trendonderzoek van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche.

Download de uitgave Trends 2017 (PDF)

Groei werkgelegenheid voor rekening van zzp’ers

De werkgelegenheid in de creatieve sector groeide vorig jaar met 3,1% procent. Eind 2016 werkten er 275.415 mensen in de sector. Van kunstenaars tot drukkers, van architecten tot journalisten en van gameontwikkelaars tot reclamemakers. De groei van de werkgelegenheid komt volledig voor rekening van zzp’ers. Inmiddels werkt 59 procent van de professionals in de creatieve industrie voor zichzelf. Tien jaar geleden gold dat nog slechts voor 1 op de 3 medewerkers in de creatieve sector. Het aantal vaste banen nam in 2016 juist af, net als het aantal bedrijven met personeel in dienst. Onder andere het aantal drukkerijen, prepressbedrijven en nabewerkingsbedrijven nam af. Het aantal drukkerijen, prepressbedrijven en grafische nabewerkingsbedrijven nam ook vorig jaar af, al was dat minder vaak noodgedwongen door een faillissement en in een lager tempo. Eind vorig jaar telde de grafimediasector nog 3.190 bedrijven. Samen waren die bedrijven goed voor 17.958 banen. De daling van de werkgelegenheid zette zich daarmee nog altijd door.

Omzet van uitgeverijen en reclamebureaus stabiliseert

Ook met de omzetten in de creatieve sector gaat het weer de goede kant op. Vooral uitgeverijen, reclamebureaus, av-productiebedrijven en musea doen het goed. Ook de boekverkoop en het bioscoopbezoek zitten in de lift. Fotografen en vormgevers zien hun inkomsten nog wel altijd dalen. De omzet van grafimediabedrijven stabiliseerde in 2016. Vooral het eerste half jaar deden drukkerijen het goed, met name door een toename van exportorders. Een kwart van de grafimediabedrijven meldde in 2016 zelfs een snelle omzetgroei. Verpakkingsdrukkers en internetdrukkers zijn binnen de branche de uitblinkers.

Meer investeringen in grafimediasector ondanks overcapaciteit

Het herstel binnen de grafimediasector komt ook tot uiting in toenemende investeringen. In 2016 groeide het volume van de investeringen voor het tweede jaar op rij. Ongeveer een derde van het geïnvesteerde bedrag wordt gebruikt voor vervanging van bestaande machines en installaties, bijna de helft voor uitbreiding van het machinepark en 14% voor verhoging van de efficiency. De toegenomen investeringen lijken op gespannen voet te staan met de benuttingsgraad van het beschikbare productiepotentieel binnen de branche. Die daalde opnieuw, wat duidt dat er nog altijd structurele overcapaciteit binnen de branche is.

Teveel jongeren volgen een creatieve opleiding

Zorgen zijn er als het gaat om het toekomstperspectief van jongeren die willen instromen in de creatieve sector. Eén op de tien jongeren in Nederland volgde vorig jaar een creatieve mbo- of hbo-opleiding, terwijl de creatieve sector slechts goed is voor 3,3 procent van de werkgelegenheid. Een groot deel van de huidige studenten zal dan ook aangewezen zijn op een toekomst als zzp’er, met veel concurrentie en een inkomen dat blijvend onder druk staat. Dat geldt niet voor grafische technici in opleiding. Zij hebben relatief goede arbeidsmarktperspectieven.

Soft skills steeds belangrijker in de creatieve sector

Wie aan de slag wil of actief wil blijven in de creatieve sector, heeft anno 2017 niet alleen meer vaktechnische kennis nodig. Door automatisering en robotisering verdwijnen naar verwachting ook in de komende jaren nog veel banen in de sector. Het gaat daarbij met name om laaggekwalificeerde functies zoals in- en uitvoerwerk bij machines en transport- en expeditiewerkzaamheden. Tegelijkertijd neemt de scheiding tussen leidinggevende, coördinerende en uitvoerende functies af en ontstaan steeds meer operatorfuncties. Daarvoor zijn soft skills van groot belang. Het gaat daarbij om competenties als probleemoplossend en analytisch vermogen, samenwerken, flexibiliteit en leerbereidheid. Ook voor andere grafische beroepen geldt dat het belang toeneemt om procesmatig te kunnen samenwerken.

Robotisering, big data en gepersonaliseerde communicatie

Als het gaat om innovaties ziet GOC een tweedeling in de sector. In de grafische industrie vindt vooral automatisering en robotisering plaats om nog efficiënter te kunnen werken. Grote doorbraken in druktechnieken, zoals rechtstreeks aangestuurde digitale printsystemen, worden pas op de middellange termijn verwacht. Andere trends die GOC signaleert, zijn de opkomst van augmented reality en het inzetten van big data voor gepersonaliseerde marketing en communicatiesystemen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Overcapaciteit blijft grafimediabranche parten spelen BRANCHE - De grafische sector heeft begin vorig jaar, net als de hele Nederlandse economie, een opleving laten zien. Die is voor het bedrijfsleven en de economie als geheel door...
  2. Grafimedia in cijfers 2019: voorzichtig herstel FINANCIEEL - Bedrijven in de printmediabranche zagen hun omzet afgelopen jaar gemiddeld teruglopen, maar velen wisten de noodzakelijke prijsverhogingen door hogere kosten door te voeren en wisten daarmee hun resultaten...
  3. Cijfermatige analyse grafimediabranche 2019-2020 BRANCHE - Jaarlijks stelt het GOC de branchecijfers samen in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche. De redactie maakte een samenvattende analyse op basis van het onlangs gepubliceerde rapport....
  4. ‘Duurzame inzetbaarheid in grafimediabranche’ PARTNER BIJDRAGE - Een grootschalige analyse van arbeidsomstandigheden in de grafimediabranche laat zien dat er werk aan de winkel is op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zeker nu de sector...

marketing

31 oktober 2017 door marketing Reageer

Categorie: marketing Tags: a&o, GOC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • All-In Verspreidingen doet drie strategische overnames 2 oktober 2023
  • Kinderboekenweek belangrijk merk voor boekensector 2 oktober 2023
  • Damen Drukkers heeft met eigen kennis capaciteit om jonge mensen op te leiden tot zelfstandig drukspecialist 2 oktober 2023
  • MKB Nederland wil betrokkenheid ondernemers bij verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven in kaart brengen 29 september 2023
  • Verpakkingsbedrijf Elopak duurzaam onderscheiden 29 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Leergierige Machine-operator (m/v)
  • Junior Projectleider
  • Orderbegeleider
  • Operator / Vouwplakker
  • Machine Operator Vouwplakker
  • Productie medewerker nabewerking machinaal

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • PPWR: veredeling eco? Labelexpo’23 was er vol van
  • VIGC: Het Congres – Transform, Empower, Succeed!
  • Verslag van een studiereis van de GSOB over de grens
  • Jong bedrijf Signing Partners groeit buiten de IJmond
  • Hudson Printing: datagestuurde bedrijfsaanpak

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.