• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

2018: optimisme met behoud van realisme

OPINIE - Het economisch optimisme is over het algemeen wel weer voelbaar in ons land. Op bedrijfstak niveau speelt meer dan alleen het macro economische 'plaatje' van Rutte III. En nog steeds verkeren veel bedrijven in onzekerheid op het gebied van markt, mensen, middelen en methoden. Onze vooruitblik naar het jaar 2018.

De bedrijfstak verandert in hoog tempo qua samenstelling. Raar is dat allerminst. Op vrijwel alle ondernemers gebieden zijn veranderingen gaande die niet alleen toe te schrijven zijn aan de algemene economische ontwikkelingen en daaraan verbonden cijfers. De markt van gedrukte- en geprinte media is nog steeds volop in beweging, al verschuiven steeds meer toepassingen van traditionele printmedia bedrijven naar bedrijven buiten de directe bedrijfstak. Heel veel makkelijk te automatiseren en dus te produceren printmedia uitingen vragen niet meer de individuele aandacht vanuit een lang bestaand ambacht. De bedrijfstak is er in de afgelopen decennia samen met haar toeleveranciers enorm goed in geslaagd de bedrijfstak (maar ook daarbuiten) in hoge mate te moderniseren en te professionaliseren. Dit gaat ten koste van bedrijven, ondernemers, werkgevers en werknemers die hun focus niet tijdig verleggen willen of kunnen vanwege financiële-, markt-, technologische en/of kennis omstandigheden. Het is een verschijnsel van alle tijden. Bedrijven komen en bedrijven gaan. En ondanks het feit dat meer bedrijven gaan, blijkt print in al zijn verschijningsvormen binnen en buiten de branche nog steeds springlevend binnen de gehele crossmediale mix aan mogelijkheden.

Print is prachtig medium bekeken vanuit het perspectief van de eindgebruiker, onafhankelijk waar het gemaakt wordt

Internet

De onstuimige ontwikkelingen rondom internet hebben de afgelopen decennia disruptief gewerkt in tal van sectoren. Ook de printmedia branche ontkwam niet aan de komst van nieuwe bedrijven vol met ICT'ers, media- en marketing specialisten, hoog volume print oplossingen en vooral geen grafisch traditionele deskundigheid. Het blijkt te lukken, honderden, zo niet duizenden producten, aangeleverd als een 'simpele' PDF kunnen feilloos geautomatiseerd door workflows worden geleid, met allerhande controle- en correctiemogelijkheden, alvorens een perfect op maat geproduceerd eindproduct ook nog eens op dezelfde dag wordt afgeleverd bij de eindgebruiker. Zo goed hebben nieuwe spelers hun zaakjes geregeld.

Branche is veel groter dan we binnen de traditionele kaders willen toegeven

Specialist

Daar waar standaard producten nog nauwelijks aandacht vragen, ligt dat op korte termijn genuanceerd anders bij maatwerk printmedia producties. Want die markt bestaat nog steeds. Sterker nog, juist die markt wordt door het onderscheidend vermogen steeds beter zichtbaar. Garanties voor het voortbestaan van de specialist zijn er echter niet. Ook die bedrijven die het op dit gebied goed doen in segmenten als boeken, verpakkingen, labels en talloze decoratieve- en industriële print toepassingen, moeten goed blijven kijken naar de voortgang van de automatiseringsmogelijkheden. Ook op dit gebied worden flinke stappen gezet. Het online ontwerpproces biedt steeds vaker kunstmatige intelligentie om ontwerpers met minder eigen deskundigheid online te ontzorgen. 3D animaties voor verpakkingen waren voorheen slechts beschikbaar bij gespecialiseerde bedrijven, anno 2018 zijn dergelijke gereedschappen 'gewoon' online beschikbaar voor maatwerk- en gepersonaliseerde uitingen, met een minimale 'oplage' van één stuks, tegen voorspelbare kosten.

Steeds meer complexe producten geschikt voor online opmaak, eventueel met hulp van 'online chat coach'

Segmenten

Natuurlijk staan er segmenten onder druk. Kranten en tijdschriften zijn twee voorbeelden waarbij het grote publiek een beeld zou krijgen van het naderende einde van papier. Lokale dagbladen zijn al meer en meer regionaal gebundeld, aangevuld met een klein lokaal katern. Grotere landelijke dagbladen krimpen, maar vinden eindelijk nieuwe verdienmodellen in digitaal en richten zich met print op meer leestijd in het weekend met speciale themanummers, waarmee ze zich begeven op het segment van de tijdschriften. En ook in dat segment zijn de verschuivingen van alle tijden. Weekbladen worden maandbladen, titels verdwijnen, nieuwe niche titels verschijnen. Natuurlijk allemaal aangevuld met diverse digitale kanalen, andere business- en abonnementsmodellen en verhoudingen in het dynamische spel met adverteerders.

Naar de kansen kijken van print vanuit puur kranten en tijdschriften verschaft een zeer beperkte focus

Verandering is constante

De intensiteit van veranderingen wordt door de mensheid over het algemeen niet voortdurend als positief ervaren. De mens is nu eenmaal traag in het adopteren van veranderingen waarop hij of zij geen directe invloed kan uitoefenen. Ook dat is een gegeven vanuit de historie. Slechts enkelen spelen de voortrekkersrol, veelal al ver voor de troepen uit. Zeker geen garantie tot succes bij elke stap, maar wel uitdagend om naar te kijken, innovaties te volgen, zelf te experimenteren, steeds weer opnieuw met vallen en opstaan. Een gelijktijdig focus houden op de bestaande dagelijkse praktijk, de geldstromen in de gaten houdend, de ambities en leergierigheid stimuleren. En dat allemaal binnen een macro economisch perspectief van een land, binnen een werelddeel met nogal wat uitdagingen. Binnen al die parameters zoekt iedereen haar of zijn weg richting 2018. De redactie van printmedianieuws wens u prettige Kerstdagen en een gezond, gelukkig en goed 2018.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Grafimedia in Cijfers 2018 – nuances door Jos Teunen BRANCHE - De verwachtingen dat het algemene economische herstel van onze economie ook zijn vruchten zou afwerpen in de grafische is gemiddeld gezien niet uitgekomen. Dat zegt onderzoeker Jos Teunen...
  2. CMBO positionering verschuift met behoud van print CMBO heeft een totaalbereik van een kleine 200 media professionals uit diverse segmenten van de markt. In de loop der jaren is CMBO naast een brede netwerkvereniging vooral een kennisvereniging...
  3. Online Print Symposium 2020: ongeremd optimisme EVENEMENT - Het jaarlijkse Online Print Symposium van Bernd Zipper heeft met de 2020 editie nog steeds een internationale opzet, maar de meeste sprekers en deelnemers kwamen uit Duitsland. De...
  4. 2018: onze thema’s, onze plannen en onze ambities ALGEMEEN - Allereerst wenst de gehele redactie al onze relaties een gezond, gelukkig en goed 2018 toe. We staan weer aan het begin van een jaar met volop uitdagingen in...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 december 2017 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: 2018, internet, segmenten, specialist

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.