• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Nieuw contributiemodel KVGO per 1 januari 2023

BRANCHE - Op de valreep van het afgelopen jaar publiceerde het KVGO op haar website het nieuwe model met bijbehorende contributies. De leaflet die als bijlage kan worden gedownload maakt duidelijk dat het model toch gebaseerd blijft op het aantal medewerkers (fte) per bedrijf.

• Leestijd ca. 3 minuten

De wervende leaflet

In het bericht op de website zegt de vereniging in 2023 zich te willen richten op groei. Dat wordt beargumenteerd vanuit het feit dat een grotere vereniging haar stem beter kan laten horen en daarmee meer kan bereiken.

Volgens KVGO directeur Brecht Grieten hebben de leden uiteindelijk gekozen voor het behoud van het contributiemodel op basis van de bedrijfsgroottes, gerelateerd aan het aantal fte's. De leden hebben alle voor- en nadelen van de diverse voorgelegde modellen overwogen, ze kozen in meerderheid voor verlaging van de contributie, gecombineerd met volledige transparantie. De andere modellen werden afgewezen.

KVGO leden zagen weinig in een gedifferentieerde opzet van een contributiemodel met verschillende pakketten

Tijdens de besloten vergadering van 15 november jl. bleek dit onderwerp de nodige discussie op te hebben geleverd. Grieten maakte al eerder duidelijk dat het besluit aan de leden was en dus niet aan directie en medewerkers bij het KVGO. De leden zijn zelf verantwoordelijk voor de door hun gemaakte keuzes.

KVGO zet nu wervend in op groei

Om de noodzakelijke groei te bereiken is een wervende leaflet (PDF) met dito tekst ontworpen. ZZP'ers worden nadrukkelijk uitgenodigd om voor 300 euro per jaar lid te worden van het KVGO. Dat is zeer redelijk te noemen, al zou het alleen maar zijn voor de toegang tot het netwerk van het KVGO, dus nog los van inhoudelijke- en vaak ook concrete financiële voordelen. Brecht Grieten zal dan ook zeker gaan zorgen voor meer zichtbaarheid van de vereniging, ook door middel van gerichte bijeenkomsten.

Korting bij afsluiting 3 jarig lidmaatschap

Wat zeker voor ZZP'ers en MKB bedrijven zal helpen is de aantrekkelijke korting van 50% voor het eerste jaar en 25% korting voor het tweede jaar. Pas in het derde jaar betaal je het reguliere tarief.

De totale verdeling van de printmediabranche verdeeld over bedrijfsgroottes (bron: Grafimedia in cijfers 2021)

De ZZP markt en ook het zogenaamde kleinbedrijf zijn twee aantrekkelijke segmenten met een bruto potentieel van ca. 2500 leden! Daarna wordt het potentieel aan aantallen nieuwe leden snel minder groot. KVGO had volgens de publicatie 'Grafimedia in cijfers 2021' eind 2021 653 leden. In 2009 had de vereniging nog 2045 leden. Ook toen betrof dat al een flink aandeel kleine bedrijven met tussen de 2 en 9 werknemers, aangevuld met middenbedrijven met tussen de 10 en 49 werknemers. De meeste leden bedrijven bevinden zich in Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Het aantal KVGO leden vanaf 2009

De zwaarste lasten richting de grotere bedrijven

Bij een model gebaseerd op het aantal werknemers, betalen grotere bedrijven via de getoonde staffel dus duidelijk meer. Het is een klassiek model, echter bij veel brancheverenigingen nog altijd het uitgangspunt. KVGO zegt dat leden die onverhoopt nu meer gaan betalen dan voorheen, in 2023 worden gecompenseerd voor het verschil.

Het aantal bedrijven in ons land vanaf schaal 11 bedraagt ca. 45. Het aantal bedrijven in schaal 15 tot en met 18 bedraagt niet meer dan 25. Wouter Haan, CEO van Simian werd in 2020 als één van de grotere online bedrijven lid van het KVGO, maar zei uiteindelijk het lidmaatschap niet te willen continueren vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Haan na beëindiging van zijn lidmaatschap: "Het is nu nog steeds alles of niets, terwijl ik maar een paar delen van het lidmaatschap zou willen." Eind januari gaat Haan aan tafel met het KVGO. Haan valt in categorie 17 (180 werknemers) van de nieuwe KVGO staffel. Hij zei vooralsnog niet te staan trappelen om als lid terug te keren.

Verstandige keuze voor 'klein en midden'

Het eerste KVGO magazine verscheen onlangs

In hoeverre de verschillende invloeden van 'klein, midden en groot' een rol hebben gespeeld bij de uiteindelijke keuze is niet bekend. In het verleden wilde 'groot' nog wel eens een stempel drukken op de te nemen besluiten binnen de vereniging.

De keuze voor 'klein en midden' is een verstandige keuze. De groeipotentie aldaar is het grootst. De marketing richting die doelgroep zal nog een flinke klus worden. Maar de nieuwe website, het recent verzonden nieuwe magazine en de nu gelanceerde leaflet zijn in ieder geval veelbelovend.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. KVGO neem de tijd voor visie op 2023 OPINIE - Het KVGO overschat zichzelf behoorlijk bij het nemen van een voorschot op de route op weg naar 2023. Berenschot slaagt er kennelijk in het geloof in deze visie zodanig...
  2. Het KVGO op naar 2023: twaalf vragen & antwoorden BRANCHE - Berenschot startte een onderzoek onder KVGO-leden. Met behulp van de antwoorden ontwikkelen het bestuur en de directie in nauwe samenspraak met de leden een strategisch plan dat een...
  3. Ultimatum vakbonden aan KVGO verschoven naar 22 januari Deze week komt er duidelijkheid over de onderhandelingen over de Grafimedia cao. Het KVGO heeft tot donderdag 22 januari de tijd gekregen om te reageren op de laatste voorstellen van...
  4. Wouter Haan wil actieve rol spelen binnen KVGO BRANCHE - Met de toetreding van Simian als lid van het KVGO, is het bedrijf meteen één van de grotere leden van de brancheorganisatie. Aan tafel met Wouter Haan, directeur...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

3 januari 2023 door Peter Luit 2 Reacties

Categorie: branche Tags: 2023, besluit, contributie, kvgo

Reacties

  1. Leon van Nunen zegt

    3 januari 2023 om 15:16

    Dit is toch een zeer vreemde keuze.
    De sector gaat achteruit, hierdoor komen er meer grafische zzp ers op de markt. Dit zijn vaak ervaren en oudere personen die de komende jaren langzaam de sector weer verlaten als ze richting pensioen gaan.

    Login om te reageren
    • Peter Luit zegt

      4 januari 2023 om 08:48

      @Leon: Via het KVGO vernam ik dat Brecht Grieten je persoonlijk heeft benaderd om antwoord te geven op bovenstaande vraag.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.