• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O fondsgrafimediabranche groots in subsidies

BRANCHE - Voor verreweg de meeste bedrijven in de branche zijn KVGO en GOC de bekende spelers die zorgen voor het behartigen van de belangen van de branche in de volle breedte. Onbekend is vaak dat het verstrekken van subsidiegelden te danken is aan het A&O fondsgrafimediabranche.

• Leestijd ca. 3 minuten

Directeur van het A&O fondsgrafimediabranche is Richard Leloux. Met gepaste trots wist hij deze week te melden dat hij uit handen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de bevestiging kreeg voor de beschikbaarheid van ruim 1,2 miljoen euro voor 2024 en 2025 in het kader van het activiteitenplan 'Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden'.

Het bestuur van het A&O fondsgrafimediabranche bestaat uit vakorganisaties, vakbonden en het KVGO, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de sturing van de subsidie aanvragen

Niet onbekend, maar vaak onzichtbaar

directeur Richard Leloux

De bescheidenheid in de openbaarheid van de persoon Leloux siert hem. Hij doet zijn werk puur ten dienste van de branche. KVGO en GOC zijn de uitvoerende partijen, die met hun programma's juist wel de openbaarheid opzoeken. Hij zegt daar zelf over: "Het klopt dat ik misschien wat onzichtbaar over zou kunnen komen. Begrijp dat het A&O fondsgrafimediabranche geen organisatie is, die zelf inhoudelijke activiteiten exploiteert. Ik zit vaak in Den Haag voor het nodige lobbywerk. Dat is mijn vak. Daar gaat een hoop tijd in zitten. Het is zeker niet zo dat ik na een verblijf van een paar uurtjes in Den Haag, met 1,2 miljoen euro de deur uitloop. Er komt heel veel kijken bij zo een traject vanaf het indienen van de plannen tot en met het moment dat het geld echt voor de branche beschikbaar is. Dat laatste mag best wel eens extra onder de aandacht komen. Het geld komt met name ten goede aan de KVGO leden, die soms ook zelf niet goed weten welke wegen zij daartoe kunnen bewandelen. KVGO en GOC zijn de uitvoerende organen binnen de branche en zorgen ervoor dat het geld verantwoord wordt besteed. Het is dan vervolgens weer mijn werk om de uitgaven in Den Haag te verantwoorden."

Ook tussentijdse inhoudelijke wijzigingen moeten door het Ministerie worden goedgekeurd.

Administratie en voortgangsverslagen

Terwijl de bedrijven met de verstrekte subsidies direct aan de slag kunnen, maakt Leloux gedurende de looptijd van het traject een sluitende administratie en dient periodieke voortgangsverslagen in. Leloux: "Dat is logisch, het is immers publiek geld en dat moet verantwoord worden. We willen de bedrijven zelf zo min mogelijk belasten met alle administratie om een project heen."

De regels zijn streng en de tussentijdse rapportages moeten door een accountant worden opgesteld, alvorens ze mogen worden ingediend

Heel wat rekenwerk

Het bedrag van 1,2 miljoen euro is opgesplitst in vele deelbedragen en toe te kennen subsidiepercentages. Dus een flinke spreadsheet, met 'duurzame inzetbaarheid' en 'regeling vervroegd' uittreden als de twee hoofdonderwerpen binnen deze subsidie toekenning. De subsidie percentages variëren tussen 25 en 75%, afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en activiteiten.

Samen met KVGO en GOC worden de inhoudelijke plannen uitgewerkt en beiden zorgen dan ook voor de promotie van de mogelijkheden om door middel van subsidies binnen de bedrijfstak het broodnodige te doen aan de primaire doelen van het totale plan. Leloux: "We leven in een periode waarin de duurzame inzetbaarheid van werknemers meer noodzaak kent dan ooit tevoren. De werknemer van vandaag is een totaal andere persoon met een geheel andere visie op maatschappij, persoonlijke ontwikkeling en omgang met de werkgever. Werkgevers kunnen daar door middel van de aangeboden programma's beter op inspelen. Het is immers hun belang de juiste balans te bieden tussen inspirerend werk, gerichte kennisontwikkeling en toekomstperspectief te bieden. Werknemers zijn soms 'zomaar' weg, omdat 'prikkels van buiten' hen doorgaans dagelijks bereiken. Dienstverbanden zijn vaak minder hecht verbonden aan het bedrijf dan gedacht. Werkgevers moeten zich voortdurend realiseren dat mensen de belangrijkste 'assets' zijn binnen hun bedrijven."

Cijfers binnen de branche

GOC stelt onder andere bovenstaande publicatie samen in opdracht van A&O fonds grafimediabranche

Nederland staat internationaal bekend om de enorme hoeveelheid data die omtrent de branche ontwikkelingen worden gepubliceerd. Met twee publicaties per jaar en sinds kort ook de KVGO Barometer, kunnen bedrijven vanuit diverse invalshoeken de resultaten van hun bedrijven reflecteren aan de algemene ontwikkelingen binnen de branche, met zowel binnen- als buitenlandse invloeden. GOC stelt de publicaties samen in opdracht van het A&O fondsgrafimediabranche.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Grafische bedrijfstak krijgt 2.2 miljoen euro voor ‘Sectorplan’ Voor omscholing, duurzame inzetbaarheid en begeleiding naar ander werk voor opgeteld 2150 medewerkers ontvangt de grafische bedrijfstak 2.2 miljoen euro van minister Asscher. ‘Onder strenge voorwaarden’, zegt Richard Leloux van...
  2. Grafimediabedrijven dreigen subsidie mis te lopen PARTNER BIJDRAGE - Honderdduizenden euro’s die bedoeld zijn om grafisch medewerkers gezond te houden of te ondersteunen in hun ontwikkeling, zijn nog altijd niet benut. De klok tikt, waarschuwt het...
  3. Richard Leloux: ‘Positieve uitstraling van binnenuit’ BRANCHE - Directeur Richard Leloux wil een einde maken aan de sluimerend blijvende negatieve houding en uitstraling die van binnenuit over de branche wordt gecommuniceerd. Een interessant interview met een...
  4. ‘Grafimedia in Cijfers 2021’: feiten en conclusies BRANCHE - De jaarlijkse publicatie staat weer vol met actuele cijfers, waarbij in het eerste hoofdstuk natuurlijk verwezen wordt naar de gevolgen van de coronacrisis. Niemand kon vermoeden dat we...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

14 februari 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: a&o, GOC, kvgo, subsidie, vakbonden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.