• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

DRUPA 2024 gezien vanuit strategisch perspectief

OPINIE - Nog even geduld. Eind mei is het zover. Van 28 mei tot en met 7 juni komt de internationale grafische industrie samen op DRUPA 2024 in Düsseldorf.   Gedurende 11 dagen presenteren zowel wereldspelers als nieuwkomers hun meest recente innovaties.

• Leestijd ca. 5 minuten
• Kosteloos te lezen artikel binnen een serie partner artikelen in aanloop naar drupa 2024 (link naar kaartverkoop)

Een mooie gelegenheid om zich te laten informeren over en inspireren door de nieuwste ontwikkelingen. Voor ondernemers is het hierbij van groot belang om bij het aanschouwen van de meestal spectaculaire en inspirerende demonstraties de strategische planning van de onderneming in gedachten te houden.

Strategische planning

Wat is het? Eerst even het volgende. Alle ondernemers hebben een strategie: bewust of onbewust, expliciet of impliciet. Soms is die strategie moeilijk te ontdekken. Het bedrijf lijkt maar wat te doen. Bij doorvragen blijkt dan echter altijd dat er op z’n minst informele criteria bestaan, aan de hand waarvan keuzes gemaakt worden. Strategische planning is nu het proces  waarmee het management van een onderneming zijn visie op de groei van de onderneming in kaart brengt en hoe men denkt die te bereiken. In het plan komt bijvoorbeeld te staan hoe men de gewenste groei denkt te bereiken en op welke termijn.

Het formuleren en vaststellen van beslissingsmomenten is hierbij ook een onderdeel. Het gaat bij strategische planning niet alleen om het stellen van doelen op midden- of lange termijn, ook wanneer het gaat om de korte termijn wordt  deze in het plan opgenomen.  Maar wat is het verschil tussen korte- en langetermijndoelen? Langetermijndoelen schetsen het grote plaatje. Die je wil behalen over een langere periode. Gewoonlijk dienen deze doelen als een soort baken waar naartoe gewerkt wordt. Het investeringsbeleid of huisvesting zijn voorbeelden van een lange termijndoelstelling. Zo ook een eventuele fusie, overname of samenwerking. Evenzo kan het opfrissen van de organisatiecultuur een punt van aandacht zijn. En de overweging waar je wilt staan met je bedrijf over drie tot vijf jaar. Voorbeelden van kortetermijndoelstelling zijn onder andere: het opleidingsbeleid, verbeteren van de productiviteit, een update van het management informatiesysteem of een analyse van het orderpakket.

Research

Strategievorming was in het verleden vooral gebaseerd op terugblikken en plannen. Tegenwoordig is het meer ontdekken en leren. Het is momenteel ook een leerproces door de organisatie heen. In tegenstelling tot ook weer het verleden, toen het voorbehouden was aan het management. Het gaat niet meer alleen om de cijfers, maar ook het op gang brengen van een proces waarin mensen gemotiveerd zijn om mee te werken aan het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe strategie. Het nadenken over strategie heeft een grote toegevoegde waarde.

Vastgesteld moet worden op welke markten je met je grafisch bedrijf actief wilt zijn en welke plaats je in die markt in wilt nemen. Het antwoord op deze vraag moet de uitkomst zijn van het proces van strategievorming. En daarmee bepaalt deze uitkomst de toekomst van de onderneming. Voordat je gaat bepalen waar je nu eigenlijk naar toe wilt is het verstandig om te kijken waar je op dit moment staat. Dat betekent het verkrijgen van inzicht in de externe omgeving en de zogenaamde marktrends. Ook eens kijken hoe het zit met de concurrentie hoort hierbij.  

Modellen

Ondernemer in het MKB is praktisch ingesteld

Voor het opstellen van een strategisch plan zijn vele modellen beschikbaar. Van redelijk eenvoudig tot behoorlijk complex. Over het algemeen zijn ondernemers in het MKB heel praktisch ingesteld en zijn ze niet zo van de matrixen. Een puntsgewijs weergegeven plan met waar je naar toe wilt met de onderneming kan zeker ook uitstekend voldoen.

Maar hoe te beginnen? Een goede start is om te bepalen waar je nu staat met je onderneming. Ga hiervoor in gesprek met de klanten. Van hen moet hierop het enig juiste antwoord komen. Dat betekent overigens niet, dat je de klanten vraag wat ze van het bedrijf willen, maar veel meer wat je ze te bieden hebt. Het gaat er hierbij niet om wat je doet, want dat kan iedereen, maar wat je kunt. Bij dit punt wordt vaak gezegd: ‘’Wij leveren topkwaliteit drukwerk’’, maar dat doet uw concurrent ook. Of nog zo een is: ‘’Wij geven service’’. Alsof de concurrent dat niet doet.  De volgende stap is kijken hoe de ex- en interne omgeving er uit ziet. De externe bedrijfsomgeving omvat: wie zijn onze klanten, concurrenten, leveranciers en stakeholders? En, hoe de bedrijfstak is samengesteld. De economische rapportage ‘grafimediabranche’ van het GOC kan hierbij behulpzaam zijn. Dat geldt ook voor de economische rapportages die banken met grote regelmaat publiceren. De interne omgeving bestaat uit de factoren waarop de onderneming wel direct invloed heeft, zoals de commercie, productie, logistiek, marketing, financiën en het beleid.

SWOT-analyse is zeer praktisch en levert veel informatie op

In plaats van complexe zogenaamde strategische planningstools werkt voor het MKB de SWOT-analyse uitstekend. Er valt veel voor te zeggen om bij deze analyse naast het management ook een dwarsdoorsnede van de medewerkers uit de productie bij te betrekken. Garandeer daarbij wel anonimiteit voor de medewerking. De uitkomst kan zeer verrassend zijn.  Begin de analyse met de vraag wat er goed gaat. Vervolgens wat er minder goed gaat. Of wat er ontbreekt, En waar zijn de concurrenten beter in? Onder de O van opportunities komen de kansen en de sterke punten te staan. Bij threats de zwakke punten. Zo ook of bijvoorbeeld de houding van de klanten tegenover je onderneming aan het veranderen is. De uitkomst van de SWOT-analyse, in combinatie met de missie, visie, doelen en doelstellingen van de onderneming, moet een beeld opleveren van de huidige positie in de markt en in de maatschappij. En dat niet alleen. Je kunt ook stellen dat met strategische planning ook de koers van het bedrijf bepaald wordt. Het bepaalt dus ook de richting van een organisatie en geeft duidelijkheid over de daarmee gepaard gaande besluitvorming.

Tot slot

DRUPA 2024 Focus op duurzaamheid en digitalisering

Uit een in 2016 door de DRUPA georganiseerde enquête blijkt, dat voor een bezoek aan de beurs gemiddeld drie dagen wordt uitgetrokken. Daarvan wordt twee dagen besteed aan gerichte bezoeken aan standhouders. Hierin wordt dan ook weer onderscheid gemaakt in prepress, press/print en afwerking. Eén dag wordt gebruikt om een algemene indruk op te doen en voor het actualiseren van de integrale visie op het grafisch productieproces. Dat betekent drie dagen hard werken. En het stopt niet voor ondernemers bij thuiskomst. Dan begint het pas. Want hoe komen we tot een goede en verantwoorde evaluatie van het bezoek? Wat moeten we met alle opgedane indrukken? En hoe organiseren we de follow- up van de  gesprekken met al die producenten? De focus van de DRUPA 2024 ligt op duurzaamheid en digitalisering. Waar staan wij met ons bedrijf ten aanzien van deze twee thema’s? En hoe zit nu precies met kunstmatige intelligentie? Is dat een kans of bedreiging? En wat voor impact heeft dat voor mijn bedrijf en de grafische industrie in het algemeen? Uiteindelijk komt het hier op neer, dat de eigenlijke vraag is: wat kan ik als ondernemer met al die ‘nieuwe’ ontwikkelingen die mijn managementteam en ik gezien en besproken hebben in Düsseldorf. Een strategisch plan om te komen tot een goed en verantwoord beleid voor de eerstkomende drie tot vijf jaar kan daarbij zeer behulpzaam zijn.

Kopafbeelding: Website drupa

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Over precies 14 dagen opent drupa 2024 haar deuren EVENEMENT - Vandaag over 14 dagen kan je vanaf 10:00 uur Messe Düsseldorf betreden voor 'het groote 's wereld grootste vakbeurs op printmedia gebied. Of Sabine Geldermann op dat moment...
  2. Ervaar de toekomst van printmedia op drupa 2024 OPINIE - In aanloop naar drupa wordt door de beursorganisator wereldwijd aan experts gevraagd hoe zij tegen de toekomst van printmedia aankijken. In diverse gastartikelen komen zij aan het woord....
  3. Drupa’s positieve kijk richting 2024: ‘Adapt or die’ BRANCHE - Nummer 9 van het Global Trends Report laat volgens de drupa beursorganisator een wereldwijde 'verbeterde' stemming zien in de grafische branche. Dat zou gelden voor alle marktsegmenten. Aan...
  4. Strategie heeft een grote toegevoegde waarde COLUMN - Onlangs schreef het CBS dat het aantal faillissementen sinds een paar jaar historisch laag is. Daarentegen blijkt dat er in het eerste half jaar een forse stijging te...

Hans Baljet

Hans Baljet werkte tijdens zijn loopbaan in verschillende functies bij bedrijven in de grafische en aanverwante industrie. Als vrijwilliger bij SES coach hij ondernemers in ontwikkelingslanden en landen met een opkomende economie. In Nederland doet hij dat voor Qredits Microfinanciering Nederland bij startende ondernemers.

16 mei 2024 door Hans Baljet Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, Canvas, doelen, drupa 2024, Innovatie, Missie, Planning, prepress, press, print, Research, Strategie, SWOT, visie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.