• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De eerste editie van de ‘Week van de Grafimedia’

BRANCHE - Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de 'Week van de Grafimedia'. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.

• Leestijd ca. 3 minuten

Wat waren de doelstellingen van de 'Week van de Grafimedia'?

Leloux geeft in dit artikel een eerste indruk. Later dit najaar komt een uitgebreide evaluatie, printmedianieuws zal daar verslag van doen. Leloux: "Die evaluatie gaat de basis bepalen voor een volgende editie in 2025. Dat die volgende editie komt, is nu al zeker, gezien het aantal bedrijven dat heeft deelgenomen, maar ook het aantal aanmeldingen achteraf na sluiting van de inschrijving."

De officiële aftrap vond plaats bij Koninklijke Van der Most. KVGO voorzitter Dick Naafs hield daar een toespraak

"We wilden 'jong Nederland' kennis laten maken met het productieproces binnen de grafimediabedrijven. De bedrijfstak heeft vooral gebrek aan instroom van personeel. Dat is vanuit onze vele bedrijfseconomische analyses wel duidelijk geworden. Dat was het belangrijkste argument om deze week te beginnen. We ervaren al een aantal jaren dat scholen niet of nauwelijks meer opleiden voor het grafische vak, dus we moesten andere wervingsmethoden gaan ontwikkelen en hanteren. De website indruk.nu is voor al deze activiteiten het vertrekpunt."

Leloux: "Jongeren laten zien hoe creatief het grafische productieproces is en ze overtuigen van de mooie kansen om in deze steeds moderner wordende bedrijfstak te werken."

Wat vonden de deelnemende bedrijven van hun deelname?

Leloux: "Uit de eerste verkenningsronde hebben we meegekregen - na bezoeken bij een aantal bedrijven - dat men bovengemiddeld enthousiast was. Het leverde ook bij ons de nodige goodwill op dat we dit georganiseerd hebben. We spraken vooral praktische uitvoerende mensen in de bedrijven, die waren trots dat zij hun vak aan de buitenwereld konden tonen."

Leloux: "Bedrijven die zich niet meer tijdig konden aanmelden voor het door ons verstrekte promotie pakket stelden toch ook hun deuren open. Dat zegt wel wat."

Wat voor publiek kwam er op de bedrijven af?

Richard Leloux

Leloux: "Dat was heel breed. De bedrijven zelf waren verantwoordelijk voor het werven van hun bezoekers. Dus met name ook bij regionale (middelbare) scholen. We boden een toolkit aan met alle mogelijke promotiemiddelen en wervingssuggesties, waarbij de drukkerijen natuurijk zelf zorgden voor het gedrukte/geprinte promotie materiaal, voorzien van het logo van de 'Week van de Grafimedia. Dan houd je de kosten laag en de betrokkenheid hoog."

Leloux: "We zagen natuurlijk ook 'grijze koppies', dus mensen die met pensioen waren en weer even terugkeerden bij hun voormalige werkgevers. Een leuke mix van het bezoekende publiek."

Deelnemerslijst op indruk.nu

"De focus voor de bedrijven lag in hun eigen regio, want daar hebben zij ook hun directe belangen. Er deden uiteindelijk ruim 50 bedrijven mee uit het gehele land."

Is er al iets te zeggen over hetgeen de week voor de bedrijfstak heeft opgeleverd?

Leloux: "Het werkte aanstekelijk naar bedrijven die nu niet meededen. We merken dat bedrijven in de gehele bedrijfstak enthousiast waren. De 'open huis' formule werkt dus anno 2024 nog steeds. Als bedrijfstak hebben we duidelijk laten zien wat de productie van printproducties inhoudt. Dat mocht wel een impuls krijgen bij een groter publiek. Daarom is het nu al zeker dat we dit initiatief in 2025 zullen herhalen op nog grotere schaal."

Alle bedrijven zorgden voor meer dan voldoende aandacht voor hun 'Week van de Grafimedia' via diverse social media kanalen

Indruk.nu als basis, hoe nu verder?

"Deze week kwam voort uit de ontwikkeling van de website indruk.nu. Die werd aanvankelijk opgezet om de instroom van nieuw personeel te werven. Dus instroom vanuit meerdere richtingen. Het platform wordt verder ontwikkeld ter verdere promotie van de branche. Samen dus op weg naar een gezonde bedrijfstak, waar de uitdaging van voldoende personeel en hun opleidingen centraal staat. Samen met KVGO, GOC en de sociale partners heeft het initiatief al behoorlijk wat draagvlak, het 'wij' gevoel staat centraal en dat gaan we naar een nog hoger niveau tillen."

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’ BRANCHE - De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in...
  2. ‘Grafimedia in Cijfers 2021’: feiten en conclusies BRANCHE - De jaarlijkse publicatie staat weer vol met actuele cijfers, waarbij in het eerste hoofdstuk natuurlijk verwezen wordt naar de gevolgen van de coronacrisis. Niemand kon vermoeden dat we...
  3. Nuances nodig in ‘Grafimedia in cijfers 2015’ Het aantal faillisementen in de branche lijkt af te nemen, van 140 in 2010 tot 75 in 2014. Een voorbode voor herstel van de branche of slechts een beetje positieve...
  4. Ruimere subsidieregeling grafimedia in 2019 
MARKETING - Grafische (cross)media bedrijven, waaronder (verpakkings) drukkerijen in de grafimediabranche krijgen in 2019 meer subsidie om te investeren in instroom van nieuwe medewerkers of scholing van bestaande medewerkers....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

8 oktober 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: a&o, dick naafs, evaluatie, GOC, kvgo, Richard Leloux, week van de grafimedia

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.