• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O fonds: ‘Werknemers 2025’ in de branche – deel 2

BRANCHE - In deel 1 vatte de redactie de belangrijkste conclusies samen over het meest recente rapport van A&O fonds Grafimediabranche. In deel 2 diepgang en analyses van de vele grafieken en tabellen. In deel 3 de analyse van het door TNO gedane onderzoek binnen de branche.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees deel 1, voor wie de samenvattende conclusies voldoende zijn

jos-teunen
Jos Teunen

Het rapport, samengesteld door Jos Teunen, omvat analyses van de volgende bronnen: ASF, CBS Statline, Ministerie SZW, TNO NEA (binnenkort in deel 3 van deze serie) (*) en UWV, gecombineerd met eigen onderzoek door het GOC.

In deel 1 werden de cijfers vermeld van de krimp van de branche sinds 2007. En ook de relatieve toename van het aantal vrouwen door toename van meer creatieve beroepen in vergelijking tot puur technische beroepen. De leeftijdsopbouw binnen de branche laat zien dat de verschillen in de afgelopen decennia fors groter zijn geworden. Tot en met het jaar 2000 vertegenwoordigde de branche een gezonde balans tussen jonger en ouder. In 2010 schoof de leeftijd al flink op naar een meerderheid van boven de 40 /45 jaar. Anno 2024 is die verschuiving nog veel groteren laat zien dat de meerderheid al de leeftijd heeft tussen 50 en 55.

Leeftijdsopbouw en in- en uitstroom per leeftijdsgroep binnen de branche
(klik voor vergrote weergave)

Werving nieuw personeel vlakte af in 2024

Uit het eigen GOC vacature onderzoek bleek dat in 2024 1400 vacatures bij ruim 600 bedrijven werden ingevuld, minder dan in 2023, toen de vraag weer even leek te pieken.

Aantallen vacatures bij bedrijven en wervingskanalen
(klik voor vergrote weergave)


Het meest populair om in te zetten is het werven van personeel via relaties. Als tweede het werven via speciale vacaturesites en als derde de sociale mediakanalen. Ook worden vacatures op eigen websites geplaatst, maar lang niet altijd. Dat maakt het in kaart brengen van werkelijke aantallen vacatures vrij lastig.

Competenties naast vaktechnische kennis, flexpersoneel

Ondernemers werven vooral mensen die in teamverband kunnen werken en communicatief vaardig zijn. De vraag naar medewerkers in nabewerking en/of expeditie is opvallend groot. Accountmanagers, leidinggevend personeel en projectmanagers 'bungelen' onderaan de lijst. Dat is opvallend in een branche waarin juist steeds meer 'procesbeheer' een grotere rol toebedeeld heeft gekregen.

Gevraagde competenties en vacatures naar functie
(klik voor vergrote weergave)

Van alle bedrijven binnen de branche maakt 35% gebruik van flexpersoneel

Ziekteverzuim neemt structureel toe

Ziekteverzuim en in detail per kwartaal
(klik voor vergrote weergave)

Door het CBS wordt het ziekteverzuim binnen de branche gecombineerd voor de grafische branche en de papierbranche. Daardoor is het niet precies na te gaan hoe de verhoudingen precies liggen. In beide bedrijfstakken komen zware werkzaamheden voor, maar volgens onderzoeker Jos Teunen kunnen de verschillen in cijfers niet groot zijn, doordat de bedrijfsgroottes voor klein, midden en groot forse verschillen laat zien tussen de grafische branche en de papierbranche.

Dat ziekteverzuim een toenemende zorg is binnen de beide branches, er is sprake van een structurele toename.

Arbeidsongeschiktheid (WAO en WIA)

Het volume van de WIA is een betere graadmeter van de daadwerkelijke arbeidsongeschiktheid dan het volume van de WAO.

Uit het rapport: 'De mate van arbeidsongeschiktheid binnen de branche is een combinatie van het lopend aantal WAO-uitkeringen en de ontwikkeling van de instroom in de WIA. Binnen de WAO vindt geen nieuwe instroom meer plaats, dus dit volume loopt steeds verder terug. De WIA vervangt de WAO-regeling en is bedoeld om de instroom te verminderen tot de door bedrijfsartsen gekeurde mate van arbeidsongeschiktheid van werknemers'.

(klik voor vergrote weergave)

Van alle lopende WIA-uitkeringen is 35,7% het gevolg van een psychische storing, hetgeen grotendeels teruggevoerd kan worden naar langdurige werkdruk, stress en burn-out. Een tweede categorie met een relatie tot de werkomstandigheden geldt voor 22,5% van de lopende WIA-uitkeringen die het gevolg zijn van aandoeningen aan het bewegingsapparaat.

(*) Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2024

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche BRANCHE - A&O Fonds Grafimediabranche publiceerde recent een hele reeks kengetallen rondom werknemersbewegingen binnen de grafimediabranche. De samenvatting (met verwijzingen naar bronnen) en de belangrijkste conclusies, in deel 2 de...
  2. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  3. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  4. Omzet in de branche in 2023 maar liefst 20% lager (*) BRANCHE - De jaarlijkse publicatie 'Grafimedia in Cijfers' blikt terug op het afgelopen jaar. Opdrachtgever voor de jaarlijkse publicatie is A&O fonds grafimediabranche. GOC zorgt voor de uitvoering, waarbinnen met...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

23 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: a&o, analyse, duurzame inzetbaarheid, feiten, jos teunen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • A&O fonds: ‘Werknemers 2025’ in de branche – deel 2
  • HP Indigo stuurt in Israël 100 medewerkers naar huis
  • KVGO wil rust en stabiliteit binnen nieuwe cao
  • Hoe lang blijft de niche voor inkjet papier bestaan?
  • Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.