Is nieuws gratis? Dat is al sinds de opkomst van Internet het grote vraagstuk voor uitgevers. Steeds meer uitgevers vragen geld voor (de achtergronden van het) nieuws. Ook gratis kranten zijn op de terugtocht. Wat zijn de gevolgen voor de drukkers?
Lees verder...
Problemen rond Thijsen Media Group gevolg van overcapaciteit offsetrotatie
De problemen bij de Thijsen Media Group (TMG) zijn vooral het gevolg van de nog steeds heersende overcapaciteit in de offsetrotatie. Dat leidt onder meer tot veel te lage prijzen. De aangekondigde aankoop van een nieuwe grote rotatie offsetpers door TMG lost dat probleem niet op, integendeel.
Lees verder...
Nieuwe pers en financiële herstructurering voor Thijsen Media Group
De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op bij de Thijsen Media Group (TMG). Eind december dreigt de advocaat van TMG met een ‘deconfiture’ als de crediteuren niet akkoord gaan met een betalingsregeling. Op 3 januari zegt de directie van TMG dat een ‘nieuwe geavanceerde offsetrotatiepers’ is gekocht.
Lees verder...
Crossmediale ambities voor 2014? Uw verhaal op printmedianieuws.nl
Crossmedia blijft het ’toverwoord’ voor de inzet van nieuwe media kanalen. Uitgevers experimenteren volop met digitale varianten van kranten en tijdschriften. Kijken drukkerijen toe? Of zijn er ook kansen? Vertel ons uw verhaal, wij gaan op zoek naar de meest innovatieve grafische bedrijven.
Lees verder...
Thijsen Media Group in grote problemen
Bij de Thijsen Media Group (TMG) staat het water aan de lippen. Als de crediteuren uiterlijk op vrijdag 3 januari om 12 uur niet akkoord gaan met een betalingsregeling, gaat het bedrijf failliet. Of in de woorden van de advocaat van TMG: ‘Het alternatief is deconfiture van de groep.’
Lees verder...
Weinig nieuws uit ‘rechter rijtje’ grafische top 10
In het ‘linker rijtje’ van de grafische top 10 was in 2013 veel te beleven: met grote jongens als Roto Smeets Group, De Jong en Wilco, maar ook met dalers als ‘Euradius’ en Joh. Enschedé. Het bleef een beetje stil in het ‘rechter rijtje’ met Biegelaar, Thijsen en Multi Copy.
Lees verder...
Drukkerij Eshuis weer wereldwijd actief voor Coca Cola
Drukkerij Eshuis uit Dalfsen heeft voor de tweede keer de grote order van Coca Cola gekregen voor het drukken van 800 miljoen etiketten. En ook dit keer weer worden de etiketten voorzien van een groot aantal verschillende namen: een combinatie van traditionele druk en digitaal drukken.
Lees verder...
Joh. Enschedé en ‘Euradius’ niet meer in de grafische top 10
Na de drie grootste grafische bedrijven van ons land (Roto Smeets Group, De Jong en Wilco, de nieuwe nummer drie) gisteren, is het nu de beurt aan de drie grootste dalers in de grafische top 10 van Nederland: de bedrijven van het voormalige Euradius, Joh. Enschedé en Adel Media.
Lees verder...
Forse verschuivingen in grafische top 10
De top 10 van de grootste grafische bedrijven in Nederland is de afgelopen maanden flink door elkaar geschut. Printmedianieuws kijkt terug op de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Met stip gestegen naar de nummer drie positie is Wilco door de geplande overname van Ten Brink Offset.
Lees verder...
Wat wil de klant betalen voor een artikel?
Onlangs publiceerde De Nieuwe Reporter een artikel omtrent de prijs die de consument zou willen betalen voor een digitaal gepubliceerd artikel. Dat deden zij op basis van de prijs die een artikel in print zou kosten. Deden zij de berekening op juiste wijze?
Lees verder...
Plakkaart op voorpagina Volkskrant
Op de voorpagina van de Volkskrant van zaterdag 28 december was een plakkaart aangebracht. Dat komt niet vaak voor bij dagbladen in ons land. Hoe werkt zo iets en was het een succes?
Lees verder...
Laatste huis aan huiskrant gedrukt in krantendrukkerij Enschede
De krantendrukkerij in Enschede van uitgever Wegener is nu definitief gesloten. Gisteren werd het laatste huis aan huisblad gedrukt op de oude persen in Enschede. De krantenpersen in Best en Apeldoorn nemen het werk over, zegt RTV Oost:
Lees verder...
Steeds meer omzet voor ‘traditionele drukkers’ via Internet
Bedrijven als Vistaprint en drukwerkdeal.nl groeien als kool, maar steeds meer ‘traditionele drukkers’ maken gebruik van Internet als verkoopkanaal. Volgens Marco Aarnink van drukwerkdeal.nl zijn ‘traditionele’ drukkers de grootste concurrent van Internetdrukkers.
Lees verder...
Dagbladuitgevers in rustiger vaarwater: zijn nu de drukkerijen aan de beurt?
Het afgelopen jaar is bij de meeste grote dagbladuitgevers flink ingegrepen en daarmee is de rust in zekere zin weergekeerd, maar dat houdt niet in dat er verder niets gebeurt. Er zijn bijvoorbeeld plannen te gaan samenwerken bij het drukken van kranten. Wat zijn de opties? En welke drukkerijen gaan dan dicht?
Lees verder...
Terugkijken op 3 maanden Printmedianieuws
Uitgevers zullen anno 2014 hun digitale ‘bijvangst’ meer en meer serieus gaan nemen, nu de kostenbesparende maatregelen binnen het segment print het maximum hebben bereikt. Printmedianieuws kijkt met interesse naar haar veel grotere ‘broers’. Hoe hebben wij het ‘digitaal’ gedaan?
Lees verder...
Reorganisatie Drukkerij De Groot ‘nodig om te groeien’
Afgelopen week kregen de 200 medewerkers van Drukkerij De Groot uit Goudriaan te horen dat er dertig arbeidsplaatsen gaan vervallen in 2014. Het bedrijf gaat reorganiseren om de komende jaren te kunnen blijven groeien. Reorganiseren en toch groeien, hoe doe je dat?
Lees verder...
Onderhandelingen over Grafimedia CAO pas afgerond in april
Begin volgend jaar gaan de onderhandelingen over de Grafimedia CAO pas echt van start, inclusief de zaken die verband houden met het invoeren van de ‘Comfortabele’. ‘Medio april moet er een totaalpakket op tafel liggen’, zegt FNV KIEM bestuurder Bernard van Iren. Waarom duurt het zo lang?
Premium...
CMBO zet 10 bijeenkomsten neer in 2014, wat doet het KVGO?
Media kennisvereniging CMBO hield gisteren haar jaarlijkse eindejaarsbijeenkomst. Dit keer in het Science Center in Delft. De vereniging zet in 2014 een gecombineerd programma neer met eigen onderwerpen, technische onderwerpen van het GTSC en meer management gerelateerde onderwerpen van de Media Alliantie. Wat doet het KVGO?
Lees verder...
AtéCé Graphics Products: expansie in plaats van krimp in grafische industrie
Algemeen directeur Bert Schelhaas van grafisch handelshuis AtéCé is positief over de toekomst. ‘Expansie in plaats van krimp. Reden om fors te investeren in onder meer nieuwe productieapparatuur en extra bedrijfsruimte.’ AtéCé is een van de grotere grafische handelshuizen van Nederland. Een gesprek met een optimistische ondernemer.
Premium...
Beijersbergen en Top Graphics bedienen de grafische industrie
In november en december besteedt printmedianieuws extra aandacht aan de grafische handelshuizen. We begonnen onder meer met de top drie van Nederland: Tetterode, Wifac en manroland Benelux. Deze week aandacht voor wat kleinere spelers.
Premium...

Reacties