• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Advertentie in gedrukte krant wordt snel terugverdiend’

‘Wordt reclamegeld wel goed besteed? NDP Nieuwsmedia denkt van wel: ‘Elke euro, die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld 1.20 euro opgeleverd.’ En dat geldt niet alleen voor kranten. ‘Ook tijdschriften presteren uitstekend’.

Met slagers die hun eigen vlees keuren, moet je altijd oppassen. Dat geldt ook voor een rapport met mooie resultaten over adverteren in kranten en tijdschriften van de eigen brancheorganisatie. Maar in dit geval is enige trots op zijn plaats. NDP Nieuwsmedia (met vooral dagbladen als lid) heeft het onderzoek naar een ‘betere ROI van reclamecampagnes’ laten uitvoeren door een onderzoeksbureau GfK. En wat blijkt? ‘Adverteren in dagbladen is een verstandige keuze.’

ROI per kanaal

Gfk heeft het effect onderzocht van tien reclamecampagnes, en heeft daarbij het effect gemeten in vijf kanalen: dagbladen, tijdschriften, radio, televisie, online. ‘Wat opvalt is dat een relatief duur kanaal als ‘print’ het meest oplevert.’  

ROI Newspapers Netherlands 2013 

Uit het persbericht:

NDP Nieuwsmedia en GfK hebben de effectiviteit van de media-inzet onderzocht. Voor tien campagnes is de meeromzet afgezet tegen de plaatsingskosten om inzicht te krijgen in het rendement van de reclame-euro. GfK registreert binnen zijn consumentenpanel zowel het aankoop- als het mediagedrag. Door een link te leggen tussen media- en aankoopgedrag van de panelleden kan de impact van de campagne op de verkopen, de zogenaamde sales uplift worden berekend. Voor het project is gekeken naar campagnes van ondermeer DE, Staatsloterij, IKEA, Vodafone en Kras. Er zijn vijf mediakanalen in het onderzoek opgenomen: dagbladen, tijdschriften, radio, tv en online.

ROI per kanaal

GfK heeft de campagneresultaten onlangs geaggregeerd tot één metastudie. Met klinkende resultaten. Printreclame blijkt de hoogste ROI te hebben. Elke euro die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld € 1,20 opgeleverd. De plaatsingskosten zijn dus al binnen de campagneperiode ruim terugverdiend. Effecten zoals imagoverbetering en lange termijn omzet zijn daarbij niet meegenomen. Ook tijdschriften presteren uitstekend. Met 130 procent rendement hebben campagnes in tijdschriften zelfs het hoogste rendement. Ze hebben een laag, maar zeer gericht bereik. Hoewel het bereik van tv en daarna radio hoog is, presteren deze kanalen met een ROI van respectievelijk 60 en 80 procent ondergemiddeld. Het massabereik biedt tv een goed uitgangspunt, maar door de overvloedige inzet neemt de effectiviteit af. Bij radio blijken vooral goed getimede, krachtige boodschappen goed te werken.

Succesfactoren

Conclusie uit dit onderzoek is dat het draait om verhoudingen binnen de mediamix. Het is aan te raden om niet te zwaar in te zetten op één kanaal. Optimalisatie van reclamecontracten is belangrijk; hier valt winst te behalen. Tv wordt vaak niet kostenefficiënt ingezet door (te) veel confrontaties. Dagbladen blijken een verstandige keuze. Ze leveren een uitstekend rendement op, vooral bij meerdere plaatsingen. Een gebalanceerde mix van gevestigde media en nieuwe media is belangrijk. Maar de boodschap is bovenal zijn om niet ‘penny wise pound foolish’ te handelen.

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Papieren krant daalt snel in oplage Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt...
  2. Gedrukte oplages duikelen naar beneden Bijna alle dagbladen en tijdschriften dalen in de papieren oplages, maar dagbladen groeien digitaal nog wel. Grootste daler is Veronica Magazine met een min van 130.000 exemplaren....
  3. Financial Times op winst met gedrukte krant Goed nieuws voor de papieren krant: de gedrukte editie van de Britse Financial Times maakt zelfs zonder advertenties nog winst, zegt topman John Ridding tegen persbureau Reuters. ‘Geen denken aan...
  4. Jaarverslag Uitgevers: samenvatting op papier, rest digitaal Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) gaat met haar tijd mee. Het jaarverslag 2013 kent drie verschijningsvormen: een ‘overzichtelijke’ samenvatting in print en het volledige verslag digitaal op de site. Maar ook...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

19 februari 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: ndp nieuwsmedia

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Kodak neemt CTP-activiteiten over van ECRM 22 april 2021
  • Aanmelden voor FESPA Amsterdam 2021 vanaf nu mogelijk 22 april 2021
  • Mimaki SUJV-160 inkjetprinter met Fujifilm inkten voor printen op leer 22 april 2021
  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe iMac onverwacht tijdens ‘Spring Loaded’
  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing