• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Verkoop neemt toe maar ook zorgen om energiekosten

BRANCHE - Het KVGO publiceerde afgelopen week de tweede 'Barometer' een onderzoeksmonitor die verschillende aandachtspunten van de branche in kaart brengt. De KVGO leden vormen de doelgroep om de vragenlijst in te vullen.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door de redactie. Overweeg een abonnement op printmedianieuws voor diepgang, analyses, onderzoeken, trends en ontwikkelingen

KVGO noemt in de inleiding van het recent gepubliceerde artikel met name de cijfers voor het vertrouwen in de toename van de verkoop resultaten en de zorgen om de energiekosten. 80% van de KVGO leden zeggen dat in de komende drie maanden de verkopen zullen toenemen. Daarvan zegt 35% dat de verkopen goed zullen zijn, 45% geeft voorspelt de toename in de verkoop als voldoende. 20% voorziet slechte resultaten.
Als we terugblikken op het rapport 'Grafimediabranche - Economische ontwikkeling 2022', dan is de voorspelling voor een beter resultaat in het vierde kwartaal historisch gezien min of meer een 'open deur'.
Niet zo voor de hand liggend - althans vanuit een meer lange termijn historische terugblik - zijn de zorgen rondom de energieprijzen. 40% van de ondernemers zegt problemen te ervaren bij de huidige hoge energieprijzen, waarvan 7,5% zegt echt grote problemen te verwachten.

Grafische bedrijven investeren in combinatie met reeks van zorgen

Een positief gegeven is het feit dat maar liefst 47,5% van de bedrijven zegt investeringen te gaan doen van substantiële omvang. Dat staat in contrast tot het recente onderzoek 'Nederlandse Innovatie Monitor 2023' (*) door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam. Dat rapport wordt vandaag gepresenteerd.
50% van het bedrijfsleven zegt te kampen met zorgen rondom de hoge energiekosten, 75% heeft last van krapte op de arbeidsmarkt en bijna 50% heeft tekorten aan grondstoffen (inclusief de last van hoge kosten) voor de productie. 25% van het bedrijfsleven zegt gelijktijdig last te hebben van deze drie belemmeringen.
Het rapport zegt dat daardoor bedrijven zeer terughoudend zijn met innoveren en daarmee remmend werken op de groei van de economie in zijn algemeenheid.

Bedrijven beperken hun investeringen veelal tot kleinere verbeteringen aan producten en diensten. Uitgaven aan grote innovaties dalen daarentegen al drie jaar op rij.

65% van de KVGO leden zegt juist één of meerdere nieuwe of significante verbeterde producten of diensten te hebben gelanceerd. De bedrijven zien volop kansen in digitalisering/automatisering, updates van het machinepark, nieuwe markten en ook samenwerking. Digitalisering wordt overigens ook als risico bestempeld, naast hogere rentetarieven, zorgen om personeel, komende cao eisen, krimpende markt en regeldruk vanuit de overheid. Eigenaren van grafische bedrijven maken zich vooral ook zorgen over de te kleine omvang van hun bedrijf en het onvermogen om hogere kosten door te kunnen berekenen.

Henk Volberda, hoogleraar strategie & innovatie aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoeksleider van de Innovatie Monitor, zegt: "Juist nu investeren is goed voor de winstgevendheid in de nabije toekomt." Hij becijferde dat 3 procent van het bruto binnenlands product geïnvesteerd zou moeten worden in onderzoek en ontwikkeling, momenteel zit ons land op 2,2 procent.

Verduurzaming

In de kop van het artikel wordt vooral benadrukt dat het bedrijfsleven minder 'klimaatambitieus' zal zijn door de genoemde beperkingen. Binnen de KVGO Barometer zien leden risico's binnen de economische ontwikkelingen om te investeren in verduurzaming. Ze verwachten dan ook steun vanuit de overheid om dit te kunnen realiseren.

In die zin is de grafische branche (althans binnen de reacties van KVGO leden) gunstig te noemen binnen het innovatie- en investeringsklimaat. 47,5% van de bedrijven zegt de investeringen te doen uit eigen middelen, slechts 7,5% overweegt de financiering via een bank te doen.

Personeel

Uit de Nederlandse Innovatie Monitor blijkt dat bedrijven wel meer doen om hun personeel te behouden. Dit jaar werd gemiddeld 5% van de omzet aan opleidingen besteed. Dat was in 2022 nog 2%.
Binnen de KVGO Barometer zegt 20% dat de personele omvang zal toenemen. 70% zegt dat de omvang gelijk zal blijven en 10% voorziet (enige) krimp in de omvang van hun bedrijf. Opvallend is dat 22,5% concreet vraagt om een hogere beloning. Het ziekteverzuim liet in 32,5% van de gevallen een dalende trend zien.

Nuttig instrument vraagt om meer deelname vanuit de leden

De KVGO Barometer is een nuttige momentopname die periodiek zicht biedt op de ontwikkelingen binnen de branche. Vergelijking met brancherapporten als 'Grafimedia in Cijfers' en 'Grafimediabranche economische ontwikkelingen' van het A&O fonds grafimediabranche, maken het plaatje compleet.

Het is echter wel jammer dat voor deze Barometer slechts 10% van de KVGO leden bereid was om de vragenlijst in te vullen. Dat kan veel beter, juist om de cijfers dan ook met relevantie tegen algemene ontwikkelingen 'aan te kunnen houden'. Misschien is het een idee om de Barometer open te stellen voor de gehele branche. Het is een mooi marketing instrument om dan juist lid te worden van het KVGO. De Barometer heeft die aantrekkende potentie zeker in zich!

(*) Op basis van de Nederlandse Innovatie Monitor 2023 wordt ook de winnaar bekend gemaakt van de Nederlandse Innovatie Prijs 2023. De bekendmaking vindt plaats tijdens het AVROTROS-televisieprogramma De Wereld van Morgen dat wordt uitgezonden op dinsdagavond 24 oktober om 20.30 uur op NPO1. De genomineerden voor de prestigieuze prijs zijn: Agri Poppe, Evalan, Mienis Waterzuivering, Momo Medical en The Protein Brewery.

• Bronnen: KVGO, Nederlandse Innovatie Monitor 2023
• Bekijk de details binnen de KVGO Barometer (infographic, PDF)

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. KVGO Barometer nieuwe onderzoeksmonitor BRANCHE - Gisteren verscheen de eerste KVGO Barometer, een overzicht met een aantal indicatoren die zicht geeft op de ontwikkeling van printmediabedrijven binnen de branche. Een zinvol initiatief, waar de...
  2. Energiekosten houden KVGO-leden in de greep BRANCHE - Op 30 juni jl. ging het KVGO rechtstreeks in gesprek met de minister voor Klimaat en Energie, Rob Jetten, over de energiecrisis en de impact hiervan op de...
  3. Gaat de staking voor een doorbraak zorgen? Morgen houdt FNV KIEM een landelijke actiedag. ‘Leg op donderdag 8 oktober het werk neer en komt allen naar Utrecht voor een goede cao.’ Maar wat daarna? Wéér overleg of...
  4. Nuances nodig in ‘Grafimedia in cijfers 2015’ Het aantal faillisementen in de branche lijkt af te nemen, van 140 in 2010 tot 75 in 2014. Een voorbode voor herstel van de branche of slechts een beetje positieve...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 oktober 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: barometer, duurzaamheid, energie, Innovatie, investeren, kvgo, personeel, verkoop

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.