BRANCHE – Ondanks ligt stijgende cijfers rondom het aantal landelijke faillissementen blijft het aantal faillissementen binnen de printmediabranche zeer beperkt. In Grafimedia in Cijfers 2021 werden relatief positieve cijfers vermeld. Wat wordt het beeld van 2022?
Premium...
Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
PRODUCTIE INNOVATIE – Het B1 formaat is in offset een gewoon te noemen formaat. De meeste bekende persfabrikanten bieden in dit segment diverse oplossingen aan voor zowel commercial print als voor specifieke toepassingen. Binnen inkjet biedt B1 een betrekkelijk kleine reeks oplossingen, met zeer uiteenlopende specificaties.
Premium...
Grafische 3D op Sign & Print Expo en gelijke beurzen
SIGNPRINT – Volgens de signbranche worden 3D-displays graag ingezet op POP- en/of POS-locaties*. Opvallende vormuitingen trekken nu eenmaal aandacht en ondersteunen de commercie. En signmaker-beurzen tonen graag wat designers creëren en machines plus materialen kunnen maken in 3D-displaywerken. Deel 1.
Premium...
Lokale beurzen trekken aan, grote beurzen onder druk
EVENEMENTEN – De bewijzen dat kleinschalige landelijke beurzen aantrekken, stapelen zich op. Met nog ruim 2 jaar richting drupa 2024, is het de vraag of de lokale trends het gaan winnen. Recent werden grotere beurzen als Labelexpo in Brussel en ook PSI in Düsseldorf uitgesteld.
Premium...
Collegiale grap of grensoverschrijdend gedrag?
SOCIAAL – Denk je in: een personeelsfeest. Lekker kletsen en dansen met collega’s in een ongedwongen sfeer. Eén van hen, Eline, studeert filosofie in haar vrije tijd. Ze vertelt dat ze een scriptie schrijft over fistfucking. Hilariteit alom……
Premium...
XXL 3D-signprint wordt 3D-art door ‘3D Next Level’
SIGNPRINT – Massivit’s grootformaat 3D-printer zou een winstpunt worden voor grootformaat 3D-signage. Voordien werden 3D-reclamedisplays opgebouwd uit piepschuim, afgedekt met polyester. Het Maaslandse ‘3D Next Level’ stapte 2018 over op de Massivit-1800 3D-printer. Na taaie volharding èn additionele 3D-printtechniek, nú een succes; vooral in XXL 3D-artprint!
Premium...
Apple Mac Studio geen optie voor grafische bedrijven
PRODUCTIE INNOVATIE – De iMac blijft het favoriete werkstation voor ‘doornee’ grafische bedrijven. De Mac Pro kwam al helemaal niet voor in de branche met een prijs van pakweg 5400 euro. De Mac Studio zal met een prijskaartje vanaf ruim 1900 euro ook de branche niet bereiken.
Premium...
Opmerkelijke ‘samenwerking brancheclubs’
OPINIE – Deze week ontving de redactie een weinig zeggend persbericht dat KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O fonds grafimediabranche gaan samenwerken voor een toekomstgerichte bedrijfstak. Was dat nog niet het geval dan?
Lees verder...
Xeikon TITON: toner met de voordelen van UV
PARTNER BIJDRAGE – De druk op voedselveiligheid gecombineerd met de recyclebaarheid van toners en inkjet inkten, maken het noodzakelijk consumables te ontwikkelen die plastic verpakkingen kunnen reduceren en gelijktijdig op papier veilig en geur- en smaakloos zijn.
Lees verder...
Heidelberg actiever op zoek naar nieuwe markten
TOELEVERANCIERS – Met ‘The Power of Color’ trapte de nieuwe CEO Dr. Ludwin Monz precies op 1 april af met het nieuwe gebroken boekjaar voor de persfabrikant. Monz zei bij zijn aantreden dat Heidelberg zijn technologie kennis wil inzetten voor nieuwe markten.
Premium...
Reclameland: in maart ruim 600.000 vel B1op Landa
PARTNERBIJDRAGE – In een gemiddelde maand zegt het bedrijf ongeveer 400.000 vel te verwerken op de Landa S10P. De op B1 gebaseerde machine verwerkte ca. 3.500 jobs met meerdere bestellingen per job.
Lees verder...
Ghent Workgroup: nieuwe GWG 2022 specificaties
PRODUCTIE INNOVATIE – In de afgelopen jaren zijn er veel afzonderlijke inspanningen geleverd voor deelsegmenten, zoals sign, print en verpakkingen. Nu na 7 jaar werd het tijd om een algehele update te leveren voor het gehele speelveld, dus ook traditionele offset.
Premium...
Einde naam NRC Handelsblad, avondeditie verdwijnt
BEDRIJVEN – Uitgever Mediahuis heeft besloten om per 25 april te stoppen met de avondeditie van dagblad NRC. Daarmee verdwijnt de naam NRC Handelsblad. De uitgever gaf aan dat de distributiekosten voor de titel te hoog zouden zijn.
Premium...
‘Grafimedia in Cijfers 2021’: feiten en conclusies
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie staat weer vol met actuele cijfers, waarbij in het eerste hoofdstuk natuurlijk verwezen wordt naar de gevolgen van de coronacrisis. Niemand kon vermoeden dat we net na het broze herstel na de pandemie opnieuw zouden worden geconfronteerd met de nog onvoorspelbare gevolgen, veroorzaakt door de situatie in de Oekraïne.
Premium...
Tweede SCREEN Truepress Jet 520HD+ bij Pulmen
PARTNER BIJDRAGE – De omzet van de Spaanse drukkerij Pulmen nam maar liefst met meer dan 60 procent toe na de installatie van tweede SCREEN Truepress Jet 520HD+. De overwegingen en ervaringen van een jong Spaans bedrijf net ten zuiden van Madrid.
Lees verder...
Succesvolle herstart Sign&Print Expo 2022
EVENEMENT – Met 5800 bezoekers verdeeld over drie dagen werd Sign&Print Expo 2022 beter bezocht dan verwacht. Er werd gerekend op 5000 bezoekers. Nog lang niet de 9000 bezoekers die in 2019 werden ontvangen, maar wel een teken dat de branche weer zin heeft in een beurs op lokatie.
Premium...
3D-colourprint: randen van het mogelijke in desktop
PRODUCTIE INNOVATIE – Desktop 3D-print is de wereld van 3D-printliefhebbers. Zij willen óók kleurvariatie. Maar dan wel lowcost! Nu een tochtje langs mid- & low-end fullcolour 3D-printsystemen, van onder andere FabLab-Benelux.
Premium...
Inkjet volop in ontwikkeling, offset en toner blijven
EVENEMENT – De discussie zal voorlopig aanhouden, inkjet heeft de laatste twee jaar flinke ontwikkelingen doorgemaakt, het aandeel digitale producties is echter nog relatief laag. Maar de financiële waarde van het marktaandeel digitaal neemt snel toe. Wat zeiden de deskundigen aan tafel tijdens Sign&Print Expo 2022?
Lees verder...
Leverzekerheid bepalend, kosten minder grote rol
EVENEMENT – Tijdens het tweede ‘ronde tafel gesprek’ op Sign&Print Expo 2022 ging het over kosten en prijzen ten gevolgde van de huidige economische situatie. Oscar Jager van Veldhuis Media zei dat een goede relatie met toeleveranciers de basis is voor voldoende consumables. Kosten zijn dan vaak minder belangrijk dan gedacht.
Lees verder...
Royal Mail weert milieuonvriendelijke printprocessen
BRANCHE – Begin januari van dit jaar verschenen al verschillende berichten in de media dat het Engelse Royal Mail nieuwe milieurichtlijnen ging toepassen, waarbij nogal wat discusie ontstond over de recyclebaarheid van geprinte of gedrukte media met conventionele inkten, toners of inkjetinkten.
Premium...

Reacties