SIGNPRINT – Na de fysieke ‘klopvaste’ 3D-print belichten we nu verrassende eyecatchers: opgeblazen 3D-signs in publieke ruimtes en meer. Evenementen, verenigingen, bedrijven en privépersonen gebruiken ze graag. Je kunt er niet omheen; hoe groter hoe beter.
Premium...
#OPS2022: Platformen, customization en werkklimaat
EVENEMENTEN – Deel 2 van het verslag van het Online Print Symposium eind april in München met de belangrijkste online print trends op een rijtje gezet. Vandaag: Online print naar platformeconomie; mass customization en een gezond werknemersklimaat.
Premium...
Winstgevend boekjaar 2021/2022 voor Heidelberg
FINANCIEEL – Met een jaaromzet van 2.183 miljard euro heeft Heidelberg ca. 14% meer omzet geboekt in vergelijking tot het boekjaar 2020/2021. Het gebroken boekjaar eindigt jaarlijks op 31 maart. Het jaar werd afgesloten met winst na belastingen.
Premium...
KVGO-leden onnodig belast met regelzucht NVWA
OPINIE – NVWA controleert op naleving Europese Verordening ‘hout en houtproducten’. Dat is natuurlijk prima. Maar om ook drukkerijen in de keten van te controleren bedrijven op te nemen, lijkt eerder op te ver doorgevoerde regeltjes, dan op een nuttige maatregel.
Lees verder...
Canon MAKE IT ’22 Benelux event in Venlo
PARTNER BIJDRAGE – Op dinsdag 17 & woensdag 18 mei 2022 wordt in het Canon Customer Experience Center in Venlo het MAKE IT ’22 Benelux event gehouden. Een volledig dagprogramma onder leiding van dagvoorzitter Thijs van Thienen.
Lees verder...
3D-gevelsignage; relieken uit kunstig vakverleden?
SIGNPRINT – 3D-uithangborden en 3D-gevelsignage vallen onder outdoor-advertising*, met driedimensionaliteit in de hoofdrol. Modernisering heeft uitgefreesde-, handmatig afgewerkte signborden (uithang- en op palen) tot zeldzaamheden gemaakt. Wat zijn nu signindustrie’s voornaamste alternatieven?
Premium...
Ondanks rust bij UPM blijft papiermarkt onrustig
TOELEVERANCIERS – De gedane oproepen van verschillende belangenorganisaties in met name Europa maar ook daarbuiten om de staking te beëindigen hielpen niet. The Finnish Paperworkers’ Union hield voet bij stuk en liet de staking maar liefst 110 dagen duren. Bij UPM is de rust dus ’terug’, maar met flink wat imagoschade. De kans dat ‘het’ papier terugkomt, is ook bij UPM relatief klein.
Premium...
Dé trends vanuit het Online Print Symposium 2022
EVENEMENT – ‘Start Up and Print Online!’ Het thema van het Online Print Symposium vorige week in München roept ondernemers op om te beginnen met online print. Maar welke kansen zijn er dan? De presentaties op het netwerkevent geven je enkele aanknopingspunten!
Premium...
Innovaties bij de productie van enveloppen
BEDRIJVEN – Kritische succesfactoren in de verkoop zijn wel kennis van zaken en klantvriendelijkheid. Nu, daar hoef je bij het eventueel ontbreken daarvan bij Jeroen Dortland van de firma Dortland en Van Beem niet bang voor te zijn. Indrukwekkend hoe Jeroen bevlogen en enthousiast praat over het bedrijf en de producten.
Premium...
Innoveren op de werkvloer doe je met je medewerkers
BRANCHE – De onlangs aangekondigde samenwerking tussen KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O Fonds Grafimediabranche krijgt komende maand al een concrete invulling met regionale bijeenkomsten, waarin ondernemers vertellen wat zij hebben gedaan om samen met hun medewerkers te innoveren.
Lees verder...
NRC: “Is geen papier beter voor het milieu?”
MILIEU – Onder de rubriek ‘Goed leven’ stelt redacteur Gijsbert van Es zichzelf de vraag of ‘geen papier’ beter is voor het milieu. Hij zegt dat dat het geval is bij het lezen van meer dan 30 e-books. Digitaal is zeker niet op voorhand schoner.
Premium...
Benelux Online Print Event, Powered by Four Pees!
PARTNER BIJDRAGE – Onder de titel: ‘Back to (e-)business’ organiseert VIGC haar jaarlijkse Benelux Online Print Event, beter bekend onder #BOPE. Na de coronaperikelen vindt de komende editie op 8 juni weer als vanouds plaats in de ZOO van Antwerpen.
Lees verder...
Wat 3D in star papier kán, triggert branche en kunsten
BRANCHE – Papier en karton zijn wel buigzaam, maar worden als star ervaren. Zeker vergeleken met krimpfolie om verpakkingen en foliewraps om auto’s. Met pop-up en kunstzinnigheid bewijzen grafici en designers hoe 3D-flexibel het papier en karton kan zijn in hun handen. Met 2D-materialen creëren ze 3D-beleving. Deel 2.
Premium...
Kansen in de markt voor formulieren en waardepapier
BEDRIJVEN – De veronderstelling dat er door de digitalisering niet of nauwelijks nog papieren formulieren gebruikt worden, blijkt bij een bezoek aan producent Profix niet helemaal waar te zijn. Daar worden ze namelijk nog vijf dagen in de week in zeer grote volumes geproduceerd.
Premium...
Wat 3D in star papier kán, triggert branche en kunsten
BRANCHE – Papier en karton zijn wel buigzaam, maar worden als star ervaren. Zeker vergeleken met krimpfolie om verpakkingen en foliewraps om auto’s. Met pop-up en kunstzinnigheid bewijzen grafici en designers hoe 3D-flexibel het papier en karton kan zijn in hun handen. Met 2D-materialen creëren ze 3D-beleving. Deel 1.
Premium...
GrafiStore automatiseert krantenproductie BDU Print
PARTNER BIJDRAGE – GrafiStore uit Almelo is een bekende speler op het snijvlak van automatisering en proces optimalisatie binnen grafische creatie- en productieprocessen. Eén van de recent afgeronde projecten vond plaats bij BDU Print voor onder andere de krantentitel Tubantia.
Lees verder...
Grafische 3D op Sign & Print Expo en gelijke beurzen
SIGNPRINT – Volgens de signbranche worden 3D-displays graag ingezet op POP- en/of POS-locaties*. Opvallende vormuitingen trekken nu eenmaal aandacht en ondersteunen de commercie. En signmaker-beurzen tonen graag wat designers creëren en machines plus materialen kunnen maken in 3D-displaywerken. Deel 2.
Premium...
Niels Postma: enthousiaste nerd en gek op slim papier
BEDRIJVEN – Niels Postma komt totaal niet uit de grafische markt, is jurist van huis uit. Hij wist niets van afloop, PMS of het verschil tussen een drukpers en een printer. Hij was echter wel verrast door de hoge mate van recycling binnen de branche. Dat was de trigger om zich verder te verdiepen in de branche.
Premium...
‘Random stickers’ Kopak op Canon VarioPrint i300
PARTNER BIJDRAGE – Koert van de Kerkhof, directeur/eigenaar van Kopak in Tilburg, is er duidelijk over, de Canon VarioPrint i300 zal voor relatief eenvoudige producties worden ingezet: stickers. Maar dan wel zodanig random via variabele dataprinting dat Kopak daarmee een unieke positie in de markt verkrijgt.
Lees verder...
Aantal faillissementen in branche nu historisch laag
BRANCHE – Ondanks ligt stijgende cijfers rondom het aantal landelijke faillissementen blijft het aantal faillissementen binnen de printmediabranche zeer beperkt. In Grafimedia in Cijfers 2021 werden relatief positieve cijfers vermeld. Wat wordt het beeld van 2022?
Premium...

Reacties