ALGEMEEN – Het is 24 december. De laatste werkdag voor de komende Kerstdagen. Veelal drukte om nog dingen ‘af te krijgen’ voor het einde van het jaar. Een terugkomende fenomeen, dat zelfs na Kerst nog de nodige (?) stress op kan leveren. Neem het er even van, het leven gaat ook daarna gewoon weer door.
Lees verder...
Sluiting dreigt voor Amsterdamse drukkerij Mediahuis
BEDRIJVEN – In de Westkrant, een onafhankelijk nieuwsmedium voor Amsterdam-West, staat een bericht gepubliceerd over de mogelijke sluiting van de Amsterdamse drukkerij bij de Telegraaf. Dat artikel werd 8 dagen geleden gepubliceerd en is het enige bericht dat over dit voornemen is gepubliceerd.
Lees verder...
Wordt mensenlijke taal het nieuwe ‘programmeren’?
PRODUCTIE INNOVATIE – Met alle ophef rondom ChatGPT van OpenAI is in twee jaar tijd een ware revolutie ontketend op het gebied van software. Alles wordt Artificial Intelligence (AI) genoemd. Die aanvankelijke lachwekkende claim wordt echter steeds vaker bewaarheid. Wat gaan Custom GPT’s veranderen aan workflows binnen de printmedia branche?
Premium...
Het jaar 2024: mensen, milieu en opinie
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuwscategorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 3: mensen, milieu en opinie.
Lees verder...
Doorvragen na het eerste ChatGPT antwoord
OPINIE – Gisteren stelde de redactie een vraag aan ChatGPT een visie te geven op de ontwikkelingen binnen de printmedia branche. De reactie die de de redactie kreeg voorgeschoteld was over het algemeen nauwkeurig en dus ook publicatie waardig. Toch ontbraken er een tweetal belangrijke zaken: personele aspecten en marktsegmenten als verpakkingen en etiketten.
Premium...
De toekomst van print volgens ChatGPT
OPINIE – De redactie nam deze week een abonnement op de bekende AI applicatie ChatGPT. De betaalde versie zou met ChatGPT 4 nog een stuk beter zijn dan de gratis versie. De redactie stelde een gerichte vraag over de toekomst van print. Oordeel zelf.
Premium...
Het jaar 2024: evenementen, financieel en innovatie
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuwscategorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel2: evenementen, financieel en innovatie.
Lees verder...
Fusies en overnames in verpakkingsmedia EU
VERPAKKINGSMEDIA – Deloitte publiceert per kwartaal de ‘Packaging Industry M&A Deal Tracker’. De periodieke nieuwsbrief biedt een overzicht van geselecteerde fusies en overnames, marktinformatie en bedrijfsnieuws uit de wereldwijde verpakkingsindustrie met een Europese focus. Een samenvatting over de resultaten van het derde kwartaal.
Premium...
Het jaar 2024: bedrijven, branche, buitenland
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuws categorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel1: bedrijven, branche en het buitenland.
Lees verder...
Heidelberg snijdt in personeelsbestand: 450 banen
TOELEVERANCIERS – Nadat Komori en Koenig & Bauer in de afgelopen weken plannen hebben ontvouwd om de toekomst zeker te stellen volgt nu ook Heidelberg. Dat doen zij met een aangekondigde personele krimp van 450 banen bij haar grootste productie locatie in Wiesloch-Walldorf.
Premium...
Veel handen, licht werk op Reusable Packaging Fair?
EVENEMENT – ’s-Hertogenbosch was 19 november ‘the place to be’ voor bijna 500 geïnteresseerden, vooral bevlogen door herbruikbare verpakkingen. De hybride raakvlakken met het (soms grafische) verpakkingsmétier, verzendlogistiek en eventmarketing creëerden een brede deelnemerspopulatie aan dit milieuvriendelijke evenement. Deel 2.
Premium...
Bestaat er voor alles een ‘digitale productie potentie’?
PRODUCTIE INNOVATIE – German Sacristan schreef voor Keypoint Intelligence een artikel met daarin centraal de vraag ‘kunnen álle potentiële printvolumes digitaal worden geproduceerd?’. Een interessant vraagstuk. De redactie maakte een analyse van zijn conclusies en geeft waar nodig aanvullende commentaren.
Premium...
Veel handen, licht werk op Reusable Packaging Fair?
EVENEMENT – ’s-Hertogenbosch was 19 november ‘the place to be’ voor bijna 500 geïnteresseerden, vooral bevlogen door herbruikbare verpakkingen. De hybride raakvlakken met het (soms grafische) verpakkingsmétier, verzendlogistiek en eventmarketing creëerden een brede deelnemerspopulatie aan dit milieuvriendelijke evenement. Deel 1.
Premium...
Slimmer werken met AI: co-intelligentie basisboek
OPINIE – Vorige week besteedde de redactie aandacht aan het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, met als slogan ‘ChatGPT en AI in je schrijfproces’. Dat boek opent de ogen van menig ChatGPT gebruiker en leert je om ChatGPT bijna ‘menselijker’ te gebruiken, waardoor de resultaten van hetgeen je als antwoorden krijgt, daadwerkelijk tijd kan besparen in je creativiteit en productiviteit. Het boek ‘Co Intelligence’ van Ethan Mollick beoordeelt de redactie als ‘het AI basisboek’.
Lees verder...
Optimum Group traint etikettenflexo èn PPWR regels
VERPAKKINGSMEDIA – 80 gasten (opdrachtgevers en stakeholders) doorliepen 10 oktober jl. drie workshops bij ‘Etiket Nederland’-Alkmaar. Die gingen over etikettenproductie in flexodruk, outlook op de aanstaande PPWR EU-wetgeving en de praktische voorbeeldtraining. Optimum Group bood eerder eenzelfde ‘PPWR Masterclass’ aan in Optimum-locaties Bladel, Enschede, Oud Gastel en Wellen-B. Deel 2.
Premium...
Epson rondt aankoop Fiery aandeel van EFI af
TOELEVERANCIERS – Het mag zeker opvallend worden genoemd dat de bekende EFI Fiery front-end technologie voortaan door Epson zal worden verkocht. Epson is in het high-end segment voornamelijk bekend in de etiketten markt met de SurePress en in het groot formaat segment met de SureColor. Naar eigen zeggen blijft het Fiery product belangrijk voor vele high-end printsystemen ontwikkelaars.
Premium...
Top Koenig & Bauer wordt radicaal vernieuwd
TOELEVERANCIERS – Nadat Komori ruim anderhalve week geleden in de media bekend maakte de focus te verleggen naar digitaal en verpakkingen, is het nu de beurt aan Koenig & Bauer de ‘zaak radicaal te vernieuwen’. Wat zijn de plannen?
Premium...
Optimum Group traint etikettenflexo èn PPWR regels
VERPAKKINGSMEDIA – 80 gasten (opdrachtgevers en stakeholders) doorliepen 10 oktober jl. drie workshops bij ‘Etiket Nederland’-Alkmaar. Die gingen over etikettenproductie in flexodruk, outlook op de aanstaande PPWR EU-wetgeving en de praktische voorbeeldtraining. Optimum Group bood eerder eenzelfde ‘PPWR Masterclass’ aan in Optimum-locaties Bladel, Enschede, Oud Gastel en Wellen-B. Deel 1.
Premium...
ChatGPT na 2 jaar, wordt het ons tweede brein?
OPINIE – Op 30 november 2022 werd het taalmodel voor ChatGPT gelanceerd. Sam Altman is momenteel één van de meest spraakmakende ondernemers in Silicon Valley. Er ontstond een hype aan berichten op social media, in blogs, in video’s en op radio en televisie: van angstaanjagende doemscenario’s tot mensen die de ontwikkelingen meteen omarmden en er meteen mee aan de slag gingen. Een review van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’.
Lees verder...
Breaking: René de Heij keert terug in print bij……
PERSBERICHT – René de Heij wordt de nieuwe managing director van print.com. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend in onderstaand persbericht. De Heij is geen onbekende in de printwereld, hij was jarenlang directeur bij Probo. Na zijn vertrek aldaar bewoog hij zich met zijn kennis in een ‘andere wereld’, maar keert nu terug.
Lees verder...

Reacties