PRODUCTIE INNOVATIE – In aanloop naar de paneldiscussie tijdens het VIGC Benelux Online Print Event op 26 maart in Gorinchem, een inleiding aangaande achtergronden van de platformeconomie in relatie tot de printmediamedia branche. Maken ook kleine printmediabedrijven een kans, of is het fenomeen alleen weggelegd voor de grootste spelers die vooral ook buiten ’s lands grenzen willen gaan opereren. Deel 1: wat zijn platformen?
Premium...
Een grafisch bedrijf als eenmanszaak in 2025
BEDRIJVEN – Het fenomeen bestaat nog. Bedoeld wordt een grafisch bedrijf als een eenmanszaak. Dus echt een bedrijf waar de eigenaar (bijna) alles zelf doet. Van offerte tot en met bezorgen en factureren, de inkoop en de commercie. Een uitzondering is hooguit de financiële administratie. Een bedrijf waar dit zo werkt is DSW in het Limburgse Stramproy. De redactie ging eens kijken.
Premium...
De positie van Gelato in internationale context
MENSEN – Mediapartner INKISH sprak onlangs met de CEO van Gelato. Deze ontwikkelaar kwam vorige week ter sprake in het artikel ‘Printful en Printify fuseren tot ‘Fyul’’, waarbinnen hun beider positie in relatie werd gebracht tot mogelijke concurrentie vanuit sofware ontwikkelaar Gelato. Morten Reitoft stelde vragen in een 40 minuten durend interview. De redactie vatte de high-light samen, met waar nodig aanvullende nuances. Een opzienbarend gesprek.
Premium...
Workflow gereedschappen ‘slim’, maar (nog) geen AI
PRODUCTIE INNOVATIE – ChatGPT is zonder twijfel het meest tastbare en eenvoudig te bedienen stuk gereedschap als startpunt voor het ‘eerste’ gebruik van AI. Binnen vele printmedia gereedschappen is AI een ‘onderliggende motor’. Maar niet alles is zomaar AI. Wat voorbeelden van printmedia workflow gereedschappen die (nog) geen directe AI bieden.
Premium...
Doe mee aan de ‘AI Enquête Printmedia’
PRODUCTIE INNOVATIE – De redactie is benieuwd naar de huidige stand van zaken rondom het gebruik van AI binnen de printmediabranche. Daarvoor is aan ChatGPT gevraagd een formulier te maken met de meest relevante vragen.
Lees verder...
Printful en Printify fuseren tot ‘Fyul’
BUITENLAND – Voor ons relatief onbekende namen, Printful en Printify. Beide bedrijven zijn als start-ups ontstaan in Letland en hebben een flinke wereldwijde omvang gerealiseerd . De achtergronden bij de fusie.
Premium...
Den Houter: “Wij bewegen mee met onze klanten.”
BEDRIJVEN – Toen de stem van het navigatiesysteem zei dat de plaats van bestemming bereikt was zit je in eerste instantie toch vreemd te kijken. Zo van klopt dit wel? Of is misschien het verkeerde adres ingevoerd. Het bleek te kloppen.
Premium...
Als ondernemers meedoen aan voorspellen toekomst
BRANCHE – In ons land worden bedrijfstak gebonden cijfers onttrokken aan cijfers, statistieken en voorspellingen door onder andere CBS, KvK, CPB en banken, in kaart gebracht door GOC in opdracht van A&O fonds grafimediabranche. Vanuit het KVGO doet een aantal ledenbedrijven mee aan periodieke enquêtes. Is dat samenspel voldoende om relevante voorspellingen te doen over de toekomst?
Lees verder...
44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
COLUMN – Afgelopen week werd ik 67. Tal van mensen feliciteerden me met deze nieuwe ‘levensfase’. Voel ik dat zelf ook zo? Nee, niet echt. Een groot verschil is wel, dat ik na 31 jaar zelfstandig ondernemerschap nu elke maand ‘automatisch’ AOW en pensioen overgemaakt krijg. Maar verder blijf ik toch wel aan het werk, zolang ik ‘het’ leuk vind. ‘Mijn 44 jaar’ in vogelvlucht (*).
Lees verder...
Cloudprinter start Cloudprinter Labs in Oekraïne
PARTNERBIJDRAGE – Halverwege 2024 sprak de redactie uitgebreid met CEO Martijn Eier van Cloudprinter.com over de situatie in het land waar zijn bedrijf actief is met een flinke ploeg software ontwikkelaars. Onlangs zette hij aldaar Cloudprinter Labs op om lokale mensen op te leiden in het printmedia landschap.
Lees verder...
INKISH neemt belang in Printing Connect Online
PARTNERBIJDRAGE – INKISH en Printing Connect Online fuseren tot een nieuw samenwerkingsverband, waarbij ze hun wereldwijde aanwezigheid en contentcreatie capaciteiten optimaal benutten. Morten Reitoft wordt hoofdredacteur voor Printing Connect Online.
Lees verder...
Meerdere turbulente factoren bij onze oosterburen
BUITENLAND – BVDM (het Duitse KVGO) publiceert maandelijks de trends binnen de Duitse printmedia branche op basis van drie kenmerken: het ondernemersklimaat, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen. Nu flinke schommelingen in met name het tweede en derde kwartaal, laat het vierde kwartaal een licht dalende trend zien.
Premium...
Kodak Prosper 7000 Turbo voor het eerst in Europa
TOELEVERANCIERS – Zoeken naar de successen van de door Kodak genoemde ‘snelste inkjetpers ter wereld’ levert slechts één installatie op bij Mercury Print Productions in Rochester in de staat New York in de Verenigde Staten. De verkoop vond volgens Kodak begin november 2023 plaats. Sindsdien is er niet veel meer vernomen van de ‘7000’, die volgende maand op de Hunkeler Innovationdays te zien zal zijn in Lüzern.
Premium...
Hunkeler Innovationdays 2025 groter dan in 2023
EVENEMENT – Het jaar is amper begonnen en het aftellen voor een event van ‘wereldformaat’ is al meteen in volle gang. De Hunkeler Innovationdays worden langzaam maar zeker ‘de standaard’ op het gebied van snel innoverende ontwikkelingen op het gebied van inkjet. Is de 2025 editie op dit gebied nu al te voorspellen?
Premium...
Capp’r herbruikbare schenkdop massaal gekopieerd
VERPAKKINGSMEDIA – Herbruikbare schenkdop voor drankenkartons? ‘Ei van Columbus’ zou je denken. Zéker als de claim van 70% besparing ‘non-renewable plastics’ wordt gehaald. Capp’r is een Nederlandse vinding en inmiddels door China gekopieerd. AliExpress en Amazon verkopen eenzelfde oplossing!
Premium...
De AI visie van Prindustry: ruimschoots voor 2030
PRODUCTIE INNOVATIE – In een serie artikelen rondom kunstmatige intelligentie geven verschillende deskundigen vanuit de printmedia branche hun visie op het gebied van AI en de kansen en mogelijkheden daarvan voor hun klanten portfolio. Vandaag de visie van Prindustry, verwoord door Ramon van Wingerden.
Premium...
Xerox sterker in kantoormarkt met Lexmark
TOELEVERANCIERS – Vlak voor de Kerstdagen deed Xerox de aankondiging Lexmark over te nemen voor een bedrag van 1,5 miljard dollar. De deal zou halverwege 2025 afgerond moeten zijn. De deal markeert een strategische keuze: meer focus op de midrange kantoormarkt.
Premium...
De redactie wenst u een positief en gezond 2025 toe
DIT WAS HET JAAR – Het is 31 december, 2024 verlaat ons om 00:00 uur en 2025 staat voor de deur. De redactie hoopt dat de abonnees, de partners en overige lezers de publicaties van het afgelopen jaar hebben gewaardeerd. Het redactieteam gaat vanaf donderdag 2 januari weer aan de slag voor het nieuwe jaar.
Lees verder...
De printmedia branche in 2025: hoe zal het gaan?
OPINIE – Terugblikken zoals de redactie dat in vier artikelen met in totaal 12 aandachtspunten heeft gedaan, is relatief makkelijk. Vooruit kijken is aanzienlijk moeilijker. Immers het aantal te voorspellen parameters lijkt steeds groter te worden, omdat de branche zich ontwikkelt met talloze externe beïnvloedingsfactoren. Het laatste artikel uit een reeks van 4 artikelen over 2024 en de toekomstvisie voor het komende jaar.
Lees verder...
Het jaar 2024: sign, toeleveranciers en verpakkingen
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuwscategorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 4: signprint, toeleveranciers en verpakkingen.
Lees verder...

Reacties