• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Online is vriend, niet de vijand van print’

EVENEMENT - Blokker was met 4 deelnemers aanwezig op het Brievenbusreclame congres in de Hallen te Amsterdam. Ondanks de berichten in de media rondom deze retailketen kijkt het bedrijf positief naar de markt en de door hun ingezette mediakanalen. In print en online.

Paul Moers

Paul Moers trapte als retaildeskundige af en beweerde dat veel traditionele retailondernemers te vast zitten in aangeleerde patronen. Blokker hoort daar volgens hem niet bij. Dat zette de toon voor een middag waarin print en digitaal voor de zoveelste keer kennelijk de strijd met elkaar moesten aangaan. Moers relativeerde de zo vaak negatief getinte cijfers, zeker daar waar het de ontwikkelingen in de winkelstraat betreft. Natuurlijk groeien online winkels, maar de leegstand in stenen valt heel erg mee. Naar zijn analyses is er ca. 7% leegstand. Nederland kent een winkelbestand van ca. 102.000 winkels, Moers verwacht dat dat er in 2025 nog 94000 zullen zijn. De krimp zit in het middensegment en dat heeft zeker invloed op folders, zowel in print als in digitaal. Hij verwacht dat personaliseren zeker een impuls in print zal genereren, onder de voorwaarde dat retailers niet alleen maar blijven stunten met prijzen. Volgens hem verwachten klanten dat helemaal niet.

Moers: 'Appie Today haalt geld weg bij traditionele kanalen'

Rituals stunt nooit met prijzen

Bij Rituals krijg je een Apple gevoel, een merkbeleving 'op en top', waarbij de directie zegt af en toe maar eens wat te proberen. Maar veel geld uitgeven aan print zit er niet echt in. In hun beginjaren hebben ze een keer 50.000 gulden aan print uitgegeven en er 5.000 mee 'verdiend'. Arjen Schouten vertelde dat geen van de huidige 4 directieleden verstand had van winkels, laat staan van retail in zijn algemeenheid. Hij zei dat 'pure beleving' het werk doet: 'We verkopen geen cosmetica maar een lifestyle'. Toch is er ook bij Rituals hoop voor print. In New York gaan ze experimenteren met 'huis-aan-huis' flyeren. Volgens Schouten uniek in die stad, maar geen prijsaanbiedingen. In het lijstje van Moers dus duidelijk in het hoogste segment van de markt.

Congres trok ca. 200 deskundigen uit retail, drukkerijen, bureaus en verspreiders

NOM onderzoek

In de afgelopen edities van het congres waren de NOM cijfers rondom folders al bekend en kregen de bezoekers het boekje mee. Dit jaar komen de resultaten van het onderzoek op 9 juni beschikbaar en werd door middel van een soort quiz, geleid door dagvoorzitter Maarten Bouwhuis (BNR - kopfoto), een aantal stellingen in kaart gebracht rondom de consumenten belevingen rondom folders. Op 9 juni kan het volledige rapport worden gedownload via NOM/DDMA. De samenvattende conclusies staan in onderstaande infographic.

JA/JA sticker

Natuurlijk stond de JA/JA sticker weer centraal, net zoals gisteren bij de KVGO Ledenraadvergadering. MailDB voorzitter (en belanghebbend ondernemer) Stephan van den Eijnden gaf een toelichting op de stand van zaken. Met het publiek werd volop discussie gevoerd of het niet beter zou zijn zaken landelijk te regelen. Intergamma, MediaMarkt en Intratuin reageerden positief. Lidl had er geen mening over. Maar de algehele tendens was dat vertraging van de invoering voorlopig een gewenste uitkomst zou zijn. De grotere retailers zijn er kennelijk nog niet klaar voor, met name op het gebied van gepersonaliseerde pakketten en een voorzichtige verschuiving naar online.

Papierleverancier SCA vanuit het publiek: 'Milieu aspect is echt onzin t.o.v. digitaal, de recycling van papier is een feit, de energieslurpende datacenters moeten nog maar eens bewijzen milieu vriendelijker te zijn'

Gepersonaliseerde folders

In een veranderend folder landschap ontwikkelen nieuwe spelers zich en maken hun entree in een bestaande keten met hun bestaande workflows. Folderkiezer (van Spotta, door Patrick Verkaart) en Kiesjefolders (Aldo Breed) zijn voorbeelden van 'op wens gemaakte' folderpakketten en deden ervaringen op in Amsterdam. Met wat uiteenlopende cijfers proberen deze twee bedrijven op lokaal niveau de voordelen uit het Amsterdamse JA/JA initiatief te halen. Het publiek ziet meer in één landelijk initiatief en geen verwarrend 'gedoe' voor de consumenten.

Consumentenprijzen op basis van 55.000 beoordelingen voor de folders van Tempur, Intratuin en Dirk

Online niet disruptief

Esther van Schaik-Klinkhamer (Spotta), Ruud Giebels (Reclamefolders.nl) en Maarten van Deurzen (Retail Media Initiatief)

Online werd door het publiek niet als disruptief gezien ten opzichte van print. Spotta, Reclamefolders.nl en het jonge Retail Media Initiatief verklaarden vooral hun meetwaarden als voordeel ten opzichte van print. Maar er is meer nodig, alleen het plaatsen van een PDF op het web is niet voldoende. Ook hier reageerde het publiek min of meer gelaten. Leuk om alles te testen, maar ook hier liever één platform, duidelijkheid voor adverteerders en consumenten. Op de vraag of online disruptief zou zijn voor print, reageerde het publiek alsof ze de vraag van Maarten Bouwhuis niet hadden verstaan. En interessanter was nog de vraag van wie alle data nu eigenlijk is, de consumenten, de adverteerders of de digitale verspreiders. Het publiek zag hooguit wat gefronste wenkbrauwen met wat algemene uitspraken.

De Foldervakprijzen gingen naar Suitbale (Runner UP), Leen Bakker (voor dit jaar) en Karwei (voor de oeuvreprijs over de afgelopen 10 jaar)

Tot slot

Om alles weer in perspectief te brengen sprak Stephan van Velthoven van Team Vier over de meetbaarheid van de geprinte folder funnel. Met indrukwekkende cijfers werd duidelijk dat het effect van print nog lang niet dood is. De eind keynote was weggelegd voor Piet Hein Smit van XXS die de dag op uistekende wijze samenvatte en zette vooral creatief denken, doen en handelen op de voorgrond. Hij noemde Rituals en Apple in één adem, waarmee hij aantoonde dat het merk en de creativiteit voorop staan en niet het kanaal waarmee die creativiteit wordt gecommuniceerd.

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Groei in print, maar wel onder online condities Onder de titel 'Online Print als motor voor groei' zette het Vlaams grafische kenniscentrum VIGC uit Turnhout voor de 6e keer een 'web-to-print' event neer, waarin de positiviteit rondom groei...
  2. Telegraaf en AD online vaker groter dan in print BRANCHE - Piet Bakker doet regelmatig onderzoek naar het bereik van kranten en tijdschriften. Afgelopen maand nam hij het bereik van met name de vier grote online nieuwstitels NOS, nu.nl,...
  3. Debat over online businessmodellen in print EVENEMENT - Printmedianieuws is samen met blokboek.com mediapartner voor het Prindustry Connect Event op 19 september dit jaar in de Evenementenhal in Gorinchem. Peter Luit zal het debat leiden tussen...
  4. Benelux Online Print Event: online groei en stenen EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 mei 2017 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: brievenbureclame, folders, online, personaliseren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.