OPINIE – In het voorjaar van 2016 besteedden we in de toenmalige rubriek ‘weekendopinie’ aandacht aan ‘pagina opmaak voor het web’. Iedereen in het grafische landschap kent InDesign als de standaard voor de creatie van pagina’s voor printmedia. Adobe trok in het voorjaar de stekker uit Adobe Muse. Verliest Adobe grip op webcreatie gereedschappen?
Premium...
Onverwachte ‘perswissel’ bij Verhaag in Oldenzaal
BEDRIJVEN – Doorgaans besteedt de redactie niet zo heel veel aandacht aan juridische conflicten tussen bedrijven en hun leveranciers. Bij Verhaag werd in maart dit jaar onze aandacht getrokken door een bezorgde werknemer, die zich zorgen maakte over het voortbestaan van de drukkerij, nadat er een probleem was ontstaan in de destijds fonkelnieuwe manroland 708 EV LED pers.
Lees verder...
Kort nieuws o.a. EFI, Dataline, QIPC, Amazon, Joos
KORT NIEUWS – Topman EFI stapt op. Amazon en Walmart geloven in print. QIPC doet goede zaken in Servië. Dataline partner bij printmedianieuws. CPI koopt JetPress. En Drukkerij Joos breidt uit in Duitsland. Wij kozen ook deze week opvallende berichten voor u uit en vatten deze samen in onze wekelijke rubriek ‘kort nieuws’.
Premium...
VNO-NCW vindt Nederland nog niet zo digitaal
OPINIE – David de Nood – secretaris ICT en privacy binnen VNO-NCW – schreef in zijn column op de website van VNO-NCW dat Nederland lang niet zo digitaal is, dan wij allemaal denken. Hij vindt dat we door een aantal eigenschappen onze positie op nummer 4 van Europa overschatten.
Premium...
Nieuwe fase in soap ‘JA/JA’ sticker in Amsterdam
KORT NIEUWS – De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken of het huis-aan-huisblad City Amsterdam ‘aangepakt’ kan worden. De gemeente vindt dat het blad ‘gewoon’ een reclamefolder is. Het Parool publiceerde vandaag de mening van de gemeente.
Premium...
Gaat HiFi-kleurendruk nu doorbreken?
PRODUCTIE INNOVATIE – De laatste 25 jaar is het fenomeen HiFi-kleurendruk vaak gelanceerd. Het is een beetje als de financiële crisissen, elke 7-10 jaar duikt het onder verschillende namen op. Gastauteur Menno Mooy tekent het speelveld op.
Premium...
Offline businessmodellen in print – de conclusies (1)
FINANCIEEL – Vandaag de eerste conclusies over de serie ‘offline businessmodellen in print’. De verschillen tussen online bedrijven en de geïnterviewde offline bedrijven zijn in ieder geval minder groot dan verwacht. Online bedrijven zijn doorgaans fors ‘brutaler’ in hun marketing.
Premium...
Mooi drukwerk moet je zien en voelen!
MARKETING – De quote komt van Jolanda Diever van Oblé. Oblé is één van de leveranciers van het Prindustry platform. Dat betekent dat grafische resellers met een WhiteLabelShop via Prindustry de producten van die leveranciers kunnen aanbieden in hun webshop.
Lees verder...
Wat gaat printmedianieuws in het najaar doen?
ALGEMEEN – We weten dat u als lezer onze series hoog waardeert. Dat blijkt jaarlijks uit onze statistieken. Alle ‘Top 5’ series doen het goed. Met onderwerpen als high-end printerfabrikanten, de beste grafische websites, het Top 5 overzicht van de vellen bedrijven, de belangrijkste toeleveranciers/handelshuizen, de digitale bedrijven, de on- en offline businessmodellen en nog veel meer. Wat zijn onze plannen voor dit najaar?
Lees verder...
Kort nieuws o.a. CMG, Agfa, Stora Enso, WeTransfer
KORT NIEUWS – Circle Media Group (CMG) doet grote overname. Stora Enso schrijft mooie cijfers. WeTransfer adverteert in print. Agfa met nieuwe versie Apogee. E-dossier over Konica Minolta KM-1. Vakantietijd? Jazeker, maar de redactie selecteert ook in deze periode voor u het nieuws uit de branche van bedrijven, toeleveranciers en internationaal nieuws.
Premium...
Tweedeling grafische branche zet maar langzaam door
FINANCIEEL – De al jaren geleden ingezette tweedeling in de branche wordt langzamerhand duidelijker zichtbaar. Niet zozeer in geld, maar vooral in aanbod, marketing en online technologie. Maar offline wordt niet makkelijk ‘verslagen’.
Premium...
DRUPA organisatie op zoek naar aansprekend thema
EVENEMENT – DRUPA 2016 miste volgens insiders een duidelijke focus. Bezoekers blijken houvast te willen hebben aan een specifiek thema. De 2020 editie heeft al een mooie term in voorbereiding: ‘Touchpoint Packaging’. Kan DRUPA als algemene grafische beurs zich wel voldoende onderscheiden?
Premium...
Onderhandelingen cao half september verder
BRANCHE – Er komt voorlopig geen nieuwe grafimedia cao. Dat is duidelijk geworden doordat aan het ‘zachte’ ultimatum van de werkgevers door de werknemers geen gehoor is gegeven. Geen stakingen op korte termijn.
Lees verder...
Offline businessmodellen in print – Aeroprint
FINANCIEEL – Door de recente overname van drukkerij Bakker Baarn, Smit Organisatie van Drukwerk en Ruitenbeek Print, was het niet meer dan logisch ook Aeroprint te vragen naar hun visie rondom online versus offline in deze serie over succesvolle offline businessmodellen in print. We belden met directeur Erwin Koerts op zijn vakantieadres in Spanje.
Premium...
Customisation-print op voorgevormde verpakkingen
VERPAKKINGSMEDIA – Ovale-, cilindrische-, bol- en vrij gevormde verpakkingen vereisen merk-herkenbaarheid tijdens events en/of in retail-campagnes. Het moet er aantrekkelijk uitzien en de inhoudelijke beschrijving moet consumenten informeren en beveiligen. Tijdrovende inzet van analoge druksystemen wordt toenemend omzeild door digitaaldruk, vooral inkjet.
Premium...
Kort nieuws o.a. Landa, Aeroprint, Persgroep, Esko
KORT NIEUWS – Aeroprint koopt aantrekkelijke ‘niche segment’ drukkerijen. Eindelijk eerste Landa S10 naar Europa. Persgroep koopt het Zeeuws Vlaams Advertentieblad (ZVA). Esko neemt Blue Software over. Wij kozen ook deze week opvallende berichten voor u uit en vatten deze samen in onze wekelijke rubriek ‘kort nieuws’.
Premium...
Inspiratie en samenwerking met jumpline.eu
PERSBERICHTEN – De zomer is volop gaande, de snelheid neemt misschien hier en daar wat af. Niet bij de redactie van printmedianieuws. Met ons 5 jarig bestaan zijn we volop in beweging om zowel onze partners als onze abonnees steeds beter te kunnen bedienen.
Lees verder...
Papiervezelconvenant: visie van Hielke van den Brink
BRANCHE – Op vrijdag 6 juli 2018 werd het zesde Papiervezelconvenant tussen de Stichting Papier Recycling Nederland (PRN) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) getekend. Het papiervezelconvenant is een succesvolle vorm van zelfregulering en bespaart het bedrijfsleven op jaarbasis 26 miljoen euro. Het interview met Hielke van den Brink, directeur van PRN.
Lees verder...
Werkgevers gaan niet in op ultimatum bonden
BRANCHE – De brief die namens FNV en CNV vorige week naar de werkgevers is gestuurd, heeft niet geresulteerd in een handreiking richting de bonden. De bonden lijken de weg naar stakingen in de branche verder te gaan bewandelen.
Premium...
Offline businessmodellen in print – Control Media
FINANCIEEL – Control Media noemt zichzelf ‘dé producent van online drukwerk’. Onlangs is het bedrijf verhuisd vanuit het Belgische Wildert naar Etten-Leur. Het bedrijf groeit op die lokatie uit tot ca. 80 medewerkers.
Premium...

Reacties