BRANCHE – Vanaf januari 2026 openen KVGO, GOC, het A&O Fonds Grafimediabranche en het Dienstencentrum samen de deuren van het Grafisch Huis – dé centrale plek voor grafische ondernemers.
Lees verder...
Duurzame inzetbaarheid deel 4: Leren en Ontwikkelen
SOCIAAL – Hoe zorg je dat medewerkers zich blijven ontwikkelen en klaar zijn voor de toekomst? Het laatste deel in serie ‘duurzame inzetbaarheid’, opgezet door A&O fonds Grafimediabranche.
Lees verder...
PRINTING United Alliance start met AI consultancy
KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE – De Amerikaanse branchorganisatie PRINTING United Alliance maakt serieus werk van de invoering van kunstmatige intelligentie binnen de branche. Zou een dergelijk initiatief ook kunnen werken binnen de Benelux, als onder andere KVGO, Dienstencentrum, GOC en VIGC op dit gebied de krachten bundelen?
Lees verder...
Duurzame inzetbaarheid in 4 delen: Behoud personeel
SOCIAAL – Hoe zorg je dat medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven, zodat ze niet uitstromen maar juist duurzaam inzetbaar blijven? Deel 3 uit een serie van 4.
Lees verder...
Duurzame inzetbaarheid in vier delen
SOCIAAL – Goed leiderschap is meer dan het aansturen van processen en het halen van deadlines. Het bepaalt in hoge mate hoe medewerkers hun werk ervaren, hoeveel autonomie zij voelen en of zij zich gesteund en gestimuleerd weten in hun ontwikkeling. Uit de meest recente cijfers van het TNO/NEA-onderzoek over de grafimediabranche, verwerkt in de infographic ‘Leiderschap’, blijkt dat er in onze sector nog veel winst te behalen is. Deel 2: Leiderschap
Lees verder...
A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
BRANCHE – Gisteren stonden in deel 1 de onderwerpen ‘Algemene economische klimaat’, ‘Orderomvang’, ‘Omzetwaarde’ en ‘Uitbesteed werk centraal. In deel 2 aandacht voor ‘Kostenontwikkeling en toegevoegde waarde’, ‘Investeringen’, ‘Financiële armslag’ en ‘Personele omvang’ omvang centraal. De kwartaal prognoses voor het lopende kwartaal.
Lees verder...
A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
BRANCHE – Sinds begin dit jaar richt A&O fondsgrafimediabranche zich meer op het doen van voorspellingen voor steeds een komend kwartaal. Voorheen werden nabeschouwingen gepubliceerd over het afgelopen jaar. A&O biedt met deze nieuwe aanpak meer relevante houvast voor de branche. Deel 1.
Lees verder...
Wat gaat april doen na de eenmansacties van Trump?
BUITENLAND – Het Duitse KVGO (BVDM) publiceerde vorige week de drie indicatoren ‘bedrijfssituatie’, ‘bedrijfsklimaat’ en de ‘bedrijfsvooruitzichten’. Na de aankondigingen vanuit de Verenigde Staten is het de vraag of de positieve ontwikkelingen aangaande het bedrijfsklimaat en de bedrijfsvooruitzichten hun trend kunnen behouden.
Premium...
KVGO samen met GOC op één nieuwe locatie
BRANCHE – Afgelopen week maakten het GOC en het KVGO bekend om nog voor het einde van dit jaar de krachten te bundelen vanuit één gemeenschappelijk locatie, ergens in het midden van ons land. Het doel is gericht op gezamenlijke lagere kosten en tegelijkertijd een betere dienstverlening. De achtergronden.
Lees verder...
GSOB ‘icoon’ Johan Kuijsten neemt afscheid
MENSEN – Johan Kuijsten was tot voor kort secretaris van de GSOB. In deze functie was hij verantwoordelijk voor een breed scala aan organisatorische aangelegenheden van de grafimedia studieclub. Met veel oog voor detail was Johan de stille kracht achter de schermen bij de organisatie van allerlei activiteiten van de GSOB, zowel in het binnen- als in het buitenland.
Premium...
De eerste editie van de ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de ‘Week van de Grafimedia’. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.
Lees verder...
Gebrek aan personeel blijft grootste belemmering
BRANCHE – Vandaag deel 2 over de nieuwe rapportage van het A&O Fonds Grafimediabranche, waarin voortaan vooruit wordt geblikt om op die wijze relevanter te zijn voor de branche.
Lees verder...
A&O cijfers voortaan meer gericht op voorspellingen
BRANCHE – Het A&O Fonds Grafimediabranche gooit het roer om. De twee jaarlijkse publicaties ‘Grafimedia in Cijfers’ en ‘Grafimediabranche: Economische ontwikkeling’ blikten voorheen teveel terug. De jongste publicatie ‘Grafimediabranche: Ontwikkeling economische conjunctuur 2024-1’ blikt juist vooruit.
Lees verder...
Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in de instroom van jong talent te gering. De ‘Week van de Grafimedia’ moet de branche in de schijnwerpers zetten om het tij te keren.
Lees verder...
Geactualiseerde versie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’
BRANCHE – Een hinderlijke fout in de omzetcijfers van 2023 voor de gehele branche. Het verschil tussen 2022 en 2023 was veel minder groot dan eerder verondersteld op basis van voorlopige CBS cijfers. Toen de definitieve cijfers bekend werden, bleek ‘iets fout’ te zijn gegaan. Niemand verwachtte dat het verschil zo groot zou zijn.
Lees verder...
Oorzaak verschillen in omzet branche 2022-2023
BRANCHE – A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux baalde flink van het in de publicatie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’ verkeerde getal rondom de omzetverschillen van de branche in 2023 ten opzichte van 2022. GOC onderzoeker Jos Teunen, die jaarlijks de publicatie samenstelt speurde naar de oorzaak en gaf voorafgaand aan een ‘correctieblad’ de volgende verklaring.
Lees verder...
VNO-NCW: 70% bedrijven personeelstekort
BRANCHE – Werkgeversorganisatie VNO-NCW stelt in haar laatste conjunctuurenquête dat 70% van de bedrijven te maken heeft met structurele personeelstekorten. Uit de recente publicatie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’ blijkt ook dat de grafische branche al jaren kampt met dit probleem, vooral veroorzaakt door vergrijzing.
Premium...
Forse werknemerstoename bij KVGO ledenbedrijven
BRANCHE – Het KVGO werkt hard aan het herstel van ledengroei. Toch is het niet te voorkomen dat er ook leden zijn die afscheid nemen van de brancheorganisatie, ondanks de steeds duidelijker wordende toegevoegde waarde voor de leden. Deel 2 van de analyse rondom ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Omzet in de branche in 2023 maar liefst 20% lager (*)
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie ‘Grafimedia in Cijfers’ blikt terug op het afgelopen jaar. Opdrachtgever voor de jaarlijkse publicatie is A&O fonds grafimediabranche. GOC zorgt voor de uitvoering, waarbinnen met name Jos Teunen verantwoordelijk is voor de duiding van de cijfers. De omzet in de branche daalde met maar liefst 20%, maar dat getal vraagt om nuances.
Lees verder...
2024 A&O fonds grafimediabranche subsidiegids
BRANCHE – Half februari maakte A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux al bekend dat via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1,2 euro beschikbaar kwam in het kader van het activiteitenplan ‘Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden’.
Lees verder...















Reacties