VERPAKKINGSMEDIA – De 40e LabelExpo-Europe werd gedomineerd door convertingequipment; meer dan alle labelpersen tezamen. 50% meer convertingsystemen dan in 2017! Nu was de verhouding tussen labeldruk versus labelconverting 8:9. In 2017 was dat nog 4:3. Digitaaldruk steeg fractioneel. Het flexolabel- en offsetdrukaanbod handhaafde zich.
Premium...
Millennials en hun visie op de arbeidsmarkt
BRANCHE – De Young Advisory Group presenteerde afgelopen maand een onderzoek naar de wijze waarop millennials naar de arbeidsmarkt van morgen kijken. Wat willen zij? Vast contract of een onbepaald dienstverband. Brancheorganisatie NBBU presenteerde de conclusies.
Premium...
Grafische industrie springlevend bij Remmert Dekker
BEDRIJVEN – Bij zijn presentatie afgelopen zomer op een gezamenlijke bijeenkomst van de GSOB en CMBO, nodigde Wouter Wigman van Remmert Dekker de toehoorders uit om eens te komen kijken bij zijn bedrijf in Wormer. Printmedianieuws maakte daar graag gebruik van.
Premium...
Schade uitgevers beperkt na keuze nieuwe drukkers
BRANCHE – Aanvankelijk deden vooral de grote uitgevers alsof er niets aan de hand was. Vooral Sanoma hield de lippen stijf op elkaar toen belangrijke toeleverende drukkerijen van Circle Media Group failliet gingen. Toen ook Corelio Printing haar deuren sloot, bleken de oplossingen zich snel aan te dienen. De schade blijkt tot nu toe beperkt.
Premium...
‘Create your future’ met hulp van het A&O Fonds (1)
BRANCHE – Hoe blijven medewerkers fit, gemotiveerd en vakbekwaam en hoe blijft u als bedrijf gezond? Dat is een uitdaging waar veel bedrijven voor staan.
Premium...
Mona Keijzer negeert advies ACM in postmarkt
BRANCHE – De tweede tegenvaller na het hoger beroep in de JAJA sticker kwestie is een feit. Mona Keijzer negeert het advies van ACM om PostNL en Sandd niet met elkaar te laten fuseren. De voorwaarde die ze stelt dat postzegels niet te duur mogen worden, stelt niets voor.
Lees verder...
Online print trekt overal de grenzen over
BUITENLAND – Marco Aarnink zag in zijn eerste online print avontuur Drukwerkdeal de kansen om te groeien in het buitenland. Cimpress leek de aangewezen partij, maar de droom van Marco werd na de verkoop van zijn bedrijf niet gerealiseerd. Met print.com zet hij die stappen wel. En dat doet Sven Rusticus met HappyPrinting ook. Een overzicht van bewegingen in internationaal online print met één offline uitstapje.
Premium...
Tadek Solarz heeft scherpe visie op JA/JA-sticker
COLUMN – Het besluit van de rechter in de hoger beroep zaak schoot directeur/DGA Tadek Solarz van de Creative Marketing Group Nederland in het verkeerde keelgat en schreef een lezenswaardige column op zijn blog. Met toestemming overgenomen.
Lees verder...
LabelExpo – bewijs van stabiele springlevende niche
EVENEMENT – De 40e editie van LabelExpo in Brussel liet een bijna ouderwets te noemen dynamiek zien van vraag en aanbod in een gespecialiseerde niche in de printindustrie.
Premium...
Het einde van een grafische levenscyclus
MENSEN – Bij fWa drukwerk in Zoetermeer is de cirkel rond. In 1999 ging Frans Wensing van start als drukwerkmakelaar. Na een paar jaar besloot hij om zelf te gaan drukken. De huidige ontwikkelingen in de grafische industrie waren voor Wensing aanleiding om de persen de deur uit te doen. Zoon Raymond zet de zaak voort als drukwerkintermediair en grafisch adviseur.
Premium...
Hoger beroep: ‘JAJA sticker mag van rechter’
BRANCHE – De rechter heeft vanochtend in hoger beroep het uiteindelijke oordeel gegeven rondom de JAJA sticker kwestie in Amsterdam. Zijn oordeel opent de mogelijkheden voor andere gemeentes ook een dergelijke sticker in te voeren. Teleurstellend voor de brancheorganisaties.
Lees verder...
VIGC training ‘Introductie Digitale druktechnieken’
TRAININGEN – De nieuwe VIGC training ‘Introductie Digitale druktechnieken’ trekt nu al de nodige belangstelling vanuit zowel België als Nederland. De focus van de training ligt op het verkrijgen van en gedegen ’totaalinzicht’ van alle mogelijke digitale print ontwikkelingen.
Lees verder...
Online prijzen vergelijken van printproducten (2)
PRODUCTIE INNOVATIE – In deel 1 bekeken we vooral de werkwijze van de onlangs gelanceerde Britse vergelijkingswebsite 3printprices. In deel 2 aandacht voor de prijsvergelijkingen zelf. De redactie bekeek een aantal prijzen en parameters bij 3printprices en vergeleek deze met de prijzen op de webshops van een aantal achterliggende online partijen.
Premium...
Online prijzen vergelijken van printproducten (1)
PRODUCTIE INNOVATIE – Met Google zoeken naar de juiste online aanbieder voor print vergt nogal wat tijd. Het ingeven van hetgeen je precies zou willen bestellen is via het ene zoekveldje binnen Google vrijwel onmogelijk. De redactie bestudeerde een onlangs gelanceerd initiatief vanuit Manchester.
Premium...
NetzoDruk was eerste Komori IS29 gebruiker
BEDRIJVEN – NetzoDruk ging deze week failliet. Anderhalf jaar geleden werd in Enschede de eerste Komori IS29 in ons land in gebruik genomen. Het ging ondanks die innovatie toch fout.
Premium...
Professionalisering Prindustry Connnect Event
EVENEMENT – De veerkracht van online businessmodellen neemt toe. Modellen zijn minder statisch dan voorheen. Dat bleek uit het debat dat printmedianieuws mocht houden met Wouter Haan van Reclameland en initiatiefnemer van het Prindustry Connect Event Ramon van Wingerden.
Lees verder...
Rodi Media neemt titels BDU uit Noord-Holland over
BEDRIJVEN – Rodi Media uit Broek op Langedijk is bereid meerdere titels van BDU in Noord-Holland over te nemen. Het lukte BDU niet de titels winstgevend te maken van overname van TMG. Uitgever Rodi Media met al meerdere titels in Noord-Holland gaat het opnieuw proberen.
Premium...
Belgische kranten spelen in op nadelen social media
BRANCHE – De kranten van onze Vlaamse zuiderburen bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15% meer dan het jaar daarvoor. Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deed onderzoek naar het leesgedrag van 10.000 Belgen. Inspelen op de nadelen van social media als nieuwsbron lijkt een succesvolle strategie.
Premium...
Singapore Press Holdings: route print naar digitaal
BUITENLAND – Sanne Breimer is ondernemer en journalist in Azië en schrijft regelmatig artikelen voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ). Afgelopen week publiceerde zij een interessante analyse rondom de conversie van print naar digitaal bij The Singapore Press Holdings Limited. Onze samenvatting van haar conclusies en onze nuances.
Premium...
15 Noord-Hollandse huis-aan-huisbladen weg
BEDRIJVEN – BDUmedia zegt het faillissement te hebben aangevraagd voor 15 Noord-Hollandse huis-aan-huis titels. De titels vallen allemaal onder BDUlokalemedia Noord-Holland b.v. in Alkmaar.
Lees verder...

Reacties