BRANCHE – PVV minister Beljaarts was zichtbaar teleurgesteld, de Tweede Kamer weigerde akkoord te gaan met de wens van PostNL post niet binnen 24 maar 48 uur te bezorgen. Vandaag was er voor het onderwerp flink wat aandacht bij onder andere BNR. De branche mag ‘voorzichtig’ spreken van een overwinning. Een tweede succes kwam vanuit de Eerste Kamer, waar de eventuele btw verhoging op kranten, tijdschriften en boeken niet wordt ‘meegezogen’ in de algehele belastingplannen.
Lees verder...
High & low-end metallics verleiden consumenten
TOELEVERANCIERS – High-end metallic prints verleiden via hotfoil-systemen van Bobst, Gietz, Kurz en labelpersen. Highend koudfoliedruk werkt verleidend via drukwerk van Koenig&Bauer-, Heidelberg-, Kurz-, MGI-, Scodix-, Vinfoil en labelpersen. Low-end koudfoliedruk verleidt via systemen van Komfi, Intec en desktopapplicaties. Immers, metallic-look betekent ‘premium’ in de perceptie van consumenten.
Premium...
De eerste editie van de ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de ‘Week van de Grafimedia’. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.
Lees verder...
KVGO bereikt met brandbrief landelijke media
OPINIE – Onder de kop ‘Grote klanten PostNL de klos door minder bezorging’ krijgt het KVGO de nodige aandacht voor de voorgestelde versobering van de postbezorging door PostNL. ‘De minister laat een monopolist zijn gang gaan’. Vandaag verscheen een artikel in de landelijke media. Gaat dat helpen?
Premium...
Samenwerking printmedianieuws en Papier & Karton
PERSBERICHT – In een tijd waarin duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, bundelen Printmedianieuws en het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK) hun krachten om het duurzame verhaal van papier en karton verder uit te dragen. Door gebruik te maken van elkaars platformen wordt het bereik vergroot en krijgen de boodschap en kennisuitwisseling een nieuwe impuls.
Lees verder...
Onderschat de Chinezen niet op het gebied van inkjet
BUITENLAND – Het is overal duidelijk te zien dat de Chinezen ‘oprukken’ in talloze marktsegmenten. Auto’s spreken het meest tot de verbeelding in het dagelijkse straatbeeld. Wat is de status van de Chinese inkjet markt?
Premium...
Kans behoud lage btw zeer klein, post mag dagje later
BRANCHE – De vier coalitie partijen houden vast aan de btw verhoging van 9% naar 21% voor mediaproducten als kranten, tijdschriften en boeken. Alleen de oppositie is tegen. De coalitie wil mogelijk meebuigen als de oppositie met kostendekkende alternatieven komt. Daarbovenop komt het politieke besluit dat PostNL post een dag later mag bezorgen.
Premium...
In Duitsland meer onderlinge concurrentiedruk
BUITENLAND – De periodieke overzichten van het Duitse KVGO – BVDM – geven een inkijkje bij de economische ontwikkelingen binnen de branche bij onze oosterburen. Het algemene economische plaatje van Duitsland kan natuurlijk zomaar één-op-één worden gekopieerd voor Nederland, dus het is de vraag in hoeverre de concurrentiedruk ook in ons land een rol speelt.
Premium...
Zijn er nog kansen voor 3D-print binnen de branche?
BEDRIJVEN – Er was ‘ooit een tijd’ dat 3D printen vooral door het woord printen wellicht een nieuw domein zou kunnen worden van de grafische branche. Dat is het niet geworden, wellicht enkele uitzonderingen daargelaten. 3D printen is inmiddels volwassen geworden grotendeels buiten het gezichtsveld van de grafische branche. Zijn er toch nog kansen?
Premium...
Wat is de betekenis van de ontbossingsverordening?
BRANCHE – De EU heeft een zogenaamde ‘ontbossingsverordening’ opgesteld met strenge eisen voor de toeleveringsketen van producten op het gebied van papier en karton, dus direct verbonden met druk- en printwerk. De Europese grafische branchekoepel Intergraf reageerde op de verordening.
Lees verder...
Drupa’s digitale veredeling met een groen tintje
TOELEVERANCIERS – Komfi, Kurz, MGI, Scodix en Vinfoil demonstreerden hun digitale ‘veredelingsmachinerieën’ op drupa’24. Kurz met focus op snelheid en groen. MGI gefocust op índustry 5.0. Scodix op de toekomst van veredeling. Komfi focuste op gelukkige gebruikers en Vinfoil op fraaie offsetveredeling.
Premium...
Drupa ’28 van 11 naar 9 dagen: wat zijn de gevolgen?
OPINIE – Drupa 2028 wordt gehouden van 9 tot 17 mei. Een klein maandje eerder dan de afgelopen editie, maar de frequentie van vier jaar blijft gehandhaafd. De argumenten om de beursduur te verkorten zijn omkleed met de nodige marketing.
Premium...
Gebrek aan personeel blijft grootste belemmering
BRANCHE – Vandaag deel 2 over de nieuwe rapportage van het A&O Fonds Grafimediabranche, waarin voortaan vooruit wordt geblikt om op die wijze relevanter te zijn voor de branche.
Lees verder...
A&O cijfers voortaan meer gericht op voorspellingen
BRANCHE – Het A&O Fonds Grafimediabranche gooit het roer om. De twee jaarlijkse publicaties ‘Grafimedia in Cijfers’ en ‘Grafimediabranche: Economische ontwikkeling’ blikten voorheen teveel terug. De jongste publicatie ‘Grafimediabranche: Ontwikkeling economische conjunctuur 2024-1’ blikt juist vooruit.
Lees verder...
Zakelijke post: tarieven omhoog, kwaliteit omlaag
BRANCHE – Er is geen sprake van echte concurrentie op de reguliere postmarkt. PostNL is na de overname van Sandd in feite een monopolist geworden (die het overigens al lange tijd was) en valt met talloze regels binnen de Postwet en moet voldoen aan regels van de overheid. Dat lukt in een krimpende markt niet meer. KVGO stuurde een brandbrief.
Premium...
Once Upon A Time there were Seybold Reports
OPINIE – ‘Why celebrate The Once Upon A Time?’ is de titel van de inleiding van onze mediapartner INKISH, geschreven door Morten B. Reitoft. INKISH wil met de geprinte ‘MAGS’ in de voetsporen treden van de ooit zo bekende Seybold Reports.
Lees verder...
De transitie van drukker naar uitgever bij Lecturis
BEDRIJVEN – Enige decennia geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat een drukkerij een onderdeel kon zijn van een uitgeverij. Bekende voorbeelden uit die tijd zijn onder andere de uitgeverijen Kluwer, Zwijsen, Wolters Noordhoff, Sijthoff, SDU en Elsevier. Deze bedrijven hadden allemaal hun eigen drukkerij. In de afgelopen decennia veranderde die situatie in hoog tempo.
Premium...
Besluit btw verhoging media nog niet genomen
OPINIE – Natuurlijk is de verhoging van de btw op kranten, tijdschriften en boeken slechts een klein onderdeel van de miljoenennota 2024, die vandaag op Prinsjesdag werd gepresenteerd. Andere uitdagingen – die overigens niet exclusief in Nederland spelen – stonden centraal.
Lees verder...
Geostick steeds verder in conversie flexo naar hybride
BEDRIJVEN – Geostick in Uithoorn breidt haar hybride mogelijkheden fors uit met een tweede investering in apparatuur van Bobst. Twee jaar geleden investeerde het bedrijf in de Digital Master 340 van Bobst, nu staat voor het einde van het jaar de Digital Master 510 gepland.
Premium...
Aga Jeti Bronco H3300 komt dit najaar op de markt
PARTNERBIJDRAGE – Naar aanleiding van de officiële lancering van zijn nieuwe automatiseringsmachines voor de Tauro en Onset Grizzly grootformaatpersen op PRINING United Expo, heeft Agfa ook een releasedatum aangekondigd voor de Bronco, die tijdens FESPA werd geïntroduceerd.
Lees verder...

Reacties