MULTIMEDIA – Het was 2006 toen de eerste iRex e-reader de markt betrad als ‘leesplankje’ ter vervanging van het papieren boek. In 2019 bestond de e-reader overigens al 25 jaar, nadat Sony een apparaatje met CD-ROM toonde waarop langere teksten zouden kunnen worden gelezen. Kleuren e-readers legden het lange tijd af tegenover de iPad. Dit jaar komen nieuwe modellen kleuren e-readers op de markt. Gaat het dit keer wel lukken?
Premium...
Drupa’s grafische machinespektakel, óok in niches
EVENEMENT – Drupa 2024 kreeg wel kritiek te verduren, maar het totaalaanbod bood veel verrassingen voor de grafimedia-ondernemers in diverse grafische specialiteiten. De beurs benadrukte dat het post-corona hersteltijdperk was aangebroken. Kenmerk: R&D dóet er weer toe!
Premium...
Moet Adobe loyaal blijven richting grafische branche?
OPINIE – Markten veranderen, dat is zeker waar. Ook voor Adobe. De software gigant is al lang niet meer exclusief afhankelijk van de omzetten vanuit de grafische branche. Adobe is een brede toeleverancier geworden met talloze applicaties gericht op crossmediale creatie- en productie omgevingen. Mag er desondanks nog enige loyaliteit verwacht worden?
Premium...
IDC ziet toename van 21% bij verkoop Apple Mac’s
TOELEVERANCIERS – Het is opvallend dat Apple double-digit groei laat zien in de verkoopaantallen van de Mac portfolio tot en met juni. Dat stelt IDC, terwijl de cijfers in geld van Apple tot slechts eind maart openbaar zijn. Analisten zeggen zelfs dat Apple de groei van de PC markt leidt. De beurs reageerde positief op het nieuws van IDC.
Premium...
Acuity Ultra Hybrid LED operationeel bij Fokina
PARTNER BIJDRAGE – Fujifilm rondde onlangs de installatie af van de Acuity Ultra Hybrid LED bij het innovatieve Fokina in Eppingen in Duitsland. Het bedrijf begon in 1988 als fotostudio en fotovaklaboratorium. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een full-service bedrijf met talloze diensten en producten in vooral het sign- en display segment tot en met volledige fulfilment in onder andere retail- en evenement omgevingen.
Lees verder...
Brand-owners: ‘Duurzame verpakkingen vertraagd’
MILIEU – Volgens Packaging Europe komen grote brand-owners terug op eerder milieu doelstellingen voor wat betreft duurzame verpakkingen. Onder andere Unilever, PepsiCo en Colgate-Palmolive zeggen dat ‘ze het niet redden’. Hoe komt dat? Een samenvatting van het artikel, aangevuld met op- en aanmerkingen door de redactie.
Premium...
Veiligheid: bedrijven vaak met ‘alles onnodig online’
PRODUCTIE INNOVATIE – Dagelijks nemen de risico’s op digitale aanvallen binnen bedrijven toe. De financiële schades kunnen daarbij flink in de papieren lopen. Natuurlijk kan met de nodige technologie van alles worden gedaan om lekkende systemen zo waterdicht mogelijk te maken. Maar het is ten eerste de vraag waard of alles wel online moet staan.
Premium...
Eilandpositie flexodruk handhaaft zich op drupa 2024
EVENEMENT – Stakeholders verwachtten per drupa 2024 een statusbepaling voor analoge flexodruk, de bekende en nog steeds doorslaggevende fullcolour druktechniek qua flexibele verpakkingen en etikettendruk.
Premium...
Ook labeldrukkers maakten afwegingen op drupa ’24
EVENEMENT – Een jaar na LabelExpo 2023 in Brussel en kort voor Labelexpo Americas ’24, liet drupa’24 verrassend veel zien voor labeldrukkers en aanverwanten! Het voelde soms alsof men deze unieke kans op wereld- èn regionaal publiek niet wilde ontlopen. Deel 2.
Premium...
Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in de instroom van jong talent te gering. De ‘Week van de Grafimedia’ moet de branche in de schijnwerpers zetten om het tij te keren.
Lees verder...
Moeizame vergelijkingen tussen print en digitaal
OPINIE – Jérémy Tawedian, onderzoeksassistent bij Intergraf, is de samensteller van een academisch en daardoor vaak lastig leesbaar onderzoek rondom een aantal aspecten van de verschillen tussen print en online. Centraal daarin staan duurzaamheid, leeskwaliteit, marketing en maatschappelijke digitale verdeeldheid. Deel 1.
Premium...
Ook labeldrukkers maakten afwegingen op drupa ’24
EVENEMENT – Een jaar na LabelExpo 2023 in Brussel en kort voor Labelexpo Americas ’24, liet drupa’24 verrassend veel zien voor labeldrukkers en aanverwanten! Het voelde soms alsof men deze unieke kans op wereld- èn regionaal publiek niet wilde ontlopen. Deel 1.
Premium...
Intergraf Economic Report ’24 – deel 3: ‘Nederland’
BRANCHE – Nederland staat bekend om zijn uitgebreide rapportage richting de Europese koepelorganisatie Intergraf voor wat betreft branche ontwikkelingen. De redactie maakte een samenvatting, met een knipoog naar de meest actuele cijfers uit ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Geactualiseerde versie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’
BRANCHE – Een hinderlijke fout in de omzetcijfers van 2023 voor de gehele branche. Het verschil tussen 2022 en 2023 was veel minder groot dan eerder verondersteld op basis van voorlopige CBS cijfers. Toen de definitieve cijfers bekend werden, bleek ‘iets fout’ te zijn gegaan. Niemand verwachtte dat het verschil zo groot zou zijn.
Lees verder...
Samenwerken voor de toekomst in print: Probo en Prindustry
PARTNER BIJDRAGE – Douwe Pieter van der Galiën en Jordy Silva de Jong spitsen zich voor Probo toe op hoe zij resellers kunnen helpen groeien in print. Hun gezamenlijke missie is om samen met de keten de toekomst van print mogelijk te maken. Welke faciliterende rol Probo hierin speelt en welke rol partnerships als Prindustry vervullen, lees je hier!
Lees verder...
‘Te mooi weer’ voor KVGO BBQ aan strand Horst
BRANCHE – De KVGO zomerbarbeque werd door een kleine 50 KVGO leden bezocht. Het nieuwe zomerevent van de brancheorganisatie moet dus nog even op ‘stoom’ komen. De locatie was voor de zomerse donderdag natuurlijk uitstekend gekozen. Maar de hoge temperatuur hield kennelijk nogal wat leden thuis, die wellicht de BBQ in eigen tuin opstartten.
Lees verder...
Intergraf Economic Report ’24 – deel 2: ‘Invloeden’
BRANCHE – In deel 1 belichtte de redactie de belangrijkste bevindingen binnen een aantal macro-economische gegevens en daarnaast zicht op internationale ontwikkelingen binnen de printmediabranche. Vandaag de invloeden van diverse ontwikkelingen die ons speelveld mede bepalen. In deel 3 worden de ontwikkelingen uit eigen land onder de loep genomen.
Premium...
Fujifilm met nieuwe inkjetkop SkyFire SF600
PRODUCTIE INNOVATIE – Doorgaans gaat de ontwikkeling van specifieke onderdelen voorbij aan de koper van totaaloplossingen. Inkjetkoppen zijn echter een fors onderdeel van een aantal specificaties de verschillende generaties high-end inkjet rollen- en vellen systemen in meerdere toepassingsgebieden. Zo ook de SkyFire SF600 van FUJIFILM (*).
Premium...
Drupa aankondiging Heidelberg-Canon dé ‘knaller’?
OPINIE – De deuren van drupa waren nog niet geopend, toen Heidelberg en Canon hun aankondiging deden om op inkjet gebied in bepaalde segmenten te gaan samenwerken. De timing was natuurlijk geen toeval. Was de aankondiging ‘dé grote knaller’ op drupa 2024?
Premium...
Drupa’s inline-printfinishing wilde volledig zijn
EVENEMENT – ‘Expo-eilanden’ vol afwerkspecialismen – vooral bij roll-2-roll printsysteemaanbieders – wekten verbazing op drupa. Onder andere Horizon, Hunkeler en Tecnau exposeerden zowel bij stands van high-end printsysteemaanbieders als op eigen stand. Centrale drijfveer: “Als ontwikkelaar van high-end printsystemen demonstreren we graag waar complete oplossingen waar we voor staan.”
Premium...

Reacties