• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?

PRODUCTIE INNOVATIE – Google claimt het beste beeldgeneratie programma te hebben ontwikkeld ten opzichte van de vele concurrenten die dit speelveld hebben betreed. Nano Banana bestond al, maar zal bij (creatieve) grafici niet echt zijn opgevallen. Dat is en blijft de markt van Adobe Photoshop, die ook de nodige AI ‘aan boord’ heeft. Gaat de Pro versie het speelveld definitief veranderen?
Lees verder...

26 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: Adobe Photoshop, AI, AI Report, businessmodel, Gemini 3 Pro, google, Google Search, Nano Banana Pro

Mens en machine: AI met taken als ‘creatieve partner’

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE – ChatGPT heeft in korte tijd een ongekende invloed gekregen op de manier waarop teksten en beelden worden gecreëerd. De AI-tool van OpenAI schrijft mee aan artikelen, genereert verbluffende afbeeldingen en ontpopt zich zelfs tot persoonlijke assistent voor redacties.
Lees verder...

11 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: AI, beeld, ChatGPT, Cosmopolitan, DALL-E, Midjourney, push notificaties, richtlijnen, Tasks, tekst

Scholen nemen zelf de regie over productie boeken

ZAKELIJK – Steeds meer scholen zetten stappen om hun eigen lesmateriaal te ontwikkelen. Daarmee doorbreken ze de decennialange afhankelijkheid van traditionele educatieve uitgevers als Noordhoff, Malmberg, Boom en ThiemeMeulenhoff.
Lees verder...

7 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: zakelijk Tags: AI, boeken, Boom, Malmberg, Noordhoff, ThiemeMeulenhoff, uitgevers

Hoe AI ontwerpers helpt focussen op creativiteit

PMN Ontwerpen-met-AI-in-cartoon-stijl-3-1000x500

TRENDS – AI verandert de ontwerpwereld. Niet door ontwerpers te vervangen, maar door ze juist meer ruimte te geven voor creativiteit. Slimme tools nemen repetitief werk over en versnellen processen. Zo houden ontwerpers tijd over voor wat echt telt: sterke ideeën en visuele impact.
Lees verder...

8 oktober 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: trends Tags: adobe, AI, canva, Chili Publish, creativiteit

Je AI collega is iemand om rekening mee te houden

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE – De toekomst van werk is aan het veranderen. Niet alleen voor jezelf, maar ook in verhouding tot anderen en niet in de laatste plaats ook ten opzichte van de verhoudingen tussen werkgevers en werknemers. Hoe ziet dat toekomstbeeld eruit?
Lees verder...

29 juli 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: AI, AI collega, greedschappen, mens, niveau, taalmodellen, werk

WeTransfer claimt het recht tot gebruik van bestanden

TOELEVERANCIERS – Artikel 6.3 van de leveringsvoorwaarden is door de bekende ‘bestandstransportdienst’ WeTransfer zonder aankondigingen vooraf, eenzijdig aangepast. De aanpassingen zouden al op 23 juni zijn omschreven en gaan in per 8 augustus. Na veel kritiek werd de term AI stilletjes uit het artikel verwijderd. Juridisch zou alles nog steeds ‘rammelen’.
Premium...

17 juli 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: AI, artikel 6.3, juridisch, ophef, opt-out, WeTransfer

Intergraf ‘Shaping the Future with Packaging’

EVENEMENT – Als je lid bent het van het KVGO, krijg je een ongekende reeks mogelijkheden aangeboden om je kennis up-to-date te houden. Zo krijg je via de Europese koepelorganisatie Intergraf toegang tot bijvoorbeeld Europese evenementen. Zo werd op 10 en 11 april jl. het congres ‘Shaping the Future with Packaging’ gehouden. Een samenvatting.
Premium...

26 mei 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: AI, digitaal, e-commerce, Intergraf, labels, Packaging

Bernd Zipper: “Online drukwerk staat op keerpunt.”

OPINIE – Online drukwerk staat op een keerpunt: vertrouwen is de voorwaarde voor toekomstige groei. Lange tijd leek de groei van online drukkerijen maar één kant op te gaan, maar de crises van de afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten. Bernd Zipper, organisator van het Online Print Symposium geeft zijn mening over de toekomst van online print.
Lees verder...

28 april 2025 door de redactie Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, bernd zipper, ElectroIQ, Etsy, Gelato, OPI, OPS2025, TikTok, Zion

Volg je al een ‘prompting training’?

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE – De publicaties over de juist wijze van prompting – in feite niets meer dan op de juiste wijze een vraag stellen – rollen over elkaar heen. Talloze ‘gratis’ e-books en trainingen vormen het speelveld van AI marketeers om je over te halen een training te volgen in ‘het stellen van vragen’. Is dat nodig?
Premium...

15 april 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: AI, ChatGPT, Copilot, deepseek, perplexity, prompting

KVGO & probo enthousiasmeren om AI te omarmen

Kopfoto

PRODUCTIE INNOVATIE – In KVGO’s sessie ‘Grafisch & toekomst’ stimuleerde KVGO jeugdige bezoekers per quiz het AI ter hand te nemen, geaccentueerd met ervaringsbelevingen. Volgens Probo heb je kansen om uniek te zijn bij de  omarming van tools als TikTok, Canva en andere AI-tools. Probo ziet 200 miljoen creators in social selling met omzetprognose $250 miljard in 2027.
Premium...

2 april 2025 door Jan Vroegop Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AI, Haptic Print, kvgo, Marcel van Luit, Melkmeisje, nep-craquelé, Probo, Richard Leloux, SyncSilo, Xander van Bekkum, ’Printing Wonderland

Kies voor stapsgewijs wijzer worden in AI speelveld

OPINIE – Ik zie de visitekaartjes met functiebenamingen als ‘AI specialist’ al voorbij komen. Eindelijk weer nieuwe kansen voor ‘nieuwe beroepen’ die tot voor kort niet bestonden. Ik herinner me nog beroepen als bijvoorbeeld ‘online marketeer’ en ‘SEO zoekmachine specialist’. Beroepen met overwegend een relatief korte life-cycle. het zal nu niet anders zijn.
Lees verder...

19 maart 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, ChatGPT, hype, workflows

Adobe Photoshop bestaat 35 jaar: het overzicht

PRODUCTIE INNOVATIE – Het huidige Photoshop omvat na 35 jaar tal van gereedschappen, waarmee de applicatie voldoende in zijn tijd is meegegaan om zelfs de uitdagingen met de huidige AI ontwikkelingen aan te kunnen. Een historisch overzicht met uitstapjes naar andere baanbrekende Adobe applicaties.
Premium...

12 februari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: 35 jaar, adobe, AI, cloud, overzicht, pakket

Midjourney: creatieve beeldcreatie voor print

PRODUCTIE INNOVATIE – Kunstmatige intelligentie is vooral bekend geworden rondom de ’tekstapp’ ChatGPT. Maar het aantal speelveld van toepassingen is veel groter. Daaronder ook toepassingen op het gebied van beeldcreatie. Wat kan Midjourney betekenen voor print toepassingen? En hoe verhoudt het zich tot Adobe Photoshop of Looka?
Lees verder...

7 februari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AI, beeldcreatie, Looka, Midjourney, prompting

Rapport World Economic Forum: 20% minder banen

BRANCHE – Volgens het 2025 rapport van het Rapport World Economic Forum (WEF) zal in de komende 5 jaar 20% van de werkgelegenheid in de printmediabranche verdwijnen. De branche staat daarmee op de zesde plaats van snelste dalers qua werkgelegenheid.
Premium...

6 februari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 20%, 2025, AI, automatisering, banen, IA, World Economic Forum

Kleine bedrijven, AI/IA en platformen/marktplaatsen

OPINIE – Je bent als ondernemers dagelijks ‘gewoon druk’ met je lopende orders, je bellende klanten, je personeel en je administratie. Onderweg van een naar je werk hoor je veelvuldig de ‘zegeningen’ van kunstmatige intelligentie voorbij komen. Je vraagt je op onbewaakte momenten misschien dan af wat jij er dan mee zou kunnen doen.
Lees verder...

31 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, ChatGPT, IA, marrktplaatsen, platformen

Print.com speelt stapsgewijs in op AI ontwikkelingen

PRODUCTIE INNOVATIE – In deze tweede publicatie over kunstmatige intelligentie had de redactie een gesprek met Lucas Baarspul, mede-oprichter van print.com. In de volle breedte is het bedrijf bezig met de zoektocht AI op juiste wijze in te zetten bij de eigen ontwikkelde webapplicatie, maar ook in samenspraak met de ontwikkelaars van applicaties van derden die binnen de processen van print.com worden ingezet.
Premium...

24 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AI, Kunstmatige intelligentie, Lucas Baarspul, print.com, visie

Workflow gereedschappen ‘slim’, maar (nog) geen AI

PRODUCTIE INNOVATIE – ChatGPT is zonder twijfel het meest tastbare en eenvoudig te bedienen stuk gereedschap als startpunt voor het ‘eerste’ gebruik van AI. Binnen vele printmedia gereedschappen is AI een ‘onderliggende motor’. Maar niet alles is zomaar AI. Wat voorbeelden van printmedia workflow gereedschappen die (nog) geen directe AI bieden.
Premium...

20 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: AI, ChatGPT, Enfocus Switch, Fiery

Doe mee aan de ‘AI Enquête Printmedia’

PRODUCTIE INNOVATIE – De redactie is benieuwd naar de huidige stand van zaken rondom het gebruik van AI binnen de printmediabranche. Daarvoor is aan ChatGPT gevraagd een formulier te maken met de meest relevante vragen.
Lees verder...

17 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: administratie, AI, ChatGPT, enquête, printmedia, productie, resultaten, workflow

44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

COLUMN – Afgelopen week werd ik 67. Tal van mensen feliciteerden me met deze nieuwe ‘levensfase’. Voel ik dat zelf ook zo? Nee, niet echt. Een groot verschil is wel, dat ik na 31 jaar zelfstandig ondernemerschap nu elke maand ‘automatisch’ AOW en pensioen overgemaakt krijg. Maar verder blijf ik toch wel aan het werk, zolang ik ‘het’ leuk vind. ‘Mijn 44 jaar’ in vogelvlucht (*).
Lees verder...

13 januari 2025 door Peter Luit 5 Reacties

Categorie: column Tags: 44 jaar, AI, apple, ChatGPT, Crosfield, Dainippon Screen, Hell, Impacon, nefli, Neroc, Ondernemer, peter luit, scitex

Meerdere turbulente factoren bij onze oosterburen

BUITENLAND – BVDM (het Duitse KVGO) publiceert maandelijks de trends binnen de Duitse printmedia branche op basis van drie kenmerken: het ondernemersklimaat, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen. Nu flinke schommelingen in met name het tweede en derde kwartaal, laat het vierde kwartaal een licht dalende trend zien.
Premium...

9 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: 2024, AI, bvdm, cijfers, ifo, Trends

  • Pagina 1
  • Pagina 2
  • Ga naar Volgende pagina »

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Actuele status e-mailauthenticatie: steeds strenger
  • Afgelopen maandag tweede cao ronde ‘moeizaam’
  • Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?
  • Domino’s roll2roll digital printscience; Engels vernuft
  • Boek ‘Timber Truth’ ontkracht mythes over houtbouw

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.