OPINIE – Online drukwerk staat op een keerpunt: vertrouwen is de voorwaarde voor toekomstige groei. Lange tijd leek de groei van online drukkerijen maar één kant op te gaan, maar de crises van de afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten. Bernd Zipper, organisator van het Online Print Symposium geeft zijn mening over de toekomst van online print.
Lees verder...
Volg je al een ‘prompting training’?
KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE – De publicaties over de juist wijze van prompting – in feite niets meer dan op de juiste wijze een vraag stellen – rollen over elkaar heen. Talloze ‘gratis’ e-books en trainingen vormen het speelveld van AI marketeers om je over te halen een training te volgen in ‘het stellen van vragen’. Is dat nodig?
Premium...
KVGO & probo enthousiasmeren om AI te omarmen
PRODUCTIE INNOVATIE – In KVGO’s sessie ‘Grafisch & toekomst’ stimuleerde KVGO jeugdige bezoekers per quiz het AI ter hand te nemen, geaccentueerd met ervaringsbelevingen. Volgens Probo heb je kansen om uniek te zijn bij de omarming van tools als TikTok, Canva en andere AI-tools. Probo ziet 200 miljoen creators in social selling met omzetprognose $250 miljard in 2027.
Premium...
Kies voor stapsgewijs wijzer worden in AI speelveld
OPINIE – Ik zie de visitekaartjes met functiebenamingen als ‘AI specialist’ al voorbij komen. Eindelijk weer nieuwe kansen voor ‘nieuwe beroepen’ die tot voor kort niet bestonden. Ik herinner me nog beroepen als bijvoorbeeld ‘online marketeer’ en ‘SEO zoekmachine specialist’. Beroepen met overwegend een relatief korte life-cycle. het zal nu niet anders zijn.
Lees verder...
Adobe Photoshop bestaat 35 jaar: het overzicht
PRODUCTIE INNOVATIE – Het huidige Photoshop omvat na 35 jaar tal van gereedschappen, waarmee de applicatie voldoende in zijn tijd is meegegaan om zelfs de uitdagingen met de huidige AI ontwikkelingen aan te kunnen. Een historisch overzicht met uitstapjes naar andere baanbrekende Adobe applicaties.
Premium...
Midjourney: creatieve beeldcreatie voor print
PRODUCTIE INNOVATIE – Kunstmatige intelligentie is vooral bekend geworden rondom de ’tekstapp’ ChatGPT. Maar het aantal speelveld van toepassingen is veel groter. Daaronder ook toepassingen op het gebied van beeldcreatie. Wat kan Midjourney betekenen voor print toepassingen? En hoe verhoudt het zich tot Adobe Photoshop of Looka?
Lees verder...
Rapport World Economic Forum: 20% minder banen
BRANCHE – Volgens het 2025 rapport van het Rapport World Economic Forum (WEF) zal in de komende 5 jaar 20% van de werkgelegenheid in de printmediabranche verdwijnen. De branche staat daarmee op de zesde plaats van snelste dalers qua werkgelegenheid.
Premium...
Kleine bedrijven, AI/IA en platformen/marktplaatsen
OPINIE – Je bent als ondernemers dagelijks ‘gewoon druk’ met je lopende orders, je bellende klanten, je personeel en je administratie. Onderweg van een naar je werk hoor je veelvuldig de ‘zegeningen’ van kunstmatige intelligentie voorbij komen. Je vraagt je op onbewaakte momenten misschien dan af wat jij er dan mee zou kunnen doen.
Lees verder...
Print.com speelt stapsgewijs in op AI ontwikkelingen
PRODUCTIE INNOVATIE – In deze tweede publicatie over kunstmatige intelligentie had de redactie een gesprek met Lucas Baarspul, mede-oprichter van print.com. In de volle breedte is het bedrijf bezig met de zoektocht AI op juiste wijze in te zetten bij de eigen ontwikkelde webapplicatie, maar ook in samenspraak met de ontwikkelaars van applicaties van derden die binnen de processen van print.com worden ingezet.
Premium...
Workflow gereedschappen ‘slim’, maar (nog) geen AI
PRODUCTIE INNOVATIE – ChatGPT is zonder twijfel het meest tastbare en eenvoudig te bedienen stuk gereedschap als startpunt voor het ‘eerste’ gebruik van AI. Binnen vele printmedia gereedschappen is AI een ‘onderliggende motor’. Maar niet alles is zomaar AI. Wat voorbeelden van printmedia workflow gereedschappen die (nog) geen directe AI bieden.
Premium...
Doe mee aan de ‘AI Enquête Printmedia’
PRODUCTIE INNOVATIE – De redactie is benieuwd naar de huidige stand van zaken rondom het gebruik van AI binnen de printmediabranche. Daarvoor is aan ChatGPT gevraagd een formulier te maken met de meest relevante vragen.
Lees verder...
44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
COLUMN – Afgelopen week werd ik 67. Tal van mensen feliciteerden me met deze nieuwe ‘levensfase’. Voel ik dat zelf ook zo? Nee, niet echt. Een groot verschil is wel, dat ik na 31 jaar zelfstandig ondernemerschap nu elke maand ‘automatisch’ AOW en pensioen overgemaakt krijg. Maar verder blijf ik toch wel aan het werk, zolang ik ‘het’ leuk vind. ‘Mijn 44 jaar’ in vogelvlucht (*).
Lees verder...
Meerdere turbulente factoren bij onze oosterburen
BUITENLAND – BVDM (het Duitse KVGO) publiceert maandelijks de trends binnen de Duitse printmedia branche op basis van drie kenmerken: het ondernemersklimaat, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen. Nu flinke schommelingen in met name het tweede en derde kwartaal, laat het vierde kwartaal een licht dalende trend zien.
Premium...
De AI visie van Prindustry: ruimschoots voor 2030
PRODUCTIE INNOVATIE – In een serie artikelen rondom kunstmatige intelligentie geven verschillende deskundigen vanuit de printmedia branche hun visie op het gebied van AI en de kansen en mogelijkheden daarvan voor hun klanten portfolio. Vandaag de visie van Prindustry, verwoord door Ramon van Wingerden.
Premium...
Adobe zet volgende stap in AI voor video
MULTIMEDIA – Gelijktijdig met de cijfers over het derde kwartaal van 2024, lanceerde software ontwikkelaar Adobe de AI-videogenerator Firefly Video Model. De software zal nog dit jaar worden geïntegreerd in het bekende video montageprogramma Premiere Pro.
Premium...
Toch zorgen over AI toepassingen bij uitgevers
MULTIMEDIA – Twee weken geleden besteedde de redactie aandacht aan de zorgen die met name fotografen uitten over het gebruik van AI binnen hun originelen om daarmee nieuwe creaties te rechtvaardigen. Nu blijken toch ook uitgevers zich zorgen te maken over auteursrechtelijk beschermd materiaal, waar dus ook teksten onder vallen.
Premium...
In hoeverre AI tools indruisen tegen auteursrechten
MULTIMEDIA – Terwijl ChatGPT wereldwijd ongevraagd teksten van uiteenlopend niveau verzamelt en componeert tot een nieuw origineel als antwoord op een vraag, maken fotografen zich enorme zorgen als bij beelden van hen AI wordt toegepast om ‘iets nieuws’ te creëren. Is dat verschil terecht?
Premium...
Apple stapt in AI en noemt het Apple Intelligence
EVENEMENT – Zoals gebruikelijk begon de Apple WordWide Developers Conference (WWDC) spectaculair. De tijd dat Apple haar WWDC begon met ‘introductie ‘iets’ over computers, ligt al ver achter ons. Apple wordt meer en meer een entertainment- en clouddienstenbedrijf, met ‘achterin’ de keten de daarvoor nodige hardware. Straks dus ook voor AI.
Premium...
Innovaties bevorderen door middel van studie subsidie
PARTNER BIJDRAGE – Het A&O fonds grafimediabranche heeft bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een flinke subsidiebron aangeboord voor de bevordering van innovaties bij bedrijven binnen de branche.
Lees verder...
Zoektocht naar AI tools die passen binnen je bedrijf
PRODUCTIE INNOVATIE – De printmedia branche is gewend met een handjevol aan applicaties te werken. Sinds de DTP revolutie midden jaren tachtig is daar in feite niet veel aan veranderd. Daarna volgde nog een reeks applicaties op het gebied van audio en video, maar met niet meer dan zo een 100 applicaties is het het hele mediacreatie- productie en distributies speelveld wel zo een beetje gevuld. Met AI gereedschappen is de dynamiek duidelijk anders.
Premium...

Reacties