PRODUCTIE INNOVATIE – “Creativity is having a renaissance”, aldus Scott Belsky, chief product officer en executive vice president bij Adobe. De wereldwijde pandemie en de Black Lives Matter-beweging hebben een heuse ‘creative explosion’ met zich mee gebracht, lezen we op zijn blog en Adobe wil deze creatieve wedergeboorte volop ondersteunen met een hele rits nieuwe features.
Premium...
Businessmodel vakbeurzen aan het wankelen
EVENEMENT – Heidelberg zal komend jaar niet deelnemen aan internationale evenementen. Daardoor vervalt dus ook de deelname aan drupa 2021 in april. De fabrikant kiest voor eigen events, gecombineerd met digitale aanvullingen in de ’thuismarkt’ Duitsland, Atlanta, Shanghai, Sao Paulo en Tokyo.
Premium...
Casestudy impositie Phoenix bij Elburg-Smit
MARKETING – In haar 80 jarige historie heeft drukkerij Elburg-Smit zich ontwikkeld tot een specialist in het botanische segment en levert zij op dit moment met 85 medewerkers producten en diensten aan de retail, groothandel en kwekers.
Lees verder...
Koenig & Bauer: nieuwe Rapida generatie gepresenteerd
TOELEVERANCIERS – Het aantal ‘drupa 2020’ aankondigingen komt langzaam maar zeker ten einde. Koenig & Bauer presenteerde vorige week de nieuwste Rapida generatie, voorzien van het het volautomatische PlateTronic plaatwisselsysteem. Voor Koenig & Bauer is dat een noviteit in het vellensegment.
Premium...
Ècht werk maken van hergebruik doosverpakkingen?
VERPAKKINGSMEDIA – Retourzendingen zijn de grootste plaag van online-retailers. Herbruikbaarheid van retourverpakkingen is wel belangrijk, maar not-done. Webwinkels lijken zich er niet voor in te spannen, omdat bij het meestal zichtbare hergebruik (door oude bestickering en/of herstelde beschadiging), ontvangers de nieuwheid van het geleverde artikel zouden betwijfelen en weigeren. Hoe beïnvloedt dit de verzenddoosproductie?
Premium...
Cijfers CBS iets gunstiger t.o.v. KVGO onderzoek
BRANCHE – GOC vatte de cijfers samen, zoals deze via het CBS vanuit de branche zijn aangeleverd. De analyses zijn van afgelopen maart en april, waarin met name april ernstige daling in de omzet lieten zien. Ook in Duitsland werd de maandelijkse analyse van de branche geactualiseerd.
Premium...
Agfa verhoogt productiecapaciteit voor inkjet inkten
MARKETING – Om het hoofd te bieden aan de groeiende vraag, investeert Agfa aanzienlijk in de uitbreiding van de productiecapaciteit voor inkjetinkt. Een nieuwe productie-eenheid zal zich richten op inkjetinkten op waterbasis.
Lees verder...
VIGC trainingen op drie locaties weer van start
TRAININGEN – De trainingen van het VIGC – in ons land verzorgd door printmediatrainingen – starten dit najaar in Turnhout, Haarlem en Gentbrugge. Ze volgen op een reeks online in-company trainingen die tijdens corona werden gegeven. Jos Steutelings en zijn team werken diverse ‘hybride’ vormen van trainingen verder uit.
Lees verder...
Campagne ‘Je leest beter van papier’ te verdedigend
BRANCHE – Dat je beter van papier leest is zeer betrekkelijk. Natuurlijk is het lezen van een roman vanaf een iPad geen lolletje, vanaf een goede e-Reader is de ‘bijna-papier’ ervaring een feit. Dus een campagne met zo een titel, aangevuld met ‘Je slaapt beter met paper’ en ‘Je doet beter met papier’, zal weinig indruk maken. Het is een leuk ideetje, maar qua marketing stelt het niet veel voor om de branche te helpen.
Premium...
Nutteloos stapje JA/JA-sticker in Den Haag
BRANCHE – De vraag aan de voorzieningenrechter in Den Haag om nog een paar maanden te wachten met de invoering van de JA/JA sticker per 1 juli, werd afgewezen. Dat de Hoge Raad zich nog in zijn algemeenheid zou moeten uitspreken over de rechtmatigheid van de gevreesde sticker, werd eveneens genegeerd.
Premium...
Wilco Amersfoort draait 210 ctp-platen per uur
MARKETING – Met de installatie van de 2e en 3e Fujifilm Luxel T-9800CTP HD-NX configuratie draait de prepress afdeling van Wilco in Amersfoort nu met een capaciteit van 210 platen per uur.
Lees verder...
Tim de Kraker van print.com: social-media marketing
OPINIE – Tim de Kraker van print.com maakte middenin de corona-crisis slim gebruik van zijn eigen LinkedIn profiel, waarin hij zowel ondernemers als KVGO voorzitter Dick Naafs aan het woord liet om hun visie te delen productiecapaciteit de deur uit te doen en vooral zaken te gaan doen met print.com. Zijn boodschap had in ieder geval ‘reactie-effect’. Branche analist Hans Schoolenberg reageerde afgelopen week.
Premium...
Inline drukken ‘slimme’ labels en verpakkingen
PRODUCTIE INNOVATIE – Merkeigenaren maken steeds meer gebruik van slimme functionele verpakkingen. Hier is dan ook een goede reden voor want dit type van verpakking voorziet de merkeigenaar met een nieuwe set instrumenten inzake klantenbinding en marketing.
Premium...
Matige samenwerking mediabedrijven in NLProfiel
BRANCHE – De tijd dat krantenbedrijven adverteerders exclusief overtuigden van de kracht van print, ligt inmiddels achter ons. De strijd met Google en Facebook gaat vooral om de online belangen. Maar de samenwerking tussen diverse concurrerende uitgevers onder de naam NLProfiel komt nauwelijks van de grond.
Premium...
VIGC zet toon met toekomstgerichte investeringen
PERSBERICHT – De grafische industrie is en blijft een belangrijke sector waar wij als VIGC ondanks alle uitdagingen resoluut in blijven geloven en ons ook volop voor blijven inzetten! Investeringen en innovaties in technologie in combinatie met de juiste businessmodellen, zijn hierbij cruciaal en zullen de industrie zeker helpen om door de huidige crisis te komen.
Lees verder...
FNV laat centrale cao looneis ‘los’
BRANCHE – Het besluit van vakbond FNV de ‘centrale looneis’ van 5% los te laten, is puur ‘politieke’ inzet op komende onderhandelingen. Tijdens de vorige cao ronde binnen de branche werd de toenmalige opgelegde centrale eis ook niet gehaald. De huidige cao loopt tot 1 augustus, er werd gemiddeld 2,57% loonsverhoging gerealiseerd.
Premium...
Cadeauwebwinkel YourSurprise personaliseert alles
SIGNPRINT – Met allerlei Corona-voorzorgen nemen we een kijkje in de recent nieuwbetrokken cadeauwebwinkel van YourSurprise in Zierikzee. Daar zijn gepersonaliseerde printdecoraties dé sleutel tot stormachtige successen sinds de oprichting in 2005. Designcreativiteit, ICT en ideeënrijkdom zijn brandstoffen voor YourSurprise’s groeimotor.
Premium...
Brandportal klantoplossingen met deze drie ondernemers!
BEDRIJVEN – Niet denken vanuit je eigen aanbod, maar vanuit de behoefte van je klanten. Dat kenmerkt de drie bedrijven uit deze ondernemersreportage. Het zijn alle drie aanbieders van een totaalassortiment aan communicatieproducten. Drukwerk, digitale media of brandportal klantoplossingen. Zo blijven ze ook up to date in deze onvoorspelbare periode.
Premium...
Ralf Schlozer: “De status van inkjet in online print”
PRODUCTIE INNOVATIE – Ralf Schlozer is een onafhankelijk analist/onderzoeker in het printmedia segment, en publiceerde onlangs zijn bevindingen rondom inkjet in de online printwereld voor de publicatie Inkjet Insight. De redactie maakte de volgende samenvatting met hier en daar wat nuances.
Premium...
Ipskamp Printing inkjetprint heeft goed grip op papier
PRODUCTIE INNOVATIE – Begin 2020 bespraken we ‘De opmars in waterbased plano-inkjet in 2020’. Hoe dat zich nú verhoudt tot tonerprint en offset, was onderwerp van gesprek met Bob Olde Hampsink, commercieel directeur Ipskamp Printing Enschede; hèt bedrijf dat alles in huis heeft voor oordeelkundige vergelijkingen.
Premium...

Reacties