FINANCIEEL – NDP Nieuwsmedia publiceerde deze week het jaarverslag over 2024. De totale omzet van de aangesloten nieuwsmedia bedrijven bedroeg ruim 1,2 miljard euro. De totale omzetgroei kwam uit de toename van digitale abonnementen, terwijl de advertentiemarkt juist 4,6% daalde.
Premium...
Intergraf ‘Shaping the Future with Packaging’
EVENEMENT – Als je lid bent het van het KVGO, krijg je een ongekende reeks mogelijkheden aangeboden om je kennis up-to-date te houden. Zo krijg je via de Europese koepelorganisatie Intergraf toegang tot bijvoorbeeld Europese evenementen. Zo werd op 10 en 11 april jl. het congres ‘Shaping the Future with Packaging’ gehouden. Een samenvatting.
Premium...
Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
BRANCHE – In één van de laatste rapporten van onderzoeksbureau Smithers wordt voorspeld dat in 2035 de wereldwijde omvang van de ‘digitale printmarkt’ 251,1 miljard dollar zal bedragen. Dat is ca. 50% meer dan hetgeen dit jaar zal worden gerealiseerd.
Premium...
Lidl experimenteerde met ‘stopzetten folders’ in 2023
BRANCHE – Print Power Europe publiceerde deze week een samenvatting van een wetenschappelijke studie naar de effecten van het stopzetten van de verspreiding van papieren folders in de provincie Utrecht. Arjen van Lin, Kristopher Keller en Jonne Guyt deden in het afgelopen jaar wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van zo een besluit.
Premium...
Mediahuis over 2024: ‘stabiel financieel resultaat’
FINANCIEEL – In 2024 behaalde Mediahuis een omzet van 1,236 miljard euro, net iets meer dan de omzet in 2023 (1,231 miljard euro). Het operationele resultaat bedroeg 151 miljoen, 2 miljoen euro minder dan in 2023. Het bedrijf spreek over een ‘stabiel jaar’ bij een iets dalend netto resultaat van 108,1 miljoen euro (2023: 110,2 miljoen).
Premium...
Bestaat er voor alles een ‘digitale productie potentie’?
PRODUCTIE INNOVATIE – German Sacristan schreef voor Keypoint Intelligence een artikel met daarin centraal de vraag ‘kunnen álle potentiële printvolumes digitaal worden geproduceerd?’. Een interessant vraagstuk. De redactie maakte een analyse van zijn conclusies en geeft waar nodig aanvullende commentaren.
Premium...
Top Koenig & Bauer wordt radicaal vernieuwd
TOELEVERANCIERS – Nadat Komori ruim anderhalve week geleden in de media bekend maakte de focus te verleggen naar digitaal en verpakkingen, is het nu de beurt aan Koenig & Bauer de ‘zaak radicaal te vernieuwen’. Wat zijn de plannen?
Premium...
Drukwerkveredeling ‘ultieme printmarketing’?
OPINIE – Analoog, hybride, digitaal, inline, nearline, offline, het kan allemaal om extra toegevoegde waarde toe te kunnen aan vrijwel alle vormen van printapplicaties. Is het ‘print-re-invented’ voor de gehele branche of is het slechts weggelegd voor een paar niches?
Premium...
Geostick steeds verder in conversie flexo naar hybride
BEDRIJVEN – Geostick in Uithoorn breidt haar hybride mogelijkheden fors uit met een tweede investering in apparatuur van Bobst. Twee jaar geleden investeerde het bedrijf in de Digital Master 340 van Bobst, nu staat voor het einde van het jaar de Digital Master 510 gepland.
Premium...
‘Bigg Tech muss weg’: traditionele media verdwijnen
OPINIE – De Duitse mediawetenschapper Martin Andree zegt in zijn boek ‘Big Tech muss weg’ dat straks de traditionele media niet meer zullen bestaan. Dat was vanochtend in de grote regionale- en landelijke nieuwsbladen een twee pagina’s groot artikel waard. Een analyse van zijn beweringen.
Premium...
Moeizame vergelijkingen tussen print en digitaal
OPINIE – Jérémy Tawedian, onderzoeksassistent bij Intergraf, is de samensteller van een academisch en daardoor vaak lastig leesbaar onderzoek rondom een aantal aspecten van de verschillen tussen print en online. Centraal daarin staan duurzaamheid, leeskwaliteit, marketing en maatschappelijke digitale verdeeldheid. Deel 1.
Premium...
‘Koenig & Bauer houdt adem in voor Drupa’
FINANCIEEL – Het komt niet vaak meer voor dat toeleveranciers zeggen ‘afhankelijk’ te zijn van grote internationale vakbeurzen. Toch publiceerde het Britse vakmedium Print Business vorige week bovenstaande kop in aanloop naar de volgende week startende drupa vakbeurs in Düsseldorf. Een analyse van de situatie bij Koenig & Bauer.
Premium...
Direct mail: sterke aantrekkingskracht in print
OPINIE – Tijdens de corona-pandemie leek het er even op of ‘alles’ wat met print of fysieke bijeenkomst te maken had, zou verdwijnen naar online. Het bleek een korte termijn reactie te zijn op een – achteraf bezien – redelijk korte verstorende periode in het menselijk leven. Direct Mail komt sterker terug dan ooit en is een duidelijk voorbeeld van de vitaliteit van het medium print.
Premium...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (2)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 2 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (1)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 1 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Inkjet zet door, maar toner nog lang niet verdwenen
OPINIE – In de jaarlijkse analyse rondom high-end production print heeft inkjet in 2023 wel de meeste aandacht getrokken in zowel technologische ontwikkelingen, de markt, de applicaties en de afnemers van high-end systemen. De conclusies.
Premium...
Heidelberg met twee nieuwe Versafire varianten
TOELEVERANCIERS – Het is bekend dat de Heidelberg Versafire machines zijn gebaseerd op de Ricoh Pro technologie. De 7200/9200 werden onlangs vervangen door de 7500/9500. Heidelberg besloot die ontwikkeling te volgen in de opvolgers van de Versafire EP en EV.
Premium...
Interview met Marco Oude Nijeweme van Eshuis
BEDRIJVEN – Mediapartner INKISH.tv had het afgelopen week druk in Brussel tijdens de Labelexpo. Talloze toeleveranciers verschenen voor de camera om hun innovaties onder de aandacht te brengen. Morten Reitoft sprak met Marco Oude Nijeweme, ICT Manager bij Eshuis.
Lees verder...
Kurz ambitieus in segment ‘digital embellishment’
PRODUCTIE INNOVATIE – KURZ is een toonaangevende onderneming in de zogenaamde ’thin-film’ technologie. Het bedrijf heeft wereldwijd 5500 werknemers in dienst, verspreid over 30 vestigingen. Op Labelexpo toonden zij hun ambities o het gebied van ‘digital embellishment’.
Premium...
Hybride labelpersen: beste van beide werelden?
PRODUCTIE INNOVATIE – Digitaal staat volgende week volop in de schijnwerpers tijdens Labelexpo 2023. Aanbieders van flexo gebaseerde analoge oplossingen lijken zich nog niet zo heel druk te maken over de opmars van digitaal. Of maken zij zich op voor een reeks hybride oplossingen, die het beste bieden van beide werelden?
Premium...

Reacties