BRANCHE – De ledenraad van het KVGO heeft gisteren tijdens de algemene vergadering ingestemd met een loonsverhoging van 10% verdeeld over de komende 24 maanden. Dit akkoord is tot stand gekomen na bemiddeling van werkgeversorganisatie AWVN.
Lees verder...
Overvragen de vakbonden met meer dan 10%?
OPINIE – Afgelopen vrijdag werd al snel duidelijk dat de vakbonden niets voelen voor het werkgeversaanbod van 10% verdeeld over 27 maanden. De werkgevers wilden eerst een looptijd van 24 maanden, met verlengden dat met 3 maanden om de 10% betaalbaar te maken.
Premium...
Vandaag nieuwe cao onderhandelingsronde
FINANCIEEL – De lopende cao onderhandelingen voor de branche startten op 1 februari jl., gevolgd door drie bijeenkomsten op 29 februari, 6 maart en 15 maart. Vandaag zitten werkgevers en werknemers weer ‘bij elkaar’, of is het ’tegenover elkaar’?
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Bonden zeggen ‘in goede sfeer’ nee tegen loonbod
BRANCHE – Ondanks de pro-actieve houding van de werkgevers om tijdens het tweede gesprek binnen de onderhandelingen een loonbod van in totaal 7% voor te stellen, menen de vakbonden ondanks ‘de goede sfeer’ het dubbele te vragen.
Lees verder...
Mariska Mooijekind, KVGO: “Veel positieve feedback.”
BRANCHE – Als je met Mariska Mooijekind, Projectmedewerker Communicatie KVGO, aan tafel zit, verveel je je geen moment. Gedreven door haar communicatie vaardigheden, weet ze het enthousiasme voor het KVGO zeer overtuigend over te brengen. Deze frisse wind laat alleen maar ‘positieve sporen’ achter.
Lees verder...
A&O fondsgrafimediabranche groots in subsidies
BRANCHE – Voor verreweg de meeste bedrijven in de branche zijn KVGO en GOC de bekende spelers die zorgen voor het behartigen van de belangen van de branche in de volle breedte. Onbekend is vaak dat het verstrekken van subsidiegelden te danken is aan het A&O fondsgrafimediabranche.
Lees verder...
Vakbonden reageren op cao voorstellen KVGO
BRANCHE – FNV Media & Cultuur, CNV Vakmensen en De Unie hebben deze week hun reacties gegeven op de eerste ‘voorstellen nota’ van werkgeverszijde. FNV is de enige vakbond die in één van de eerste alinea direct inzet op 9,3% structurele loonaanpassing per 1 april aanstaande.
Premium...
Werkgevers doen eerste reeks voorstellen voor cao
OPINIE – Vanuit het KVGO is de eerste zogenaamde ‘voorstellen nota’ samengesteld en klaar ter inzage voor leden, vakbonden en andere geïnteresseerden, waaronder natuurlijk ook de vakmedia. De redactie licht een aantal aspecten toe.
Premium...
Cao onderhandelingen over drie weken van start
BRANCHE – KVGO kiest voor een nadrukkelijker rol van haar leden bij de komende cao onderhandelingen. Die gaan begin februari van start. De vakbonden bij onze oosterburen zetten al zwaar in op 12% loonsverhoging. Wat zijn de voorspellingen voor ons land?
Premium...
KVGO heeft weg naar herstel gevonden: meer leden!
BRANCHE – De KVGO bijeenkomst in ‘Het Oude Magazijn’ Amersfoort begon en eindigde spetterend. Perfect inspelend op de verkiezingen van 22 november aanstaande wist de ‘partijleider’ van DGP (De Grafische Partij), de positieve snaren goed te raken.
Lees verder...
Verkoop neemt toe maar ook zorgen om energiekosten
BRANCHE – Het KVGO publiceerde afgelopen week de tweede ‘Barometer’ een onderzoeksmonitor die verschillende aandachtspunten van de branche in kaart brengt. De KVGO leden vormen de doelgroep om de vragenlijst in te vullen.
Lees verder...
Amazon’s rol in packaging, publishing en printing
BRANCHE – De Europese overkoepelende organisatie van ‘grafische brachorganisaties’ Intergraf heeft in een gezamenlijk initiatief met de European Graphical Social Partners, UNI Graphical & Packaging, aan Syndex de opdracht gegeven om de rol van Amazon in kaart te brengen binnen packaging, publishing en print. De redactie publiceert met toestemming van KVGO/Intergraf de volgende samenvatting.
Lees verder...
Met HR het verschil maken in nieuwe medewerkers
PARTNERBIJDRAGE – Waar vind je in deze krappe arbeidsmarkt nieuwe print- of signmedewerkers? Hoe ontwikkel je talent in jouw organisatie? En wat kan je doen om de vitaliteit van medewerkers in ploegendiensten te vergroten en ziekteverzuim te verlagen?
Lees verder...
KVGO directeur Brecht Grieten over zijn eerste jaar
BRANCHE – Op zijn eigen LinkedIn pagina tekende KVGO directeur Brecht Groeten zijn visie op rondom zijn eerste jaar bij het KVGO.
Lees verder...
KVGO activeert herstel met juiste vorm en inhoud
BRANCHE – Natuurlijk zegt directeur Brecht Grieten dat we nog steeds in een lastig periode zitten met talloze onzekere parameters. Maar hij ziet zeker herstel binnen het KVGO. In 4 maanden tijd sloten al 10 nieuwe bedrijven zich bij het KVGO aan. In geheel 2022 waren dat er ‘slechts’ 7.
Lees verder...
KVGO Barometer nieuwe onderzoeksmonitor
BRANCHE – Gisteren verscheen de eerste KVGO Barometer, een overzicht met een aantal indicatoren die zicht geeft op de ontwikkeling van printmediabedrijven binnen de branche. Een zinvol initiatief, waar de branche wat aan heeft. De KVGO Barometer werd gisteren gepresenteerd tijdens de algemene vergadering in Amsterdam.
Lees verder...
KVGO ontwikkeling is afspiegeling van alle trends
BRANCHE – In het tweede deel van de samenvatting van ‘Grafimedia in cijfer 2022’ aandacht voor de KVGO ledenontwikkeling in cijfers en de arbeidsmarkt in cijfers. De algemene krimp van de branche is onvermijdelijk ook terug te zien in het aantal KVGO ledenbedrijven. De organisatie doet er alles aan om deze trend op zijn minst een halt toe te roepen.
Lees verder...
Verdient Nederland een eigen ‘grafisch congres’?
OPINIE – We hebben in ons land geen gestructureerde opzet voor minimaal één jaarlijks ‘grafisch congres’. Dat is jammer, ons land heeft meer dan voldoende redenen om dat juist wel te doen. Op tal van gebieden heeft Nederland genoeg te bieden op het gebied van printmedia gerelateerde innovaties.
Lees verder...
Grafimediabedrijven dreigen subsidie mis te lopen
PARTNER BIJDRAGE – Honderdduizenden euro’s die bedoeld zijn om grafisch medewerkers gezond te houden of te ondersteunen in hun ontwikkeling, zijn nog altijd niet benut. De klok tikt, waarschuwt het A&O Fonds Grafimediabranche. Aan het eind van 2023 vervalt namelijk de hiervoor bestemde subsidieregeling.
Lees verder...

Reacties